Rámování OBrazů

Věříme, že pro každý obraz existuje ideální rám – rám, který jej ukáže v jeho pravém světle, pomůže odhalit jeho duši a sílu a bude spolu s obrazem v harmonickém vztahu, aniž by jej jakkoli utlačoval nebo omezoval.

Nezáleží na tom, zda se jedná o obraz na plátně, nebo třeba o kresbu či akvarel na papíře – každý obraz, který máte rádi, si zaslouží svůj jedinečný rám.

Snové rámování obrazu snové krajiny

Otakar Hudeček, Neviditelné květy (Rozbřesk), 2013, olej na plátně, 60 x 45,5 cm, rámováno do luxusního zakázkově vyráběného modelového rámu

Mimořádně barevné a hravé dílo Otakara Hudečka mladšího patří do jeho období fantaskních krajin. Výrazně barvený a imaginativní obraz je inspirován přírodou do stejné míry jako široširou zemí lidské duše a snů.

I když by to většina rámařů i zákazníků v rámařstvách ocenila, stále neexistuje žádná přesná poučka, jak nejlépe zarámovat takto výrazné a barevné obrazy na plátně. Výběr vhodných obrazových rámů je proto otázkou dlouhého hledání a zkoušení. V praxi je možné vydat se jak směrem moderního minimalistického rámování, tak i hledáním stejně výrazného rámu, který bude obrazu zdatně sekundovat.

Při výběru rámování k tomuto plátnu jsme se rychle shodli na skvěle ladícím a výjimečném modelovému rámu v provedení zeleného etruského bronzu. Jednotlivéstupínky vedou pohled k obrazu a dávají mu geometričtější linie, které se v zápětí zbortí na mnohovrstevné patině různých odstínů bronzu, loupajícího se kovu a divokých barevných přechodů. Zvolený rám patří mezi zakázkově vyráběné obrazové rámy, které je možné téměř libovolně upravit a dosáhnout tak přesně toho vzhledu, který je žádoucí.



Modelové rámy
Luxusní moderního rámu v etruském bronzu a tvarem stoupajících stupínků | © Frameit
Rámování obrazu na plátně Otakara Hudečka do moderního luxusního rámu v etruském bronzu | © Rámařství Frame it
Rámování obrazu na plátně Otakara Hudečka do krásného moderního rámu v etruském bronzu v luxusním interiéru | © Frame-it.cz

Rámování obrazu "Praha"

Pro spíše menší, ale stylem typický, obraz Praha od Karla Chaby jsme vybrali jedinečný, mimořádně široký plovoucí rám v jemně patinované bílé barvě. Rám má neobvykle mohutnou základnu, která dovoluje rámování se širokou mezeru, na ní pak navazuje naopak mimořádně úzká vnější hrana.

Při typickém rámování obrazů do plovoucích rámů je většinou používána jen velice úzká mezera, aby bylo dosaženo celkově subtilního, ale přesto efektního rámování. Tento rám, má naopak malý obrázek zvětšit, dodat mu prostor a ukázat jej v celé jeho kráse. Zvolená jemně patinovaná bílá barva obraz skvěle podtrhuje, rozzařuje jej a zdůrazňuje hravost malby.

Po zarámování je obraz navíc stále pocitově mírně oddělen od rámu a působí díky tomu jako nádherný objekt.


Rámování obrazu Petra Vlacha do moderního zdvojeného plovoucího rámu v modré a stříbře | © Frame-it.cz

Zdvojený rám na moderní obraz

Petr Vlach, Tanečnice, 2019, olej a asambláž na plátně, 70 x 90cm



Více obrazů Petra Vlacha

Pro úchvatnou asambláž Tanečnice od Petra Vlacha, jsme společně použili jemnou souhru dvou rámů, které obraz harmonicky uzavírají. Vnitřní úzký rám v neobvyklé a na zakázku vyráběné modři kachních vajec navazuje na mohutný vnější plovoucí rám v kombinaci lesklého klasicky pokládaného stříbra a krémově bílých stran.

Petr Vlach je nejen inovativní autor otevřený novým postupům malby, ale je otevřený i nejrůznějším způsobům rámování svých obrazů, především mohutných asambláží a kombinovaných technik na plátně.

Kombinované použití dvou spojených rámů - klasicky tvarovaného rámu v moderním barevném provedení a moderního plovoucího rámu v tradičním stříbrném povrchu zvýrazňuje výrazný dojem lehkosti a prostoru, který z obrazu vyzařuje.

RÁMOVÁNÍ JAPONSKÉHO OBRAZU NA PAPÍŘE

Vždy nás velice potěší, když při výběru vhodného rámování obrazů dostaneme volnou ruku a nemusíme se omezovat na zažité vzory a zvyky, jak by se obrazy rámovaly obvykle. Při výběru rámu japonského obrazu na papíře jsme se sice drželi dominantních barev červené a zlaté, vše je ale pojaté velice moderně.

Úzký zlatý rámeček má moderní tvar rovnostranného hranolu a je doplněný o výraznou červenou paspartu, která dokonale ladí s obrazem. Obraz ale není zarámován klasickým způsobem - ve skutečnosti nad paspartou zdánlivě téměř volně pluje a získá tak výrazný prostor. V zarámovaném obraze se díky tomu skvěle snoubí tradice i moderna do jediného velice působivého celku.



