Rámování OBrazů
Věříme, že pro každý obraz existuje ideální rám – rám, který jej ukáže v jeho pravém světle, pomůže odhalit jeho duši a sílu a bude spolu s obrazem v harmonickém vztahu, aniž by jej jakkoli utlačoval nebo omezoval.
Nezáleží na tom, zda se jedná o obraz na plátně, nebo třeba o kresbu či akvarel na papíře – každý obraz, který máte rádi, si zaslouží svůj jedinečný rám.
Snové rámování obrazu snové krajiny
Otakar Hudeček, Neviditelné květy (Rozbřesk), 2013, olej na plátně, 60 x 45,5 cm, rámováno do luxusního zakázkově vyráběného modelového rámu
Mimořádně barevné a hravé dílo Otakara Hudečka mladšího patří do jeho období fantaskních krajin. Výrazně barvený a imaginativní obraz je inspirován přírodou do stejné míry jako široširou zemí lidské duše a snů.
I když by to většina rámařů i zákazníků v rámařstvách ocenila, stále neexistuje žádná přesná poučka, jak nejlépe zarámovat takto výrazné a barevné obrazy na plátně. Výběr vhodných obrazových rámů je proto otázkou dlouhého hledání a zkoušení. V praxi je možné vydat se jak směrem moderního minimalistického rámování, tak i hledáním stejně výrazného rámu, který bude obrazu zdatně sekundovat.
Při výběru rámování k tomuto plátnu jsme se rychle shodli na skvěle ladícím a výjimečném modelovému rámu v provedení zeleného etruského bronzu. Jednotlivé stupínky vedou pohled k obrazu a dávají mu geometričtější linie, které se v zápětí zbortí na mnohovrstevné patině různých odstínů bronzu, loupajícího se kovu a divokých barevných přechodů. Zvolený rám patří mezi zakázkově vyráběné obrazové rámy, které je možné téměř libovolně upravit a dosáhnout tak přesně toho vzhledu, který je žádoucí.
Modelové rámy



Rámování obrazu "Praha"
Pro spíše menší, ale stylem typický, obraz Praha od Karla Chaby jsme vybrali jedinečný, mimořádně široký plovoucí rám v jemně patinované bílé barvě. Rám má neobvykle mohutnou základnu, která dovoluje rámování se širokou mezeru, na ní pak navazuje naopak mimořádně úzká vnější hrana.
Při typickém rámování obrazů do plovoucích rámů je většinou používána jen velice úzká mezera, aby bylo dosaženo celkově subtilního, ale přesto efektního rámování. Tento rám, má naopak malý obrázek zvětšit, dodat mu prostor a ukázat jej v celé jeho kráse. Zvolená jemně patinovaná bílá barva obraz skvěle podtrhuje, rozzařuje jej a zdůrazňuje hravost malby.
Po zarámování je obraz navíc stále pocitově mírně oddělen od rámu a působí díky tomu jako nádherný objekt.




Zdvojený rám na moderní obraz
Petr Vlach, Tanečnice, 2019, olej a asambláž na plátně, 70 x 90cm
Více obrazů Petra Vlacha
Pro úchvatnou asambláž Tanečnice od Petra Vlacha, jsme společně použili jemnou souhru dvou rámů, které obraz harmonicky uzavírají. Vnitřní úzký rám v neobvyklé a na zakázku vyráběné modři kachních vajec navazuje na mohutný vnější plovoucí rám v kombinaci lesklého klasicky pokládaného stříbra a krémově bílých stran.
Petr Vlach je nejen inovativní autor otevřený novým postupům malby, ale je otevřený i nejrůznějším způsobům rámování svých obrazů, především mohutných asambláží a kombinovaných technik na plátně.
Kombinované použití dvou spojených rámů - klasicky tvarovaného rámu v moderním barevném provedení a moderního plovoucího rámu v tradičním stříbrném povrchu zvýrazňuje výrazný dojem lehkosti a prostoru, který z obrazu vyzařuje.
RÁMOVÁNÍ JAPONSKÉHO OBRAZU NA PAPÍŘE
Vždy nás velice potěší, když při výběru vhodného rámování obrazů dostaneme volnou ruku a nemusíme se omezovat na zažité vzory a zvyky, jak by se obrazy rámovaly obvykle. Při výběru rámu japonského obrazu na papíře jsme se sice drželi dominantních barev červené a zlaté, vše je ale pojaté velice moderně.
Úzký zlatý rámeček má moderní tvar rovnostranného hranolu a je doplněný o výraznou červenou paspartu, která dokonale ladí s obrazem. Obraz ale není zarámován klasickým způsobem - ve skutečnosti nad paspartou zdánlivě téměř volně pluje a získá tak výrazný prostor. V zarámovaném obraze se díky tomu skvěle snoubí tradice i moderna do jediného velice působivého celku.
Muzeální pasparty



