Martin Stranka (13. dubna 1984, Most) je český fotograf, zabývající se portrétní, komerční a zejména výtvarné fotografii. Jeho nejžádanější a nevystavovanější fotografie jsou charakteristické nejasnou hranici mezi skutečností a sněním a kontrastem světa člověka a čistoty přírody. Fotografie jsou navíc často doplňovány i symbolikou lesních zvířat.

MARTIN STRANKA

V posledních letech se Martin Stranka vrací zpět k portrétní fotografii, namísto dosud převládajícího autoportrétu se ale věnuje focení portrétů významných osobností současného společenského života.

Za svou dosavadní kariéru získal více než 90 mezinárodních ocenění v oblasti fotografie. Jeho práce jsou vystavovány a zastoupeny ve sbírkách po celém světě jako například Getty Images Gallery, Saatchi Gallery, Somerset House a dalších.  Na druhou stranu ale rovněř vyvolává značné kontroverze, protože se jeho práce nápadně podobá předchozím pracem jiných malířů a fotografů. Mnoha autoritami na poli fotografie byl proto označen za epigona, či dokonce plagiátora, zatímco sám svou práci označuje za poctu slavnějším autorům. V důsledku těchto sporů se nyní musí vydávat novými směry, aby se pokusil své jméno očistit a znovu se prosadit u širší veřejnosti.

Jak Moderně rámovat fotografie

Martin Stranka, Dreamers and Warriors, 2018, 33 x 48 cm, digitální tisk

Fotografie Snílci a válečníci (Dreamers and Warriors) je nejen světově uznávaná - získala ocenění v celosvětově uznávané soutěži Sony World Photography Awards - ale patří i k nejoblíbenějším fotografiím Martina Stranky a proto i k těm nejčastěji rámovaným. Ačkoliv sám autor své fotografie často rámuje je do nevýrazných a tvarem i barevně velmi neutrálních rámů, u fotografie Dreamers and Warriors je možno zvolit mnoho různých stylů zarámování i kombinací materiálů.

Tentokrát jsme fotografii rámovali do tzv. galerijní kazety s 3D efektem, ve které se zdánlivě volně vznáší nad zlatým podkladem a je umístěna v tmavém jemně strukturovaném hlubokém rámu. Rámování je samozřejmě doplněno o kvalitní antireflexní muzeální sklo, aby nic nekazilo výsledný dojem a fotografie nebyla poškozování světlem a UV zářením.



Prostorové rámy



fotografie v černém rámu

(Martin Stranka,  Until You Wake Up.)  Přestože se může zdát, že rámování v tmavých tónech může být pro světlou fotografii nepříliš vhodné, jsou pasparta i rám ve skutečnosti velmi dobře sladěné s tmavými tóny fotky a pomohou více zdůraznit její kontrast. Pasparta není černá, ale je jen tmavošedá a rám je výrazně prodírán do bílého podkladu a není tedy vůbec tvrdý. Výsledek je díky tomu neobvyklý a velice elegantní.



Rámování fotografií

Prostorové 3D rámování

Martin Stranka, We Found Shelter, 2017, 33 x 49 cm, digitální tisk

Snad nejoblíbenějším způsobem, jak zarámovat fotografie Martina Stranky, koneckonců i způsobem jak zarámovat moderní fotografe dalších autorů, je využití hlubokého rámu s prostorovým 3D efektem, ve které jako by se dílo beztížně vznášelo mezi podkladem a sklem.

Fotografie We Found Shelter se v tomto rámování umístěna mezi muzeální zelenavou paspartou a antireflexním sklem s vysokým UV filtrem v moderním hnědém rámu s barevnými přechody a zajímavým matným povrchem.

Muzeální skla

Rám na tři fotografie

Jakmile se rámuje menší obrázek, obvykle je zapotřebí vyřešit problém, aby výsledek byl dostatečně „viditelný“. Samozřejmě to neplatí, pokud je rámeček součástí větší skupiny, či instalace obrazů. Jinak by se totiž mohl obrázek „ztrácet“.

Řešením může být použití mohutnějšího rámu, či rámováním do velmi široké pasparty. Když ale rámujete více podobných obrázků, můžete sáhnout ještě i po třetí variantě a zarámovat všechny do jednoho jediného rámu, jako je tomu právě v případě tří menších fotografií Martina Stranky. Použití jediné pasparty a jednoho rámu navíc často pomůže vyřešit problém s odlišnou barevností fotografií

Rámování ve dřevě

Martin Stranka, Until You Wake Up, 2017

Oblíbenou a oceňovanou fotografii „Until you wake up“ je možno zarámovat nejrůznějšími způsoby a díky tomu vlastně pokaždé, když se v našem rámařském studiu objeví, vznikne výsledný obraz se zcela jiným nábojem a energií.

Bělený dřevěný rám s výraznou patinou a studená šedá pasparta fotografii v tomto případě dodávají ještě větší pocit chladu a rozbití a zvyšují napětí. Přesto je rámování velmi nadčasové a elegantní.

Pro zarámování je využito prostorového 3D rámování do galerijní kazety a samozřejmě kvalitních nekyselých archiválních materiálů i antireflexního muzeálního skla.

Dřevěné rámy

Industriální rámování fotografie

Martin Stranka, Dreamers and Warriors, 2018, 33 x 48 cm, digitální tisk

Oblíbený industriální styl rámování nemusí vždy nezbytně znamenat jen kov a strohost betonu. K některým fotografiím Martina Stranky se skvěle hodí rámy, které evokují průmyslovou minulost, jako je například tento rám inspirovaný Eiffelovou věží.