Muzeální pasparty
Prostorový efekt v rámování japonského obrazu do úzkého zlatého rámu | © Rámařství Frame it
Japonský obraz na papíře zarámovaný v úzkém zlatém rámu a s červenou paspartou | © Rámařství Frame it
Japonský obraz zarámovaný na výrazné červené paspartě s jemným zlatým rámem a prostorovým efektem | © Rámařství Frame it

Elegantní rámování obrazu stará praha

Elegantní ornament rámu k obrazu Stará Praha - Staroměstské náměstí  | © Frame-it.cz
Tradičně zarámovaný obraz staré Prahy do černo – zlatého ornamentálního rámu | © Frameit.cz
Tradičně ornamentální rámování obrazu staré Prahy - Staroměstského náměstí  | © Frameit.cz

Do rámařství v Praze přicházejí obrazy s motivy Prahy samozřejmě mnohem častěji, než do jiných měst. Ve Frame-it jsme díky tomu rámovali nespočet pohledů na Pražský hrad, Vyšehrad, Malou stranu i mnohé jiné pražské čtvrti. Mezi nimi všemi zaujímá pevné místo i Staroměstské náměstí.

Velmi pěkný olej na překližce zobrazující jak vypadala Praha v období první republiky je fantasticky působivý jak svým dějem, tak i krásným světlem. Zarámování do o stupeň tmavšího ornamentálního rámu se zlatou přechodovou filetou se ukázalo skvělou volbou.

Rám odkazuje na dobu devatenáctého století a obrazu dodává historizující nádech, ten podtrhuje i umně propracovaná patina v černé i zlaté části rámu. Zlatá přechodová fileta navíc obraz ještě více rozzáří a pomůže divákovi soustředit se na podstatné součásti malby.



Rámování biblického obrazu do českého dřevěného patinovaného rámu s jemným profilem | © Frame-it.cz

Tradiční české dřevěné rámy na obrazy

Přestože je velké množství rámů italských, při rámování obrazů je spojení Praha - Český Krumlov neodmyslitelné. Z jižních Čech totiž pocházejí vysoce kvalitní tradičně ručně zpracovávané obrazové rámy řady „Exclusive“. Tyto dřevěné rámy patří ke klenotům českého výrobce Lira Český Krumlov, který je dnes známý jako Larson-Juhl.  Tyto dřevěné rámy mají klasické i moderní tvary, ruční dokončení a povrchy v zajímavých patinách. Rámy velice často dokonale ladí k obrazům a kombinací moderního a starého jsou naprosto nadčasové. 

V tomto případě se jedná o jemně profilovaný rám z kolekce Lira Sevilla v mahagonové hnědé barvě s patinou.

Moderní rámování obrazů moře do minimalistického dřevěného plovoucího rámu | © Frame-it.cz

plovoucí obrazové rámy

Při rámování moderních obrazů na plátně dává mnoho z nás přednost jen nenápadným moderním rámům. Úzký klasický rám, popřípadě rámové lišty, které pouze zakrývají boky obrazu, ale obvykle na obrazech nepůsobí příliš dobře a výsledný rám není ani dostatečně pevný, aby dal plátnu na napínacím rámu potřebnou tuhost. Skvělým řešením je moderní tzv. plovoucí rám.

V České republice se tyto rámy teprve pomalu prosazují a proto v rámařstvích ani v Praze zatím nejsou vidět v široké nabídce a nejsou příliš známé. Ve světě jsou známé jako jako cadre caisse américaine, Schattenfugenrahmen, či prostě L-profil, protože mají tvar písmene „L“. Při rámování v nich obraz vlastně jen leží a vidět jsou pouze okrasné vnější hrany rámu. Viditelný rám je díky tomu velice úzký, neviditelná část rámu je ale výrazně větší a plátno dostatečně zpevňuje. Mezi viditelnou hranou rámu a obraze na plátně je navíc ještě i zajímavá mezera která dodává prostor a moderní vzhled zarámovaného obrazu.

Rámování plátna

Obrazy malované na plátně je před rámováním obvykle nutné vypnout na spodní, tzv. napínací rám, neboli blindrám. Přestože sám není vidět, je pro obrazy na plátně klíčový.

Tento jednoduchý rám totiž udržuje plátno ve správné velikosti a vypnuté jako „bubínek“. Při napínání je ale zapotřebí plátno ohnout a proto může dojít k určité ztrátě části obrazu.

Naneštěstí, když autor maluje na volné plátno, nemusí být dodatečné vypnutí možné, protože by upevňováním plátna došlo k jeho poškození.

bez napínání

Tento případ nastal i u krásné a jemné malby baletky, kterou autorka malovala na volné nevypnuté plátno. Malba proto sahá až do kraje plátna, které je navíc výrazně zvlněné.

Rozhodli jsme se nepravidelných okrajů i nerovností na plátně využít a z nevýhody udělat přínos. K obrazu jsme vybrali nádherný velice jemný italský rám v kombinaci voskové bílé a jemně patinovaného stříbra a celek jsme doplnili o zakázkově vyráběnou podkladovou paspartu v hrubém bílém povrchu. Volně na podložce se plátno může jemně vlnit a ještě více tím připomíná tutu sukýnku baletky. Výsledek je naprosto podmanivý.

