Rámování OBrazů

Věříme, že pro každý obraz existuje ideální rám – rám, který jej ukáže v jeho pravém světle, pomůže odhalit jeho duši a sílu a bude spolu s obrazem v harmonickém vztahu, aniž by jej jakkoli utlačoval nebo omezoval.

Nezáleží na tom, zda se jedná o obraz na plátně, nebo o grafický list na papíře – každý obraz, který máte rádi, si zaslouží svůj jedinečný rám.

Rámování obrazu Petra Vlacha do zdvojeného kombinovaného plovoucího rámu

Dvojitý rám

Petr Vlach, TANEČNICE, 2019, olej a asambláž na plátně, 70 x 90cm



Více obrazů Petra Vlacha

Pro úchvatnou asambláž Tanečnice od Petra Vlacha, jsme společně použili jemnou souhru dvou rámů, které obraz harmonicky uzavírají. Vnitřní úzký rám v neobvyklé a na zakázku vyráběné modři kachních vajec navazuje na mohutný vnější plovoucí rám v kombinaci lesklého klasicky pokládaného stříbra a krémově bílých stran.

Petr Vlach je nejen inovativní autor otevřený novým postupům malby, ale je otevřený i nejrůznějším způsobům rámování svých obrazů, především mohutných asambláží a kombinovaných technik na plátně.

Kombinované použití dvou spojených rámů - klasicky tvarovaného rámu v moderním barevném povrchu a moderního plovoucího rámu v tradičním stříbrném povrchu pro výrazný dojem lehkosti a prostoru.

Rámování oleje na plátně Vladimír komárek

Pro rámování krásného a jemného obrazu od Vladimíra komárka jsme vybrali krásný dřevěný rám z rodinné dílny v centru Toskánska. Bílý rám v jednoduchém tvaru jemně seseknutého hranolu má jemně probrušované hrany do tmavě šedé barvy. Svým jednoduchým tvarem, i bílo-šedým provedením rámování působí velice jemně až téměř nadpozemským dojmem a k plátnu se dokonale hodí.

I přes veliké množství zarámovaných obrazů, nás nikdy nepřestává udivovat okamžik, kdy můžeme porovnat obraz před rámováním a s rámem. Vždy žasneme, jak neuvěřitelně dílo prokoukne a s dobrým rámováním dokáže odhalit svou pravou podstatu.

Vladimír komárek - zarámovaný obraz - olej na plátně
Vladimír komárek - malba před rámováním
Rámování obrazu do rámu Sevilla Lira - Larson Juhl

Tradiční české dřevěné rámy na obrazy

Řady „Exclusive“ patří ke klenotům tradičního českého výrobce Lira Český Krumlov. Tyto dřevěné rámy mají klasické i moderní tvary, ruční dokončení a povrchy v zajímavých patinách. Rámy velice často dokonale ladí k obrazům a kombinací moderního a starého jsou naprosto nadčasové. Více než příjemné je, že své obrazové lišty a rámy společnost Lira Český Krumlov dodává stále za mimořádně dobré ceny.

V tomto případě se jedná o jemně profilovaný rám z kolekce Sevilla v hnědé mahagonové barvě.

rámování obrazů

Pro olej na plátně menších rozměrů je často vhodné zvolit rám, který sice není příliš mohutný, přesto je dostatečně široký na to, aby obraz po zarámování získal rozměr a důležitost. Ačkoli tak často slýcháme přání použít na menší obraz úzký rám, právě rámování do příliš úzkého rámu by nepůsobilo příliš dobře a obraz by nebyl čitelný.

V tomto případě jsme k barevnému obrazu zvolili bílý toskánský rám s vnitřní hranou v červené barvě, která nahrazuje další filetu. Rám má navíc i červenou vnější hranu, která pomáhá obraz opticky "odpíchnout" od bílé zdi, na které pak rámovaný celek působí opravdu úžasně.

malých formátů

Moderní obraz mladé malířky Lindy Čihařové je pojatý podobným způsobem a využívá stejného efektu k ohraničení a zvětšení obrazu. Obraz „Archa“ (akvarel a akryl na plátně, 2019) je velice krásný a jemný, má sám ale rozměry pouhých 30 x 30 cm. Kdyby byl zarámovaný v úzkém rámu, na zdi by mezi ostatními obrazy zbytečně zanikl.

Přestože rám na první pohled vypadá podobně, používá nejen jinou, a mnohem jemnější, barevnou kombinaci, pochází ale z dílny ve slunné Kampánii a má i jemný profil a především tvar plochého oblouku, který dále dává obrazu mnohem lépe vyniknout a vede pohled tam, kam má.