Kombinací rámu s glamour zlatým podkladem se celek úžasným způsobem rozsvítil a působí, jako by v sobě měl téměř osvětlení LED pásky. Působí díky tomu zajímavým až téměř mírně dekadentním dojmem. Samozřejmě je použito plně antireflexní sklo s UV filtrem, aby nic nekazilo výsledný dojem zarámovaného celku.


Industriální rámy

inspirativní rámování

Martin Stranka, Dreamers and Warriors, 33 x 48 cm, 2018, digitální tisk



Vyhlášená fotografie Martina Stranky Dreamers and Warriors (Snílci a válečníci) v každém vyvolává jiný pocit a jiné emoce a občas inspiruje i ke zcela neobvyklým způsobům rámování.

Přestože se fotografie většinou rámují jen do úzkých a jednoduchých rámů, často jen bílých, černých, přírodního dřeva či dokonce pouze do hliníkových profilů, je možné sáhnout i po zcela jiných a zcela neobvyklých kombinacích.

Jako právě v případě této fotografie, pro jejíž zarámování je zvolen výrazně odvážný, téměř opulentní rám, který by si mnozí představovali pouze na starších obrazech. Kontrast moderní fotografie se starosvětsky působícím rámem a výrazným podílem zlaté povyšuje celek do zcela nových sfér.

Elegantní Rámování fotografie

>

Martin Stranka, Dreamers and Warriors, 2018, 33 x 48 cm, digitální tisk

Snad nejoblíbenější fotografie Martina Stranky Dreamers and Warriors (Snílci a válečníci) každého vždy inspiruje k jinému rámování, ať již výběrem barevnosti rámů, tak i jeho celkovým pojetím. Díky autorově nedávné výstavě v Mánesu se tato fotografie proto k zarámování právě v Praze objevuje snad nejčastěji ze všech fotografií. 

Tentokrát je fotografie zarámována spíše klasičtějším a tradičnějším způsobem přímo do rámu bez výrazného 3D efektu. Prosto je rámování stále moderní – pasparta nemá obvyklý šikmý řez a fotografie je na ní pouze položená. O pocit prostorovosti se postará výrazný italský rám v kombinaci patinované černé a zlaté, jehož přední část je tvořena vystupujícím profilem tvaru úzkých schůdků.

Pasparta i podkladová deska pod fotografií jsou samozřejmě v kvalitním nekyselém provedení čisté alfacelulózy a použité sklo je plnohodnotné antireflexní sklo s UV filtrem. Díky tomu, že obraz není klasickou paspartou chráněn před dotykem se sklem (fotografie je na paspartě přímo umístěna), je v rámu vložena ještě neutrální skrytá mezivrstva, která sklo separuje od fotografie a vytváří úzkou mezeru, aby se fotografie například při náhodném průniku vody nepřilepila ke sklu a nepoškodila se.



Jak své fotografie rámuje Martin Stranka?

Martin Stranka, Can Hear You Call, 2015, 41,8 x 59,3 cm, digitální tisk

Martin Stranka velkou většinu svých fotografií samozřejmě prodává bez rámů. Nezarámované zůstávají především nejčastěji používané tisky na papíře v menších formátech. Je nepochybné, že je to zejména z cenových důvodů, protože i v relativně jednoduché adjustaci by prodejní cena fotografií neúměrně stoupla a pro spoustu zákazníky v Praze by i tyto tisky mohly být příliš drahé a nedostupné. Navíc je možné mnohem jednodušší zasílání poštou v tubusu a nehrozí rozbití skla.

I tak zůstává spousta fotografií i velkoformátových fotografických obrazů, pro které Martin Stranka sám vybírá rámy a prodává zarámované, případně je možné objednat i zarámované tisky. Jak tyto zarámované fotografie budou vypadat?

Martin Stranka při rámování svých fotografií občas používá klasickou bílou paspartu a občas rámuje přímo do dřevěného rámu v bílé či černé barvě. Obvykle používá dva typy poměrně ostrohranných hranolovitých profilů v matném stříkaném laku. U umělců v Praze je to obvyklá volba a obecně přijímaná varianta, která se bude líbit nejvíce lidem a pravděpodobně se hodí do většiny interiérů. Při výběru rámování je třeba vždy mít na paměti, že to co se líbí většině lidem, bude pravděpodobně ve skutečnosti průměrné, pokud se tedy nejedná o opravdu zcela výjimečné dílo.

Právě z tohoto důvodu naprostá většina zákazníků, kteří se u nás ve Frame-it rozhodou svou fotografii Martina Stranky zarámovat vždy sáhne po výraznějším a mnohem individuálnějším rámování, které se dost možná nebude líbit většině lidí, ale to je zcela nepodstatné, protože rámování je naštěstí zcela individuální. Ze stejného důvodu jsme již i měnili rámování na několika fotografiích, které Martin Stranka prodával rámované, ale pro klienty to jednoduše bylo „málo“

Na druhou stranu k nám ale samozřejmě rovněž přicházejí zákazníci, kteří naopak chtějí své fotografie zarámovat přesně tak, jak to viděli na výstavě Martina Stranky a my naštěstí dokážeme použít identické rámy Nilesen i LarsonJuhl. Takto tomu bylo i výběru rámečku na tisk fotografie „I can her you call“, pro který jsme použili moderní bílý matný rámeček LarsonJuhl, archivální podložku, a antireflexní sklo s minimalizovaným odleskem.