Rámování s paspartou

Pro dílo v Praze žijící nizozemské malířky Leny Aardse je charakteristické využití prostoru, při výběru rámu je to tedy nutné vzít v úvahu. Ačkoli bylo možné využít prostorový rám pro 3D rámování, rozhodli jsme se pro mnohem elegantnější řešení.

K obrazu skvěle ladí zlato-bílý italský rám, který je doplněn o mimořádně hlubokou muzeální paspartu, jež je více než dvojnásobně vyšší než jsou běžně dostupné paspartovací kartony. Díky tomu má obraz dostatečný prostor a do rámu se bez potíží vejde. Navíc tato kombinace mimořádně dobře vypadá a je čistá a velmi elegantní.

Detail hluboké pasparty obrazu Leny LM Aardse
Zakázkové rámování obrazu Leny LM Aardse do italského rámu s hlubokou paspartou

Plátno z Afriky v luxusním dřevěném rámu s bílou olivovou dýhou

Luxusní dřevěný rám s dýhou

Nevidíme vůbec žádný důvod, proč byste pro obrazy dovezené z cest po Africe museli v Praze nutně volit rámování, které Afriku evokuje...

V tomto případě jsme k plátnu zvolili nádherný a velice luxusní rám z italského Toskánska, který je ručně vyráběný ve věhlasné dílně a jsme moc rádi, že jej nyní můžeme dovézt do Prahy. Tvar jemného obloučku rámu je dokončen jemným voskem a především úžasnou dýhou z olivové kořenice v bílé barvě. Nádherný rám dokázal celý obraz posunout a nechat jej vyniknout i ve velice luxusním interiéru pražského bytu.



Rámování PF - Jiří anderle

Kvalitní zakázkové rámování obrazů samozřejmě nabízí téměř neomezenou škálu barev a tvarů a díky nim lze rám sladit k obrazu i v případě méně obvyklých barev. Povedlo se to i u oranžového PF Jiřího Anderleho.

Vysoký italský rám v oranžové barvě s jemně smetanovou hranou je zkombinován s kvalitní paspartou s oranžovou barvou v řezu. Rámování je tak nenásilné a přitom dostatečně výrazné a i velmi malý obraz díky tomu dostává sílu a je nepřehlédnutelný. Aby vše bylo perfektní, je obraz doplněn o galerijní sklo s UV filtrem, které nechá barvy plně vyniknout a obraz chrání proti stárnutí.



Jiří anderle - další díla
Jiří Anderle - PF 1983 - detail pasparty
Rámování obrazu Jiří Anderle - PF 1983
Jiří Anderle - PF 1983 - detail rámování

rámování obrazů

Pro olej na plátně menších rozměrů je často vhodné zvolit rám, který sice není příliš mohutný, přesto je dostatečně široký na to, aby obraz po zarámování získal rozměr a důležitost. Ačkoli tak často slýcháme přání použít na menší obraz úzký rám, právě rámování do příliš úzkého rámu by nepůsobilo příliš dobře a obraz by nebyl čitelný.

V tomto případě jsme k barevnému obrazu zvolili bílý toskánský rám s vnitřní hranou v červené barvě, která nahrazuje další filetu. Rám má navíc i červenou vnější hranu, která pomáhá obraz opticky "odpíchnout" od bílé zdi, na které pak rámovaný celek působí opravdu úžasně.

malých formátů

Moderní obraz mladé malířky Lindy Čihařové (2. 7. 1982 v Praze) je pojatý podobným způsobem a využívá stejného efektu k ohraničení a zvětšení obrazu. Obraz „Archa“ (akvarel a akryl na plátně, 2019) je velice krásný a jemný, má ale rozměry jen 30 x 30 cm. Kdyby byl zarámovaný v úzkém rámu, na zdi by mezi ostatními obrazy zcela zanikl.

I když jsou oba rámy při pohledu zpředu podobné, tento má tradičnější tvar oblouku a proto na obraz ještě více přitahuje pozornost a vede pohled tam, kam má. Právě proto jsou při rámování obrazů malých obrazů obloučkovité rámy obvykle zcela ideální.

Rámování poškozeného obrazu na sololitu

Rámařům vůbec nevadí, že je malba velice malá či poškozená. Nemusí ani vadit, když se vám obraz prozatím nechce restaurovat. I tak je možné ji kvalitním rámováním vdechnout zcela nový život, jen musíte mít odvahu k netradičnímu a modernímu rámování.

U tohoto obrazu bylo důležité i dodat mu rámováním prostor a větší rozměr, neboť bude umístěný sám na poměrně velké zdi. Přímořský motiv Leopolda Musila na sololitu nyní zdánlivě volně pluje na ručně vyráběné dřevěné paspartě a je umístěn v mohutném modro-stříbrném rámu. Díky novému rámu tento maličký obraz získal moderní náboj a bez problému bude dominantou své části interiéru.

