Martin Stranka (13. dubna 1984, Most) je český fotograf, zabývající se portrétní, komerční a zejména výtvarné fotografii. Jeho nejžádanější a nevystavovanější fotografie jsou charakteristické nejasnou hranici mezi skutečností a sněním a kontrastem světa člověka a čistoty přírody. Fotografie jsou navíc často doplňovány i symbolikou lesních zvířat.
MARTIN STRANKA
V posledních letech se Martin Stranka vrací zpět k portrétní fotografii, namísto dosud převládajícího autoportrétu se ale věnuje focení portrétů významných osobností současného společenského života.
Za svou dosavadní kariéru získal více než 90 mezinárodních ocenění v oblasti fotografie. Jeho práce jsou vystavovány a zastoupeny ve sbírkách po celém světě jako například Getty Images Gallery, Saatchi Gallery, Somerset House a dalších. Na druhou stranu ale rovněř vyvolává značné kontroverze, protože se jeho práce nápadně podobá předchozím pracem jiných malířů a fotografů. Mnoha autoritami na poli fotografie byl proto označen za epigona, či dokonce plagiátora, zatímco sám svou práci označuje za poctu slavnějším autorům. V důsledku těchto sporů se nyní musí vydávat novými směry, aby se pokusil své jméno očistit a znovu se prosadit u širší veřejnosti.
Jak Moderně rámovat fotografie
Martin Stranka, Dreamers and Warriors, 2018, 33 x 48 cm, digitální tisk
Fotografie Snílci a válečníci (Dreamers and Warriors) je nejen světově uznávaná - získala ocenění v celosvětově uznávané soutěži Sony World Photography Awards - ale patří i k nejoblíbenějším fotografiím Martina Stranky a proto i k těm nejčastěji rámovaným. Ačkoliv sám autor své fotografie často rámuje je do nevýrazných a tvarem i barevně velmi neutrálních rámů, u fotografie Dreamers and Warriors je možno zvolit mnoho různých stylů zarámování i kombinací materiálů.
Tentokrát jsme fotografii rámovali do tzv. galerijní kazety s 3D efektem, ve které se zdánlivě volně vznáší nad zlatým podkladem a je umístěna v tmavém jemně strukturovaném hlubokém rámu. Rámování je samozřejmě doplněno o kvalitní antireflexní muzeální sklo, aby nic nekazilo výsledný dojem a fotografie nebyla poškozování světlem a UV zářením.
Prostorové rámy




fotografie v černém rámu
(Martin Stranka, Until You Wake Up.) Přestože se může zdát, že rámování v tmavých tónech může být pro světlou fotografii nepříliš vhodné, jsou pasparta i rám ve skutečnosti velmi dobře sladěné s tmavými tóny fotky a pomohou více zdůraznit její kontrast. Pasparta není černá, ale je jen tmavošedá a rám je výrazně prodírán do bílého podkladu a není tedy vůbec tvrdý. Výsledek je díky tomu neobvyklý a velice elegantní.
Rámování fotografií


Prostorové 3D rámování
Martin Stranka, We Found Shelter, 2017, 33 x 49 cm, digitální tisk
Snad nejoblíbenějším způsobem, jak zarámovat fotografie Martina Stranky, koneckonců i způsobem jak zarámovat moderní fotografe dalších autorů, je využití hlubokého rámu s prostorovým 3D efektem, ve které jako by se dílo beztížně vznášelo mezi podkladem a sklem.
Fotografie We Found Shelter se v tomto rámování umístěna mezi muzeální zelenavou paspartou a antireflexním sklem s vysokým UV filtrem v moderním hnědém rámu s barevnými přechody a zajímavým matným povrchem.
Muzeální skla