Elegantní rámování obrazu stará praha



Do rámařství v Praze přicházejí obrazy s motivy Prahy samozřejmě mnohem častěji, než do jiných měst. Ve Frame-it jsme díky tomu rámovali nespočet pohledů na Pražský hrad, Vyšehrad, Malou stranu i mnohé jiné pražské čtvrti. Mezi nimi všemi zaujímá pevné místo i Staroměstské náměstí.
Velmi pěkný olej na překližce zobrazující jak vypadala Praha v období první republiky je fantasticky působivý jak svým dějem, tak i krásným světlem. Zarámování do o stupeň tmavšího ornamentálního rámu se zlatou přechodovou filetou se ukázalo skvělou volbou.
Rám odkazuje na dobu devatenáctého století a obrazu dodává historizující nádech, ten podtrhuje i umně propracovaná patina v černé i zlaté části rámu. Zlatá přechodová fileta navíc obraz ještě více rozzáří a pomůže divákovi soustředit se na podstatné součásti malby.
Inspirativní rámování výrazného obrazu
Při výběru vhodného rámování obrazu Satyr od Martina Velíška jsme měli téměř zcela volnou ruku. S naším mimopražským zákazníkem se v mezičase již dobře známe a on za námi do Prahy přijíždí vždy s tím, že chce mít obrazy nádherné a zároveň vždy i výrazně a neobvykle zarámované – jinak by přeci nestálo za to vážit tak dlouhou cestu až do Prahy…
Luxusní vyřezávaný modelový rám ve tvaru pyramid je k obrazu naprosto uchvacující a dodávám mu ještě silnější pocit dekadence a úpadku a navíc i skvěle ladí s detaily pásku Satyra v obraze. Protože se ale jedná o obraz na papíře, je nutné jej chránit kvalitním galerijním sklem s UV Filtrem a muzeální podložkou. Díky tomu je po zarámování obraz nejen krásný, ale i plně chráněn před vnějšími vlivy světla i kyselin.
Luxusní obrazové rámy




Tradiční české dřevěné rámy na obrazy
Přestože je velké množství rámů italských, při rámování obrazů je spojení Praha - Český Krumlov neodmyslitelné. Z jižních Čech totiž pocházejí vysoce kvalitní tradičně ručně zpracovávané obrazové rámy řady „Exclusive“. Tyto dřevěné rámy patří ke klenotům českého výrobce Lira Český Krumlov, který je dnes známý jako Larson-Juhl. Tyto dřevěné rámy mají klasické i moderní tvary, ruční dokončení a povrchy v zajímavých patinách. Rámy velice často dokonale ladí k obrazům a kombinací moderního a starého jsou naprosto nadčasové.
V tomto případě se jedná o jemně profilovaný rám z kolekce Lira Sevilla v mahagonové hnědé barvě s patinou.

plovoucí obrazové rámy
Při rámování moderních obrazů na plátně dává mnoho z nás přednost jen nenápadným moderním rámům. Úzký klasický rám, popřípadě rámové lišty, které pouze zakrývají boky obrazu, ale obvykle na obrazech nepůsobí příliš dobře a výsledný rám není ani dostatečně pevný, aby dal plátnu na napínacím rámu potřebnou tuhost. Skvělým řešením je moderní tzv. plovoucí rám.
V České republice se tyto rámy teprve pomalu prosazují a proto v rámařstvích ani v Praze zatím nejsou vidět v široké nabídce a nejsou příliš známé. Ve světě jsou známé jako jako cadre caisse américaine, Schattenfugenrahmen, či prostě L-profil, protože mají tvar písmene „L“. Při rámování v nich obraz vlastně jen leží a vidět jsou pouze okrasné vnější hrany rámu. Viditelný rám je díky tomu velice úzký, neviditelná část rámu je ale výrazně větší a plátno dostatečně zpevňuje. Mezi viditelnou hranou rámu a obraze na plátně je navíc ještě i zajímavá mezera která dodává prostor a moderní vzhled zarámovaného obrazu.
Jak správně vybrat rám na obraz



Nejdůležitější a nejlepší radu, kterou Vám můžeme dát při rozhodování, jak nejlépe zarámovat váš obraz, je abyste si uvědomili, že rámujete právě tento konkrétní obraz a nic jiného. Mnozí zákazníci totiž chtějí rám ladit k jiným obrazům, které již mají doma, ke vzhledu interiéru, k barvě podlahy či typu dřeva nábytku apod. Vše to sice zdánlivě zní skvěle a logicky, ale je ve skutečnosti v podstatě nedůležité.
Důležité je především to, aby rám ladil s tímto konkrétním obrazem. Když totiž bude rám vybraný správně, obraz skvěle vyzní, ať již bude v jakémkoli interiéru. Bude vypadat dobře, i když vůbec nebude ladit s barvou podlahy ani dřevem nábytku či typem klik u dveří. A úplně stejně mu bude jedno, co bude viset vedle. Správně a hezky zarámovaný obraz prostě bude vypadat skvěle. Tak trochu je to i s lidmi – upravený a správně oblečený člověk bude vypadat skvěle, ať již bude stát vedle kohokoli jiného či v jakémkoli prostředí.
Když totiž v interiéru cokoli změníte – změníte nábytek, vyměníte vedle visící obrazy, přebrousíte podlahu či nahradíte kliky u dveří, přece kvůli tomu nebudete pokaždé znovu dávat zarámovat obrazy… Pokud by to snad ale přeci bylo zapotřebí, znamená to jediné – jejich rámy nebyly původně vybrány správně…
Moderní minimalistický rám na obraz
Při výběru rámů na obrazy současného pražského výtvarníka Jana Kalába bývá obvyklou volbou spíše jednoduchost a minimalismus. Vzhledem k výrazným linkám, tvarům a barvám je toto rámování obvykle správné a není nutné hledat nic výraznějšího a složitějšího.
K menšímu plátnu z roku 2011 jsme proto zvolili tvarově jednoduchý plovoucí rám, který díky profilu tvaru velkého písmene L (proto rovněž někdy nazývaný L-rám) vytváří mezi plátnem a rámem mezeru. Rám má vnější a přední hrany v povrchu zajímavého patinovaného stříbra, které zdůrazňuje střední tóny obrazu, zatímco vnitřní hrany jsou černé. To dále pomáhá obrazu vystoupit a zdůraznit všechny jeho kontrastní barvy.
Protože tento typ rámů nepřekrývá ani kousek obrazu a je značně minimalistický, bývá velmi častou volbou malířů a výtvarníků.