Plovoucí rámy
Rámování obrazu na sololitu do hlubokého 3D rámu
Rámování obrazu na sololitu do hlubokého 3D rámu s dřevěnou paspartou

Jak Zarámovat starý OBRAZ NA PLÁTNĚ

Neznýmý autor, Sv. Jan Nepomucký, olej na plátně, 74 x 117, nepravidelný segmentový oblouk 

Rámování obrazů, které byly dříve součástí oltářů, či jiných interiérových prvků je kvůli jejich nestandardnímu tvaru často velmi náročné. Zarámování je ale možné jak do oválných či půlobloukových rámů, tak i do segmentových rámů, kdy jsou nepravidelnosti tvaru obrazu vyrovnány dřevěnou paspartou.

Aby obraz bylo možné zarámovat, dostal nepravidelný oltářní obraz Sv. Jana Nepomuckého vedle krásného mohutného dřevěného rámu i segmentovou dřevěnou paspartu ve stejné barvě, která dorovnala všechny nerovnosti a obraz tak působí jako krásný celek.

Rám má tvar krásného tradičně pojatého otevřeného oblouku s tradiční štětcem taženou barvou s jemnou strukturou. Přestože rám na fotografii působí černě, je jeho barva ve skutečnosti tmavý mahagon, tedy černá s přechody do hnědé a červené. Je proto velmi živý a má velkou hloubku, kterou má následně i zarámované dílo.

Zakázková dřevěné oválná pasparta na oválný obraz




Rámování starého oltářního obrazu do dřevěného rámu
Detail hnědého rámu na historický obraz
Historický zlatý blondelový rám na obraz

Tradiční ornamentální rámování obrazu 

Hugo Ullik, Krajina, olej na desce, 49 x 31 cm



Blondelové rámy

Významný krajinář 19. století Hugo Ullik (14. května 1838 Praha - 9. ledna 1881 Praha) byl věrný německé romantické krajinářské škole a vyhledával především pitoreskní a idylické scenérie. Jeho nádherný obraz olej na kartonu proto dostal tradiční ornamentální modelový rám, který tak skvěle vyzdvihne krásu a jemnost obrazu.

Tento nádherný a bohatě zdobený rám s půvabným vzorem je vyrobený tradičními rámařskými postupy a za použití generacemi osvědčených materiálů. Nejprve se vyrobí dřevěný rám, který se až následně ručně zlatí, zdobí a patinuje, plně se uzavírají jeho rohy filigránním ornamentem tak, aby rohové spoje nebyly viditelné a výsledný blondelový či ornamentální rám byl opravdu důstojným dokončením této krásné malby.

Detail rámování obrazu Jaroslava Paura

Moderní rámování Jaroslav Paur

V rámci rámování obrazů pro retrospektivní soubornou výstavu malíře Jaroslava Paura v pražském Muzeu Kampa jsme rámovali mnoho obrazů tohoto významného českého malíře období civilismu, realismu a abstrakce. Pro menší plátno z cyklu krystalů nad městem jsme zvolili jednoduchý, moderní itaslký plovoucí rám v elegantní černo-hnědé barvě. Oproti dalším typově podobným rámům je tento ale velmi široký se zajímavým trojúhelníkovým tvarem a k obrazu dokonale padne.



Jaroslav Paur
Rámování obrazu Krystal - Jaroslav paur
Detail rámu k obrazu Krystal a podpis Jaroslava Paura

Zarámováno červenou

Pro obraz Polemika na traktoru Michaela Rittsteina (17. září 1949, Praha) jsme vybrali moderní rovnostranný rám ve výrazné tmavočervené barvě s jemnou patinou na hranách. Červená báječně ladí k tématice obrazu i převládající trojici hlavních barev.

Při rámování moderních obrazů je zapotřebí vždy dát pozor, aby rám zbytečně nezakrýval malbu, která často bývá velmi důležitá až do krajů plátna a výběr tradičních rámů by mohl být omezující.

Takto energické olejomalby navíc bývají velice často vysoké vrstvy pastózních barev, které rovněž pro tradiční rámy nejsou vhodné. Naštěstí je dnes už i v Praze dostatečně široká nabídka plovoucích rámů, které zarámování takto specifických obrazů bez potíží zvládnou.


Michael Rittstein

ZLATÝ ORNAMENTÁLNÍ RÁM PRO IMPRESIONISTICKÝ OBRAZ - CLAUDE MONET

Když je nutné sáhnout po tradičnějším rámování, tradičním zlaceném rámu, blondelovém nebo ornamentálním rámu je volba rámu obvykle v podstatě jasná...
Zlatý ornamentální rám pro impresionistický obraz

Jedním z pilířů široké nabídky rámů z dílny Lira Český Krumlov jsou tradičně pojaté ručně zlacené rámy, které jsou po dlouhá desetiletí vytvářeny tradičními řemeslnými postupy.

Ornamentální i zlacené rámy se značkou Lira jsou navíc nejen dostupné za velice příznivou cenu, ale zachovávají si i dlouhodobou kontinuitu. Zatímco ornamentální rámy pocházející například z rámařských dílen jižní Itálie se velice často mění a ani dva stejné rámy vedle sebe nevypadají stejně, tak tradiční rámy z jižních Čech zůstávají po dlouhé roky neměnné a není obvykle problém zarámovat za několik let další obraz do stejného rámu.

I v tomto případě jsme proto ke kopii obrazu Claude Moneta Vlčí máky z Argenteuil (Les Coquelicots) zvolili zlatý rám z kolekce Royal s jemným a pravidelným ornamentem.