Rám na tři fotografie
Jakmile se rámuje menší obrázek, obvykle je zapotřebí vyřešit problém, aby výsledek byl dostatečně „viditelný“. Samozřejmě to neplatí, pokud je rámeček součástí větší skupiny, či instalace obrazů. Jinak by se totiž mohl obrázek „ztrácet“.
Řešením může být použití mohutnějšího rámu, či rámováním do velmi široké pasparty. Když ale rámujete více podobných obrázků, můžete sáhnout ještě i po třetí variantě a zarámovat všechny do jednoho jediného rámu, jako je tomu právě v případě tří menších fotografií Martina Stranky. Použití jediné pasparty a jednoho rámu navíc často pomůže vyřešit problém s odlišnou barevností fotografií
Rámování ve dřevě
Martin Stranka, Until You Wake Up, 2017
Oblíbenou a oceňovanou fotografii „Until you wake up“ je možno zarámovat nejrůznějšími způsoby a díky tomu vlastně pokaždé, když se v našem rámařském studiu objeví, vznikne výsledný obraz se zcela jiným nábojem a energií.
Bělený dřevěný rám s výraznou patinou a studená šedá pasparta fotografii v tomto případě dodávají ještě větší pocit chladu a rozbití a zvyšují napětí. Přesto je rámování velmi nadčasové a elegantní.
Pro zarámování je využito prostorového 3D rámování do galerijní kazety a samozřejmě kvalitních nekyselých archiválních materiálů i antireflexního muzeálního skla.
Dřevěné rámy




Industriální rámování fotografie
Martin Stranka, Dreamers and Warriors, 2018, 33 x 48 cm, digitální tisk
Oblíbený industriální styl rámování nemusí vždy nezbytně znamenat jen kov a strohost betonu. K některým fotografiím Martina Stranky se skvěle hodí rámy, které evokují průmyslovou minulost, jako je například tento rám inspirovaný Eiffelovou věží.
Kombinací rámu s glamour zlatým podkladem se celek úžasným způsobem rozsvítil a působí, jako by v sobě měl téměř osvětlení LED pásky. Působí díky tomu zajímavým až téměř mírně dekadentním dojmem. Samozřejmě je použito plně antireflexní sklo s UV filtrem, aby nic nekazilo výsledný dojem zarámovaného celku.
Industriální rámy




inspirativní rámování
Martin Stranka, Dreamers and Warriors, 33 x 48 cm, 2018, digitální tisk
Vyhlášená fotografie Martina Stranky Dreamers and Warriors (Snílci a válečníci) v každém vyvolává jiný pocit a jiné emoce a občas inspiruje i ke zcela neobvyklým způsobům rámování.
Přestože se fotografie většinou rámují jen do úzkých a jednoduchých rámů, často jen bílých, černých, přírodního dřeva či dokonce pouze do hliníkových profilů, je možné sáhnout i po zcela jiných a zcela neobvyklých kombinacích.
Jako právě v případě této fotografie, pro jejíž zarámování je zvolen výrazně odvážný, téměř opulentní rám, který by si mnozí představovali pouze na starších obrazech. Kontrast moderní fotografie se starosvětsky působícím rámem a výrazným podílem zlaté povyšuje celek do zcela nových sfér.
Elegantní Rámování fotografie



Martin Stranka, Dreamers and Warriors, 2018, 33 x 48 cm, digitální tisk
Snad nejoblíbenější fotografie Martina Stranky Dreamers and Warriors (Snílci a válečníci) každého vždy inspiruje k jinému rámování, ať již výběrem barevnosti rámů, tak i jeho celkovým pojetím. Díky autorově nedávné výstavě v Mánesu se tato fotografie proto k zarámování právě v Praze objevuje snad nejčastěji ze všech fotografií.
Tentokrát je fotografie zarámována spíše klasičtějším a tradičnějším způsobem přímo do rámu bez výrazného 3D efektu. Prosto je rámování stále moderní – pasparta nemá obvyklý šikmý řez a fotografie je na ní pouze položená. O pocit prostorovosti se postará výrazný italský rám v kombinaci patinované černé a zlaté, jehož přední část je tvořena vystupujícím profilem tvaru úzkých schůdků.
Pasparta i podkladová deska pod fotografií jsou samozřejmě v kvalitním nekyselém provedení čisté alfacelulózy a použité sklo je plnohodnotné antireflexní sklo s UV filtrem. Díky tomu, že obraz není klasickou paspartou chráněn před dotykem se sklem (fotografie je na paspartě přímo umístěna), je v rámu vložena ještě neutrální skrytá mezivrstva, která sklo separuje od fotografie a vytváří úzkou mezeru, aby se fotografie například při náhodném průniku vody nepřilepila ke sklu a nepoškodila se.