Michael Rittstein

Narozen 17. září 1949 v Praze, tvoří na Šumavě a v Praze

Michael Rittstein patří k nejvýznamnějším představitelům expresivní figurální malby. je to jeden z malířů, který si nenechá nikým nic diktovat, nikdy si nic diktovat nenechal a pravděpodobně nikdy v budoucnu ani nenehchá,

Pro tvorbu Michaela Rittsteina je typická výrazná barevnost a pastózní barvy, deformace tvarů a perspektivy a fantastická nadsázka a groteska. Na svých obrazech zobrazuje každodenní situace a zajímavé, ale obyčejné „týpky“ nicméně neobyčejnou a zcela sobě vlastní formou.

Michael Rittstein, Polemika na traktoru, rámování obrazu do červeného rámu | © Frame-it.cz

barevný rám na barevný obraz

Michael Rittstein, Polemika na traktoru, olej na plátně, 90 x 70 cm, 2015



Barevné rámy

Typicky „šílený“ a typicky úžasný obraz Michaela Rittsteina je součástí krásné sbírky českého umění. Její majitel je svobodomyslný a rád dává stejnou svobodu i svým obrazům. Přestože se jedná o tak široký průřez českou tvorbou a mnoha nejednotných stylů, každý obraz dostane přesně to rámování, které mu sluší nejlépe nezávisle na čemkoli ostatním. Ve výsledku je sbírka velice rozmanitá, ve své rozmanitosti ale naprosto homogenní a nádherná.

Obraz Polemika na traktoru má dominantní trojici barev, téměř evokující RGB model barev. Vybrali jsme proto nejagresivnější červenou jako hlavní barvu rámu, protože nádherně podpoří samotnou polemiku a je zároveň v úžasném kontrastu k převládající tmavozelené.

Zarámování v tomto stylu navíc umožní ukázat každý detail obrazu, neboť nezakrývá ani kousek malby.

Fantastické a barevné obrazy

Michael Rittstein, olej na plátně, 35 x 40 cm, 2004

Moderní a „divoký“ obraz ještě neznamená nezbytně přehnaně moderní a úzký rám. Navíc, protože je toto plátno Michaela Rittsteina velice malé, bylo jej zapotřebí zvětšit dostatečně širokým rámem, který ale ničím nepřekryje vysokou vrstvu pastózní malby sahající až za okraje plátna.

Obraz jsme tedy zarámovali do širokého rámu, jehož tenké pravidelné pruhy vyvolávají pocit moaré efektu. Rám jsme navíc s obrazem propojili podkladovou deskou, která je pokládané neobvykle výrazně patinovaným a kartáčovaným plátkovým bílým zlatem a evokuje pokračování obrazu. Všudypřítomný střed protikladů obrazu i rámu jakoby se zdál obraz trhat na kusy a výsledek je výrazně expresivní a efektní.



Rámy z pravého zlata

Výrazné rámování obrazů

Michael Rittstein, olej na plátně, 35 x 40 cm, 2004

Málokteré rámy dokážou s výraznými a energickými obrazy Michaela Rittsteina držet krok. Pokulhávají za nimi o to více, že je volba rámování díky stylu malby omezena prakticky pouze na tzv. plovoucí rámy, které malbu nijak nezakrývají a udržují si od ní naopak odstup.

Jenže právě tato výhoda plovoucích rámů je vykoupena poměrně nudným tvarem a obvykle i nenápadným provedením. Naštěstí je možné se těmto omezením vyhnout a vystavět sice falešný, ale o to úchvatnější plovoucí rám.

Touto cestou jsme se vydali i v případě malého obrazu na plátně, který je nyní zarámovaný v mohutné a velice výrazném „punkovém“ rámování, které obrazu tak báječně sluší.

Rámování obrazů

Litografie v moderním rámu s 3D efektem

Michael Rittstein není jen malíř, ale je i výtečný grafik věnující se v této oblasti především litografii, která umožňuje převést jeho charakteristický způsob tvorby i na papír.
Rámování litografie Michael Rittstein v rámu s 3D efektem

Michael Rittstein, Nečekaná vášeň, litografie, 18 x 22 cm, 1978

Jeho drobnější práce pochází z období, kdy centrem jeho zájmu byla sociální dramata, člověk, či život v tehdejším moderním společenstvu panelových domů a proto i s barvami pracoval spíše úsporně.

Grafika je proto zarámovaná rovněž s úspornými barvami v kombinaci tmavohnědých paspart a jednoduše pojatého hladkého rámu. Samo rámování je ale pojato velice moderním způsobem do tzv. galerijní vitríny, kde se obraz zdánlivě volně vznáší mezi paspartou a sklem.



Rámování grafiky

Jaký je nejlepší způsob, jak rámovat obrazy Michaela Rittsteina?

Michael Rittstein, Slepice jako krajina, litografie, 2010, 51 x 72 cm

Nejlepší způsob, jakým rámovat obrazy a litografie Michaela Rittsteina je vlastně úplně stejný, jako při výběru rámování děl většiny ostatních autorů – rámování je třeba vybírat tak, aby se Vám výsledek líbil, obraz nezanikal a vzbuzoval ve vás právě ty emoce, jaké je třeba…

Pokud tedy obrazy rámujete pro sebe a nejsou určeny především na prodej, pak při výběru vhodného rámování vždy dbejte jen a pouze na to, jak se vám rám i pasparta líbí. Ano, sám autor by pravděpodobně volil jiné rámování, i galerie by sáhla spíše po neutrálním a subtilním rámu, a koneckonců i váš soused by zřejmě volil jiný rám. Jenže ani jedno z toho nejste, rámujete pro sebe a na nic jiného se neohlížejte.

Do moderního a mladistvého bytu v Praze tak může být rámování klidně velmi výrazné a tedy rozhodně ne takové, jaké by si stereotypy svázaná mysl pro moderní a takto výrazně expresivní litografii vybrala. Jako právě u litografie Slepice jako krajina, kde je použito prostorové rámování s 3D efektem, při kterém se litografie zdánlivě volně vznáší nad podkladovou paspartou. Rám i pasparty jsou ve výrazné zlaté, celek tedy září téměř jako mandorla a s obrazem vytváří úchvatný kontrast. Rámování je nádherné, s obrazem skvěle ladí, litografie báječně vyzní, ale rozhodně není pro každého.



3D rámování