Industriální rámování moderního obrazu 

Robert Piesen, Krajina s bludným balvanem II., 1957, olej na plátně, 70 × 120 cm

Takto nádherné dílo významného česko-izraelského malíře Roberta Piesena se k rámování objevuje velmi zřídka. Tento obraz k nám dorazil již zarámovaný k přerámování do nového hávu. Nový rám na obraz je velice výrazný v industriálním stylu černého železa a nejen svým provedením, ale i výrazným tvarem zdůrazňuje atmosféru obrazu, který nyní konečně může plně vyniknout.

Černý industriální rám na obraz na plátně
Robert Piesen, Krajina s bludným balvanem II
Rámování obrazu Jana Zrzavého do bílo-zlatého dřevěného rámu

Elegantní rám s filetou

Jan Zrzavý, Loretánské náměstí, pastel, 14 x 19 cm



Rámovaní obrazů Jana Zrzavého

Rámování významných a přitom rozměrově menších prací s sebou vždy nese důležité rozhodování, jaký vybrat rám, aby obraz pěkně vynikl a nebyl ve výsledku příliš malý, aniž by výrazný, či nadměrně mohutný rám svůj obraz ve výsledku opticky přebil.

Výbornou volbou je rámovat do středně širokého, vysoce kvalitního a elegantního rámu se širší paspartou, která u starších prací na papíře nejlépe zapůsobí, když je od samotného obrazu oddělena filetou.

Jemná a decentní zlacená fileta vytváří příjemný přechod mezi obrazem a paspartou a zároveň pomůže dodat další vkusný dekorativní prvek, který celé rámování vyzdvihne na zcela novou úroveň.

Tradiční rám na akvarel

Václav jansa, Dům U zlaté study, Akvarel, okolo 1900, 17 x 28 cm

Pro nově zrestaurovaný akvarel Václava Jansy s pražským motivem si majitel obrazu vybral styl zarámování, který dobře ladí nejen s dobou vzniku díla, ale i s ostatními obrazy ve sbírce.

U modernějších obrazů z počátku století bylo obvyklé používat dýhované dřevo, jako je i tento plochý rám s leštěnou dýhou z jilmové kořenice. Rámeček má elegantní lesk a nádhernou kresbu dřeva, která je doplněna o tradiční černou vnější hranu.

Aby obraz perfektně ladil s ostatními v umělecké sbírce, je použita ručně stříbřená pasparta v muzeální kvalitě a navíc je použito i muzeální sklo s nejvyšším dostupným UV filtrem, které obraz ochrání před stárnutím.


Dřevěné rámy

Kolik stojí rámování obrazů?

Kolik stojí rámování obrazu? Na kolik vyjde zarámování obrazu velikosti 100 x 80 cm? Tyto nesmírně oblíbené a překvapivě velice komplikované otázky se v rámařstvích objevují dnes a denně a všichni rámaři se jich svorně děsí….

Rámaři se jich bojí proto, že na ně neexistuje přesná ani přibližná odpověď. Rámování obrazů totiž ani zdaleka nejsou jen samotné rámy. Dokud obraz nevidíme a nezjistíme, co je pro kvalitní zarámování ve skutečnosti zapotřební, co vše bude rám obsahovat a jakého typu přibližně bude, mohli bychom si klidně hodin kostkou a hádat odhad ceny by byl přibližně stejně přesný.

Cena rámování obrazů by se měla odvíjet jednak od množství použitého materiálu a především pak od jeho kvality. Nemělo by to nijak výrazně ovlivnit, zda je rámařství v Praze 1, Praze 7 či na malém městě, nemělo by mít vliv, zda je rámařství malé či velké, zda je zastrčené, či někde v centru. Roli by měla hrát pouze kvalita a náročnost výroby obrazového rámu i celého rámování. Pro vysoce kvalitní rámy je totiž zapotřebí nejen kvalitních surovin, ale především spousty zkušeností a ruční práce. Jednodušší rámy se vyrábějí rychleji, levněji a celé rámování je proto poměrně levné.

V rámařství Frameit se proto snažíme pro každý typ rámování nabídnout rámy jak z běžného ekonomičtějšího spektra takzvaných řezaných rámů, či rámařských lištových profilů, tak vysoce kvalitních luxusních modelových rámů. Oba typy rámování mohou vypadat krásně, budou ale odpovídat jiným nárokům a budou i různě drahé.

Jediné co tedy můžeme udělat, když dostaneme podobný dotaz je spočítat cenu pro nějakou velmi levnou variantu rámování obrazu s tím, že ceny rámování jsou „přibližně od…“. I z tohoto důvodu jsou všechny dotazy na cenu rámování obrazů zcela marné, protože když se položí ve dvou rámařstvích, v obou budou mít na mysli něco jiného a obě částky budou zcela neporovnatelné.

Dotazů na ceny rámování se tedy všichni obáváme, poctivě je odpovídáme, ale přitom víme, že jsou vlastně zcela nesmyslné. Práce rámaře je většinou krásná a smysluplná, ale bohužel ne vždy…



PROSTOROVÉ RÁMování KNIŽNÍ ILUSTRACE

Zdeněk Burian, Černý Mustang - Ilustrace, Kvaš lavírovaná tuší, 1940

I obrazy, které by při běžném rámování působily jako disproporční, nebo by hrozilo, že jejich pasparta či rám budou zakrývat nějakou podstatnou část díla, je možné adjustovat aniž by rámováním jakkoli utrpěly.