Rámování afrického plátna do bílého dřevěného rámu s červenými detaily

Zarámovat černobílé plátno s drobnými barevnými detaily není vůbec jednoduché, aby výsledek nebyl zbytečně monochromatický a zároveň, aby použitý rám nestrhával pozornost. U tohoto zajímavého obrazu pěstitelů rýže jsme použili tvarově moderní hranolovitý rám z kolekce toskánských rámů. Rám má saténově matný povrch v bílém vosku a pouze hrany jsou nepravidelně probroušeny do červeno-oranžových tónů, které tak skvěle podtrhnou načervenalé tóny u postav v obraze. Díky tomu lehce zdůrazní celý obraz, aniž by jej jakkoliv omezoval a působí téměř dojmem, jako by byl pro tento obraz stvořen.

napnutí a RÁMOVÁNÍ PLÁTNA

Detail bílo-červeného dřevěného rámu na obraz
Moderní rámování obrazu do plovoucího rámu

plovoucí rámy na obrazy

Při rámování moderních pláten dává mnoho z nás přednost jen nenápadným moderním rámům. Úzký klasický rám, popřípadě rámové lišty, které pouze zakrývají boky obrazu, ale obvykle na obrazech nepůsobí příliš dobře a výsledný rám není ani dostatečně pevný, aby dal plátnu na napínacím rámu potřebnou tuhost. Skvělým řešením je moderní tzv. plovoucí rám.

Tento rám, ve světě známý jako jako cadre caisse américaine, Schattenfugenrahmen, či prostě L-profil, protože mají tvar písmene „L“. Obraz tak v nich leží a vidět jsou pouze okrasné vnější hrany rámu. Viditelný rám je díky tomu velice úzký, neviditelná část rámu je přitom výrazně větší a plátno dostatečně zpevňuje. Mezi viditelnou hranou rámu a plátnem je navíc ještě i zajímavá mezera která dodává prostor a moderní vzhled zarámovaného obrazu.

Rámování plátna

Obrazy malované na plátně je před rámováním obvykle nutné vypnout na spodní, tzv. napínací rám, neboli blindrám. Přestože sám není vidět, je pro obrazy na plátně klíčový.

Tento jednoduchý rám totiž udržuje plátno ve správné velikosti a vypnuté jako „bubínek“. Při napínání je ale zapotřebí plátno ohnout a proto může dojít k určité ztrátě části obrazu.

Naneštěstí, když autor maluje na volné plátno, nemusí být dodatečné vypnutí možné, protože by upevňováním plátna došlo k jeho poškození.

bez napínání

Tento případ nastal i u krásné a jemné malby baletky, kterou autorka malovala na volné nevypnuté plátno. Malba proto sahá až do kraje plátna, které je navíc výrazně zvlněné.

Rozhodli jsme se nepravidelných okrajů i nerovností na plátně využít a z nevýhody udělat přínos. K obrazu jsme vybrali nádherný velice jemný rám v kombinaci voskové bílé a jemně patinovaného stříbra a celek jsme doplnili o zakázkově vyráběnou podkladovou paspartu v hrubém bílém povrchu. Volně na podložce se plátno může jemně vlnit a ještě více tím připomíná tutu sukýnku baletky. Výsledek je naprosto podmanivý.

Plátno z Afriky v luxusním dřevěném rámu s bílou olivovou dýhou

Luxusní dřevěný rám s dýhou

Není vůbec žádný důvod, proč byste pro obrazy dovezené z cest po Africe museli nutně volit rámování, které Afriku evokuje.

V tomto případě jsme k plátnu zvolili nádherný a velice luxusní rám z italského Toskánska, který je ručně vyráběný ve věhlasné dílně. Tvar jemného obloučku rámu je dokončen jemným voskem a především úžasnou dýhou z olivové kořenice v bílé barvě. Nádherný rám dokázal celý obraz posunout a nechat jej vyniknout i ve velice luxusním interiéru.



Rámování PF - Jiří anderle

Kvalitní zakázkové rámování obrazů samozřejmě nabízí téměř neomezenou škálu barev a tvarů a díky nim lze rám sladit k obrazu i v případě méně obvyklých barev. Povedlo se to i u oranžového PF Jiřího Anderleho.

Vysoký italský rám v oranžové barvě s jemně smetanovou hranou je zkombinován s kvalitní paspartou s oranžovou barvou v řezu. Rámování je tak nenásilné a přitom dostatečně výrazné a i velmi malý obraz díky tomu dostává sílu a je nepřehlédnutelný. Aby vše bylo perfektní, je obraz doplněn o galerijní sklo s UV filtrem, které nechá barvy plně vyniknout a obraz chrání proti stárnutí.



