Rámování výšivek

/galerie/11_Vysivky/Ramovani_Koralkova_vysivka_ikona_posledni_vecereD2.jpg

nejsou to jen výšivky

Ačkoli výšivky nejsou v Praze tak populární, jako v mnohých jiných částech světa, i tak se k zarámování objevují poměrně často. Ať již se jedná o klasické výšivky, korálkové výšivky, či jiné práce, vždy znamenají spoustu drobné precizní práce a mnoho hodin strávených se shrbenými zády nad vznikajícím obrazem. Jsou krásné samy o sobě, po zarámování pak mohou vypadat opravdu nádherně. 

Výběr vhodného rámování je pro nás vždy tak trochu výzvou. Při rámování výšivky je totiž zapotřebí brát ohledy nejen na krásu konečného výsledku, ale i na specifické vlastnosti použitých materiálů, jejich pružnost i hloubku. Zkrátka, je zapotřebí dbát na to, aby se při zarámování nic nezanedbalo a nerámovalo s myšlenkou „no co, vždyť je to jen výšivka“… 

ČERVENO ZLATÝ RÁM V ČÍNSKÉM STYLU NA ČÍNSKOU VÝŠIVKU do moderního pražského bytu

Rámování čínské výšivky do červeno zlatého rámu

Občas se zdá, jako by některé rámy byly snad stvořeny pro konkrétní obraz. Je tomu tak i v případě maličké výšivky čínského pavilónu, která kdysi byla zarámovaná v tradičním úzkém rámečku a byla jednoduše řečeno – nijaká. 

Při celkové rekonstrukci interiéru jsme pro tento obrázek společně s interiérovými designery vybrali rám, který svou barevnou kombinací výrazně evokuje císařskou Čínu. Právě proto, že malý obrázek potřeboval zvětšit a provzdušnit, dostal širokou a mimořádně hlubokou paspartu, zmiňovaný a červeno-zlatý italský rám. Rámování je díky tomu stylové a z nevýrazného obrázku se stala dominanta svého prostoru.



Barevné rámy

RÁMOVÁNÍ KORÁLKOVÉ VÝŠIVKY

Rámování korálkové výšivky - Ikona - detail zlatého rámu
Rámování korálkové výšivky - poslední večeře
Rámování korálkové výšivky - poslední večeře ve zlatém rámu

Při výběru nejlepšího způsobu rámování korálkové výšivky je třeba dbát nejen na to, aby celek vypadal úchvatně a výšivka s rámem skvěle ladila. Je zapotřebí postarat se i kvalitní napnutí výšivky, aby měla správný tvar a právě u korálkových výšivek i dostatek prostoru.

Sklo nesmí ležet přímo na korálkové výšivce, je třeba jej proto od výšivky oddělit a vyzdvihnout nad obraz. Toho lze dosáhnout jak použitím pasparty, tak i rámařskými kouzly, jako tomu bylo v případě této nádherné výšivky Poslední večeře. Ta je rámovaná v krásném tradičním zlaceném rámu s výrazně teplým tónem zlata a antireflexním sklem s UV filtrem, které leží bezmála 5 mm nad samotným obrazem.



Napínání VÝŠIVEK před rámováním 

Výšivky vznikající klasickou technikou i tradičními materiály, zejména tedy křížkové výšivky, které mají navíc dostatek prostoru a pevný podkladový materiál, je možné rámovat i jako klasické obrazy. Výšivky je tedy možné opatrně napnout na vypínací rámy a posléze vložit do rámu. Díky tomu, že výšivky jsou při této technice rámování pevné a pružné, není nezbytně nutné používat sklo.

Paspartování

Menší výšivky mohou báječně vyniknout při použití klasické pasparty. Paspartování výšivkám přidá dodatečnou barvu, pomůže barvy výšivky propojit s rámem a může výšivkám dodat i zcela novou náladu.

Křížková výšivka s krajinou s vlčími máky je prostoupena pocitem teplého slunce a přírody, zelené přírodní odstíny jsou v rámování proto posíleny právě použitím elegantní papírové pasparty v zelené barvě.

Zvolený rám má tvar jemného obloučku a nádherné zlacení na oranžovém podkladu, čímž rám získává ještě teplejší nádech. Ten poté předává i obrazu. Aby nic nerušilo pohled na detaily a barvy výšivky, je rámeček osazen antireflexním sklem s UV filtrem, jež je téměř zcela bez odlesků. Výsledek je tak velice elegantní a hřejivý zároveň.

& RÁMOVÁNÍ

Ikony a náboženská témata patří v Praze snad k vůbec nejvíc rámovaným výšivkám, ať již se jedná o křížkové či korálkové výšivky.

Právě korálkové výšivky většinou dobře neumožňují napínání na vypínací rámy, ale vypadají úchvatně v kombinaci s paspartami. I zde je třeba dávat pozor, aby byl obraz rovný a pomalu a opatrně výšivku před samotným rámováním vyrovnat, výsledek za tuto námahu ale stojí.

Nádherná ikona je zarámovaná v kombinaci teplé tmavohnědé pasparty a jemného a velice elegantního rámu. Zlatý rám má tvar otevřeného obloučku a zpod zlata vystupuje výrazný tmavý podklad, kartáčování a patinování jak je pro italské rámy z oblasti Toskánska typické. Tato kombinace barev ikonu ještě zdůrazní a vyzdvihne její význam.