Jedním z nejpůsobivějších způsobů zarámování je tzv. galerijní kazeta, kdy se obraz v rámu zdánlivě volně vznáší, pasparta jej nijak nezakrývá a navíc mu dodává dostatečný prostor.

Tento způsob jsme zvolili i při výběru rámu pro úžasnou ilustraci Zdeňka Buriana z knihy Černý mustang od Karla Maye. Díky kombinaci černé muzeální pasparty s tmavým rámem s voskovaným povrchem a samozřejmě i kvalitním galerijním sklem obraz skvěle vynikne.

Rámování Ilustrace Zdeňka Buriana

Jak Výrazně zarámovat moderní obraz

Kerdalo, Marché à Paris, olej na plátně, 60 x 60 cm

Rámování obrazů zbytečně omezují nejrůznější stereotypy. Ve skutečnosti samozřejmě vůbec není pravda, že moderní obraz musí mít nezbytně úzký a minimalistický rám… Rámování obrazu často vytváří určitý stupeň kontrastu, který pomáhá vnímat obraz v novém světle a zvýraznit jej v interiéru. 

Moderní velice dynamický obraz na plátně od francouzského malíře Kerdalo je proto zarámovaný v tradičně tvarovaném italském rámu v nezvyklé kombinaci žluté a stříbrné. Zdůrazňuje tak určité barevné tóny obrazu a přidává mu na síle. Zarámovaný celek je díky tomu mimořádně působivý a ve "svém" pražském bytě vypadá naprosto úchvatně.

Moderní rámování obrazu na plátně do žlutého rámu
Italský obrazový rám v kombinaci žluté a stříbra

Tradiční rámování

Starý rodinný obraz s tradičním portrétem pradědečka si zasloužil citlivé restaurování poničených částí obrazu, včetně opravení řídkého plátna a dalších oprav. Ve výsledku je díky tomu obraz opět úžasný a živý, aniž by zásahem jakkoli utrpěla jeho autenticita. Pro tento starý obraz byl vybrán i krásný dobový rám ve zlaté barvě s jemným dekorem. Tradiční tvar rámu i jeho velká mohutnost dokonale podtrhnou význam obrazu zakladatele rodu a skvěle ladí s původním bytem v Praze.

zlaté rámy

Moderní plátno v kubistickém duchu je zarámované ve zlatém rámu, který výrazně podporuje teplejší barvy obrazu. Přestože by se mohlo zdát, že takto tradičně tvarovaný italský rám není pro tento typ malby vhodný, právě tvarový kontrast dodává obrazu větší hloubku a zdůrazňuje jeho linie.

Jemný a elegantní rám tvaru lehkého oblouku v sobě spojuje tradiční tvar i způsob zlacení s výraznou patinou a voskováním, které jsou typické pro oblast italského Toskánska, odkud rám pochází.

Elegantní rámování

Jemný italský rám v barvě lískového oříšku s hranami a boky v sametově černé barvě noci mění čistě technické vyznění architektonického návrhu pavilónu pro Expo 58 na svébytnou součást interiéru a svým neobvykle zaobleným tvarem jako by sám předznamenával brzký nástup bruselského stylu… Přestože nyní v Praze všichni můžeme vidět, že vítězný návrh byl nakonec jiný, jedná se o úžasný příklad elegance a ladnosti.

Industriální rámování

Při rámování obrazů je nutné zvažovat nejen velikost, tvar, barvu a strukturu rámu, ale samozřejmě i celkové vyznění a jeho sdělení. Podobné obrazy stejného autora proto mohou být rámovány zcela odlišně, neznamená to ale, že by jeden rám byl horší než ten druhý.

Tento olej na plátně dostal výrazný hladký rám se vzhledem starého zrezlého železa, který připomíná zrezlou traverzu a k obrazu se báječně hodí. Aby si rám zachoval všechny své funkce a spojení s obrazem bylo přirozenější, je doplněn o tradičněji pojatou zlatou linku. Ve výsledku je obraz díky tomu moderní a elegantní zároveň.

tradiční rámování

Právě obrazy Jaroslava Ronka, k tomu svou železniční a technickou tématikou a zároveň tradiční technikou malby stále vyzdvihují otázku, jak je nejlépe zarámovat.

Při výběru vhodného rámu je možné vybírat jak z velice moderních rámů, industriálních rámů i tradičních dobových rámů jako je tomu v tomto případě. Zvolený rám má zajímavý projmutý profil a je v bílo-stříbřité výrazně patinované barvě. Spojuje v sobě proto tradiční tvary a moderní barvy a s obrazem po jeho zrestaurování perfektně ladí do elegantního celku.

Olej Ivany Mrázkové Bachové v tradičním dřevěném zlatém rámu

Italský rám na moderní olejomalbu

Vždy nám dělá obrovskou radost, když vidíme, jak úspěšní jsou současní mladí malíři a my můžeme rámovat jejich obrazy. Tím myslíme nejen běžné rámy pro výstavy, ale především promyšleného rámování přímo konečným zákazníkům.