Jiří anderle - další díla
Jiří Anderle - PF 1983 - detail pasparty
Jiří Anderle - PF 1983
Jiří Anderle - PF 1983 - detail rámování

Rámování malého obrazu na sololitu - Leopold Musil

Rámařům vůbec nevadí, že je malba velice malá či poškozená. Nemusí ani vadit, když se vám obraz prozatím nechce restaurovat. I tak je možné ji kvalitním rámováním vdechnout zcela nový život, jen musíte mít odvahu k netradičnímu a modernímu rámování.

U tohoto obrazu bylo důležité i dodat mu rámováním prostor a větší rozměr, neboť bude umístěný sám na poměrně velké zdi. Přímořský motiv Leopolda Musila na sololitu nyní zdánlivě volně pluje na ručně vyráběné dřevěné paspartě a je umístěn v mohutném modro-stříbrném rámu. Díky novému rámu tento maličký obraz získal moderní náboj a bez problému bude dominantou své části interiéru.

RÁMOVÁNÍ starého OBRAZU NA PLÁTNĚ

Neznýmý autor, Sv. Jan Nepomucký, olej na plátně, 74 x 117, nepravidelný segmentový oblouk 

Rámování obrazů, které byly dříve součástí oltářů, či jiných interiérových prvků je kvůli jejich nestandardnímu tvaru často velmi náročné. Zarámování je ale možné jak do oválných či půlobloukových rámů, tak i do segmentových rámů, kdy jsou nepravidelnosti tvaru obrazu vyrovnány dřevěnou paspartou.

Aby obraz bylo možné zarámovat, dostal nepravidelný oltářní obraz Sv. Jana Nepomuckého vedle krásného mohutného dřevěného rámu i segmentovou dřevěnou paspartu ve stejné barvě, která dorovnala všechny nerovnosti a obraz tak působí jako krásný celek.

Rám má tvar krásného tradičně pojatého otevřeného oblouku s tradiční štětcem taženou barvou s jemnou strukturou. Přestože rám na fotografii působí černě, je jeho barva ve skutečnosti tmavý mahagon, tedy černá s přechody do hnědé a červené. Je proto velmi živý a má velkou hloubku, kterou má následně i zarámované dílo.

Zakázková dřevěné oválná pasparta na oválný obraz




Rámování starého oltářního obrazu do dřevěného rámu
Detail hnědého rámu na historický obraz
Historický zlatý blondelový rám na obraz

ornamentální MODELOVÝ RÁM

Hugo Ullik, Krajina, olej na desce, 49 x 31 cm



Blondelové rámy

Významný krajinář 19. století Hugo Ullik byl věrný německé romantické krajinářské škole a vyhledával především pitoreskní a idylické scenérie. Jeho nádherný obraz olej na kartonu proto dostal tradiční ornamentální modelový rám, který tak skvěle vyzdvihne krásu a jemnost obrazu.

Tento nádherný a bohatě zdobený rám s půvabným vzorem je vyrobený tradičními rámařskými postupy a za použití generacemi osvědčených materiálů. Nejprve se vyrobí dřevěný rám, který se až následně ručně zlatí, zdobí a patinuje, plně se uzavírají jeho rohy filigránním ornamentem tak, aby rohové spoje nebyly viditelné a výsledný rám byl opravdu důstojným dokončením této krásné malby.

Detail rámování obrazu Jaroslava Paura

Moderní rámování Jaroslav Paur

V rámci rámování obrazů pro retrospektivní soubornou výstavu malíře Jaroslava Paura v pražském Muzeu Kampa jsme rámovali mnoho obrazů tohoto významného českého malíře období civilismu, realismu a abstrakce. Pro menší plátno z cyklu krystalů nad městem jsme zvolili jednoduchý, moderní plovoucí rám v elegantní černo-hnědé barvě. Oproti dalším typově podobným rámům je tento ale velmi široký se zajímavým trojúhelníkovým tvarem a k obrazu dokonale padne.



Jaroslav Paur
Rámování obrazu Krystal - Jaroslav paur
Detail rámu k obrazu Krystal a podpis Jaroslava Paura

červené rámování

Pro obraz Polemika na traktoru Michaela Rittsteina jsme vybrali moderní rovnostranný rám ve výrazné tmavočervené barvě s jemnou patinou na hranách. Červená báječně ladí k tématice obrazu i převládající trojici hlavních barev.

Při rámování moderních obrazů je zapotřebí vždy dát pozor, aby rám zbytečně nezakrýval malbu, která často bývá velmi důležitá až do krajů plátna a výběr tradičních rámů by mohl být omezující.