Mezi tyto malíře patří samozřejmě i Ivana Bachová (Mrázková), se svým jedinečným podáním moderní krajinomalby samostatné přírody bez kulturních prvků. Její obrazy na nás vždy působí moderně, ale přitom z nich dýchá krajinářská tradice.

Proto jsme pro zarámování tohoto oleje na plátně vybrali nádherný tradiční profilovaný rám v kombinaci výrazně patinovaného antického zlata a světlých prvků, který visí v moderním interiéru rodinného domu v Praze a působí tam jako sice mírně kontrastní, ale přitom skvěle padnoucí prvek.

černá Galerijní kazeta na moderní kombinovanou techniku

Lubomír Typlt, Devítka, kombinovaná technika na papíře, 70 x 50 cm

Téměř polovina obrazů, které k nám v Praze do rámařství přicházejí, jsou adjustovány v rámech, které majitelům již nevyhovují a je nutné je přerámovat. Nejenže se staré rámy samozřejmě časem poškodí, ale často skončí i životnost běžných materiálů paspart či zadních desek a ještě častěji původní zarámování již nevyhovuje.

Nejčastěji je to proto, že malíři i galerie obvykle rámují co možná nejuniverzálnějším způsobem, tak aby se obrazy hodily do většiny interiérů. Díky tomu je obraz většinou ale zarámován nevýrazně a většinou nevynikne tak, jak by mohl.

Pro krásnou kombinovanou techniku na papíře jsme rovněž rámování měnili. Pro obraz jsme vybrali krásný moderní ostrohranný rám v černé barvě s hnědavými přechody zajímavě hrubým povrchem, který jsme doplnili o čistě bílou paspartu a antireflexní galerijní sklo s UV filtrem. Obraz je vyzdvižen nad podklad a je vidět bez jakékoli ztráty a překrytí.

I tento výsledek je velmi moderní, přitom ale bude po mnoho let odolávat času i okolním vlivům, není zbytečně jednoduchý, ale je nadčasový a elegantní.

Detail rámování obrazu Lubomíra Typlta
Obraz Lubomíra Typlta v moderním černém  rámurám

art deco rámování

Nádherný malý akt, signováno KRAFT 1923 se k nám na přerámování dostal v původním hnědo-zlatém úzkém rámečku, ve kterém obraz působil zcela nevýrazně. Přestože by výběr rámu mohl lehce padnout na stříbrný, či i výrazněji ornamentální rám, je hladký zlatý rám perfektní volbou. Obraz si v něm ponechává svou svěžest a eleganci, a ačkoli se nejedná o dobové rámování, celek díky tomuto rámu skvěle evokuje atmosféru vídeňského či pražského Art deco.

Akty na plátně

Typický obraz půlaktu na plátně od Františka Antonína Jelínka (1890, Praha - 1977) je poměrně subtilní, měří pouhých 20 x 30 cm. Právě díky malé velikosti obraz potřebuje vhodným rámováním podpořit, aby lépe vynikl a byl výraznější.

I pro tento obraz jsme vybrali  zlatý rám dobově odpovídající duchu stylu art deco s řadami elegantních perliček. Tentokrát je použit výrazně širší rám ve tvaru otevřeného oblouku, který pomáhá vést oko diváka k optickému centru dění a pomáhá obrazu skvěle vyniknout. 

Plochý moderní rám a plátno s motivem Florencie

MODERNÍ italský RÁM NA moderní italský OBRAZ

Ačkoli nejobvyklejšími přáními při rámování obrazů na plátně bývají tradiční zlacené rámy pro starší obrazy a moderní rámy z úzkých lišt pro současné umění, nejedná se ani zdaleka o jediné dvě možnosti, jak je rámování obrazů možné pojmout. 

Skvělou volbou, jak nejlépe zarámovat moderní obraz na plítně, bývá často sice soudobě pojatý, nicméně poměrně široký a výrazný rám. Toto italské plátno je zarámováno v hladkém hranolovém rámu s velice zajímavým povrchem s hrubou strukturou a barevnými přechody zemitých tónů. Zarámovaný obraz je díky němu výraznější ,přitom barevně sjednocený a působí jako nádherný interiérový doplněk.

Rámování zahraničních obrazů v Praze

Emil Orlik, Zátoka, Kvaš na papíře, 15 x 11 cm

Při výběru způsobu, jak zarámovat starší obraz, je vždy třeba zvážit především to, jak celek nejlépe vynikne a co dílu bude nejvíce slušet. Snažíme se proto vybírat zcela nezávisle na tom, zda původní plán byl vybrat tradiční, či moderní rámování. Vždy, když volíme nové rámování, snažíme se především o to, aby obraz skvěle vypadal, báječně vynikl a zároveň byly součásti rámu bezpečné a obrazy dlouhodobě chránily. Snažíme se přitom vyhnout všem stereotypům, protože to jak svět vypadal včera, neznamená, že by tak musel vypadat i zítra a totéž platí i pro obrazy.