Takto energické olejomalby navíc bývají velice často vysoké vrstvy pastózních barev, které rovněž pro tradiční rámy nejsou vhodné.


Michael Rittstein

ZLATÝ ORNAMENTÁLNÍ RÁM PRO IMPRESIONISTICKÝ OBRAZ - CLAUDE MONET

Když je nutné sáhnout po tradičnějším rámování, tradičním zlaceném rámu, blondelovém nebo ornamentálním rámu je volba rámu obvykle v podstatě jasná...
Zlatý ornamentální rám pro impresionistický obraz

Jedním z pilířů široké nabídky rámů z dílny Lira Český Krumlov jsou tradičně pojaté ručně zlacené rámy, které jsou po dlouhá desetiletí vytvářeny tradičními řemeslnými postupy.

Ornamentální i zlacené rámy se značkou Lira jsou navíc nejen dostupné za velice příznivou cenu, ale zachovávají si i dlouhodobou kontinuitu. Zatímco ornamentální rámy pocházející například z rámařských dílen jižní Itálie se velice často mění a ani dva stejné rámy vedle sebe nevypadají stejně, tak tradiční rámy z jižních Čech zůstávají po dlouhé roky neměnné a není obvykle problém zarámovat za několik let další obraz do stejného rámu.

I v tomto případě jsme proto ke kopii obrazu Claude Moneta Vlčí máky z Argenteuil (Les Coquelicots) zvolili zlatý rám z kolekce Royal s jemným a pravidelným ornamentem.



Industriální rámování

Robert Piesen, Krajina s bludným balvanem II., 1957, olej na plátně, 70 × 120 cm

Takto nádherné dílo významného česko-izraelského malíře Roberta Piesena se k rámování objevuje velmi zřídka. Tento obraz k nám dorazil již zarámovaný k přerámování do nového hávu. Nový rám na obraz je velice výrazný v industriálním stylu černého železa a nejen svým provedením, ale i výrazným tvarem zdůrazňuje atmosféru obrazu, který nyní konečně může plně vyniknout.

Černý industriální rám na obraz na plátně
Robert Piesen, Krajina s bludným balvanem II
Rámování obrazu Jana Zrzavého do bílo-zlatého dřevěného rámu

Elegantní rám s filetou

Jan Zrzavý, Loretánské náměstí, pastel, 14 x 19 cm,



Rámovaní obrazů Jana Zrzavého

Rámování významných a přitom rozměrově menších prací s sebou vždy nese důležité rozhodování, jaký vybrat rám, aby obraz pěkně vynikl a nebyl ve výsledku příliš malý aniž by výrazný, či nadměrně mohutný rám svůj obraz ve výsledku opticky přebil.

Výbornou volbou je rámovat do středně širokého, vysoce kvalitního a elegantního rámu se širší paspartou, která u starších prací na papíře nejlépe zapůsobí, když je od samotného obrazu oddělena filetou.

Jemná a decentní zlacená fileta vytváří příjemný přechod mezi obrazem a paspartou a zároveň pomůže dodat další vkusný dekorativní prvek, který celé rámování vyzdvihne na zcela novou úroveň.

Snové rámování snové krajiny

Otakar Hudeček, Neviditelné květy (Rozbřesk), 2013, olej na plátně, 60 x 45,5 cm

Mimořádně barevné a hravé dílo Otakara Hudečka mladšího patří do současného období fantaskních krajin. Výrazně barvený a imaginativní obraz je inspirován stejnou měrou přírodou jako širou zemí lidské duše a snů.

Tento hravý obraz skvěle ladí k výjimečnému modelovému rámu v provedení zeleného etruského bronzu. Jednotlivé stupně rámu vedou pohled k obrazu a dávají mu geometričtější linie, které se v zápětí zbortí na mnohovrstevné patině různých odstínů bronzu, loupajícího se kovu a divokých barevných přechodů.



Modelové rámy
Detail  zpracování luxusního rámu v oxidovaném etruském bronzu
Rámování obrazu na plátně do moderního luxusního rámu
Barevné přechody v použitém rámování na obraze

Tradiční rám na akvarel

Václav jansa, Dům U zlaté study, Akvarel, okolo 1900, 17 x 28 cm

Pro nově zrestaurovaný akvarel Václava Jansy si majitel obrazu vybral styl zarámování, který dobře ladí nejen s dobou vzniku díla, ale i s ostatními obrazy ve sbírce.

U modernějších obrazů z počátku století bylo obvyklé používat dýhované rámy, jako je i tento plochý rám s leštěnou dýhou z jilmové kořenice. Rám má elegantní lesk a nádhernou kresbu dřeva, která je doplněna o tradiční černou vnější hranu.

Aby obraz perfektně ladil s ostatními je použita ručně stříbřená pasparta v muzeální kvalitě a navíc je použito i muzeální sklo s nejvyšším dostupným UV filtrem, které obraz ochrání před stárnutím.


Dřevěné rámy

RÁMOVÁNÍ JAPONSKÉHO OBRAZU NA PAPÍŘE

Vždy nás velice potěší, když při výběru rámu dostaneme volnou ruku a nemusíme se omezovat na zažité vzory rámování. Při rámování japonského obrazu na papíře jsme se sice drželi dominantních barev červené a zlaté, vše je ale pojaté velice moderně.

Úzký zlatý rám má moderní tvar rovnostranného hranolu a je doplněný o výraznou červenou paspartu, která dokonale ladí s obrazem. Obraz ale není zarámován klasickým způsobem - ve skutečnosti nad paspartou zdánlivě téměř volně pluje a získá tak výrazný prostor. V zarámovaném obraze se díky tomu skvěle snoubí tradice i moderna do jediného velice působivého celku.



Podobné rámování
Rámování japonského obrazu na papíře - detail
Úzký zlatý rám na obraz na papíře
Japonský obraz na papíře - detail rámování

KNIŽNÍ ILUSTRACE V PROSTOROVÉM RÁMU

Zdeněk Burian, Černý Mustang - Ilustrace, Kvaš lavírovaná tuší, 1940

I obrazy, které by při běžném rámování působily jako disproporční, nebo by hrozilo, že jejich pasparta či rám budou zakrývat nějakou podstatnou část díla, je možné zarámovat aniž by rámování jakkoli utrpěly.

Jedním z nejpůsobivějších způsobů zarámování je tzv. galerijní kazeta, kdy se obraz v rámu zdánlivě volně vznáší, pasparta jej nijak nezakrývá, ale přesto mu dodává dostatečný prostor.

Tento typ rámování jsme zvolili i při výběru rámu pro úžasnou ilustraci Zdeňka Buriana z knihy Černý mustang od Karla Maye. Díky kombinaci černé muzeální pasparty s tmavým rámem s voskovaným povrchem a samozřejmě i kvalitním galerijním sklem obraz skvěle vynikne.

Rámování Ilustrace Zdeňka Buriana

ŽLUTÝ DŘEVĚNÝ RÁM NA MODERNÍ OBRAZ

Kerdalo, Marché à Paris, olej na plátně, 60 x 60 cm

Rámování obrazů zbytečně omezují nejrůznější stereotypy. Ve skutečnosti samozřejmě vůbec není pravda, že moderní obraz musí mít nezbytně minimalistický rám… Rámování obrazu často vytváří určitý stupeň kontrastu, který pomáhá vnímat obraz v novém světle a zvýraznit jej v interiéru.

Moderní velice dynamický obraz na plátně od francouzského malíře Kerdalo je proto zarámovaný v tradičně tvarovaném rámu v nezvyklé kombinaci žluté a stříbrné. Zdůrazňuje tak určité barevné tóny obrazu a přidává mu na cíle. Zarámovaný celek je díky tomu mimořádně působivý.

Moderní rámování obrazu na plátně do žlutého rámu
Italský obrazový rám v kombinaci žluté a stříbra

Tradiční rámování

Starý rodinný obraz s klasickým portrétem pradědečka si zasloužil citlivé restaurování poničených částí obrazu, včetně opravení řídkého plátna a dalších oprav. Ve výsledku je díky tomu obraz opět úžasný a živý, aniž by zásahem jakkoli utrpěla jeho autenticita. Pro tento starý obraz byl vybrán i krásný dobový rám ve zlaté barvě s jemným dekorem. Tradiční tvar rámu i jeho velká mohutnost dokonale podtrhnou význam obrazu zakladatele rodua skvěle ladí s původním bytem v Praze.

zlaté rámy

Moderní plátno v kubistickém duchu je zarámované ve zlatém rámu, který výrazně podporuje teplejší barvy obrazu. Přestože by se mohlo zdát, že takto tradičně tvarovaný italský rám není pro tento typ malby vhodný, právě tvarový kontrast dodává obrazu větší hloubku a zdůrazňuje jeho linie.

Jemný a elegantní rám tvaru lehkého oblouku v sobě spojuje tradiční tvar i způsob zlacení s výraznou patinou a voskováním, které jsou typické pro oblast Toskánska, odkud rám pochází.