Ačkoli to pro díla Emila Orlika není nijak typické, využili jsme pro malou kvaš tzv. galerijní kazetu, tedy adjustaci do hlubokého rámečku a vyzdvižení díla mezi galerijní sklo a podkladové pasparty. Zarámování je díky tomu velice moderní, ale díky zlatému rámu není přehnaně subtilní ani jednoduché. Obraz je navíc díky tomuto stylu zachycení vidět celý bez jakékoli ztráty, což je o to důležitější, že je dílo opravdu velice malé.

Přestože se Emil Orlik narodil v Praze a sám se považoval za pražského malíře, grafika a fotografa, ve skutečnosti byl významným představitelem vídeňské secese a dlouhé roky strávil v Berlíně, kde tvořil a vyučoval. Proto je také tolik jeho obrazů roztroušených právě po Německu a Rakousku. O to více nás těší, když se tyto obrazy ze zahraničí k zarámování vrací „domů“ do pražského rámařství. Stejně jako tento obrázek, který si k nám do Frameit na zarámování „odskočil“ z Vídně.

Obraz Zátoka Emila Orlika v moderním zlatém rámu




Detail rámování krajinomalby do zlatého moderního rámu
Moderní rámování obrazu Emila Orlika

Rámování oleje na plátně Vladimír komárek

Hlavním vyjadřovacím prostředkem  imaginativních a poetických i pozdějších expresivnějších obrazů Vladimíra Komárka, byly vždy velice jemné barvy a neostré kontury, jedinečná atmosféra a zvláštní lyrika. Při rozhodování, jakým způsobem zarámovat nějaký jeho obraz je to třeba vzít v úvahu, aby rám malbu žádným způsobem nepřebil, ale naopak zdůraznil.

Pro rámování krásného a jemného obrazu jsme proto vybrali krásný italský dřevěný rám z tradiční rodinné rámařské dílny v centru slunného Toskánska. Bílý rám v jednoduchém tvaru jemně seseknutého hranolu má lehce probrušované hrany do tmavě šedé barvy. Svým jednoduchým tvarem i bílo-šedým provedením výsledné rámování působí velice jemně až téměř nadpozemským dojmem a k plátnu se dokonale hodí.

I přes veliké množství obrazů, které se u nás v rámařství za ty roky již objevily, nás nikdy nepřestává udivovat okamžik, kdy můžeme porovnat obraz před rámováním a výsledek s hotovým rámem. Vždy žasneme, jak neuvěřitelně dílo prokoukne a s dobrým rámováním dokáže odhalit svou pravou podstatu.

Vladimír komárek - zarámovaný obraz - olej na plátně
Vladimír komárek - malba před rámováním

Proč rámování obrazů stojí víc než samotný obraz?

Otázka, která rámaře po celém světě pronásleduje i ve snech, je jednoduchá a je na ní vlastně i jednoduchá odpověď. Jenže když se na ní odpoví upřímně, může to znít arogantně a když bychom odpověděli neupřímně, tak by to zase nebyla pravda…

Moc nás to mrzí, ale ve skutečnosti to totiž vůbec není tak, že by rámování bylo dražší než samotný obraz, nebo bylo alespoň stejně drahé. Ve skutečnosti jsou obrazy často prostě jen levnější než obrazové rámy.

Kvalitní rámy jsou mnohdy uměleckým dílem sami o sobě, rodí se pod rukama mistrů, kteří ty správné postupy hledali dlouhé roky, používají se kvalitní a drahé materiály a mnoho jednotlivých vrstev, které rámům dodají správný vzhled. Každý kus projde několika rukama než je hotový a v každém jednotlivém rámu je mnoho hodin práce a umu rámaře.

Zatímco pro běžnější rámy je zapotřebí až několik desítek hodin, vyrobit špičkový rám trvá i déle než čtvrt roku. Zejména různé reprodukce, obrazy na papíře ve velkých nákladech a vlastně i obrazy méně náročnými technikami a méně známých malířů se neprodávají tak draze, aby jejich cena vyrovnala cenu v rámařstvích.

Samozřejmě, že lze najít i velmi levné, masově vyráběné rámy, strojově vyráběné rámy, plastové rámečky a podobné nenáročné rámování obrazů, ale to by mělo být doménou nejrůznějších obchodů s bytovými doplňky, hobbymarketů apod. a je to zcela mimo práci kvalitního rámařství. Rámu ale nezáleží na tom, pro jaký obraz je určen, a stojí stále stejně. A proto rámování obrazů tak často stojí víc než samotné obrazy.



o obrazových rámech
Rámování afrického plátna do bílého dřevěného rámu s červenými detaily

Zarámovat černobílý obraz s drobnými barevnými detaily překvapivě není vůbec jednoduché. Hrozí, že by výsledek mohl působit zbytečně monochromaticky, či by použitý rám strhával pozornost. U tohoto zajímavého obrazu na plátně s motivem pěstitelů rýže jsme použili tvarově moderní hranolovitý rám z kolekce toskánských rámů. Rám má saténově matný povrch v bílém vosku a pouze hrany jsou nepravidelně probroušeny do červeno-oranžových tónů, které skvěle podtrhnou načervenalé tóny u postav v obraze. Rámování citlivě zdůrazní celý obraz, aniž by jej jakkoliv omezovalo a rám působí téměř dojmem, jako by byl pro tento obraz stvořen.

napnutí a RÁMOVÁNÍ PLÁTNA

Detail bílo-červeného dřevěného rámu na obraz