Martin Stranka (13. dubna 1984, Most) je český fotograf, zabývající se portrétní, komerční a zejména výtvarné fotografii. Jeho nejžádanější a nevystavovanější fotografie jsou charakteristické nejasnou hranici mezi skutečností a sněním a kontrastem světa člověka a čistoty přírody. Fotografie jsou navíc často doplňovány i symbolikou lesních zvířat.

MARTIN STRANKA

V posledních letech se Martin Stranka vrací zpět k portrétní fotografii, namísto dosud převládajícího autoportrétu se ale věnuje focení portrétů významných osobností současného společenského života.

Za svou dosavadní kariéru získal více než 90 mezinárodních ocenění v oblasti fotografie. Jeho práce jsou vystavovány a zastoupeny ve sbírkách po celém světě jako například Getty Images Gallery, Saatchi Gallery, Somerset House a dalších.

Moderní rámování fotografie

Martin Stranka, Dreamers and Warriors, 2018, 33 x 48 cm, digitální tisk

Fotografie Snílci a válečníci (Dreamers and Warriors) je nejen světově uznávaná - získala ocenění v celosvětově uznávané soutěži Sony World Photography Awards - ale patří i k nejoblíbenějším fotografiím Martina Stranky a proto i k těm nejčastěji rámovaným. Ačkoliv sám autor své fotografie často rámuje je do výrazně neutrálních rámů, u fotografie Dreamers and Warriors je možno zvolit mnoho různých stylů zarámování i kombinací materiálů.

Tentokrát jsme fotografii rámovali do tzv. galerijní kazety, ve které se zdánlivě volně vznáší nad zlatým podkladem a je umístěna v tmavém jemně strukturovaném hlubokém rámu. Rámování je samozřejmě doplněno o kvalitní antireflexní muzeální sklo, aby nic nekazilo výsledný dojem a fotografie nebyla poškozování světlem a UV zářením.



Prostorové rámy
Rámování fotografie Martin Stranka Dreamers and warriors - detail
Rámování fotografie Martin Stranka Dreamers and warriors
Rámování fotografie Martin Stranka Dreamers and warriors - detail podpisu
Rámování fotografie Martin Stranka,  Until You Wake Up

fotografie v černém rámu

(Martin Stranka,  Until You Wake Up.)  Přestože se může zdát, že rámování v tmavých tónech může být pro světlou fotografii nepříliš vhodné, jsou pasparta i rám ve skutečnosti velmi dobře sladěné s tmavými tóny fotky a pomohou více zdůraznit její kontrast. Pasparta není černá, ale je jen tmavošedá a rám je výrazně prodírán do bílého podkladu a není tedy vůbec tvrdý. Výsledek je díky tomu neobvyklý a velice elegantní.



Rámování fotografií
Rámování fotografie Martin Stranka,  Until You Wake Up detail
Rámování fotografie Martin Stranka,  Until You Wake Up detail rámu
Rámování tří fotografií Martina Stranky v jednom rámu

Rám na tři fotografie

Jakmile se rámuje menší obrázek, obvykle je zapotřebí vyřešit problém, aby výsledek byl dostatečně „viditelný“. Samozřejmě to neplatí, pokud je rámeček součástí větší skupiny, či instalace obrazů. Jinak by se totiž mohl obrázek „ztrácet“.

Řešením může být použití mohutnějšího rámu, či rámováním do velmi široké pasparty. Když ale rámujete více podobných obrázků, můžete sáhnout ještě i po třetí variantě a zarámovat všechny do jednoho jediného rámu, jako je tomu právě v případě tří menších fotografií Martina Stranky. Použití jediné pasparty a jednoho rámu navíc často pomůže vyřešit problém s odlišnou barevností fotografií

Rámování ve dřevě

Martin Stranka, Until You Wake Up, 2017

Oblíbenou a oceňovanou fotografii „Until you wake up“ je možno zarámovat nejrůznějšími způsoby a díky tomu vlastně pokaždé, když se v našem rámařském studiu objeví, vznikne výsledný obraz se zcela jiným nábojem a energií.

Bělený dřevěný rám s výraznou patinou a studená šedá pasparta fotografii v tomto případě dodávají ještě větší pocit chladu a rozbití a zvyšují napětí. Přesto je rámování velmi nadčasové a elegantní.

Pro zarámování je využito prostorového 3D rámování do galerijní kazety a samozřejmě kvalitních nekyselých archiválních materiálů i antireflexního muzeálního skla.

Martin Stranka, Until You Wake Up, detail rámování

Industriální rámování fotografie

Martin Stranka, Dreamers and Warriors, 2018, 33 x 48 cm, digitální tisk

Oblíbený industriální styl rámování nemusí vždy nezbytně znamenat jen kov a strohost betonu. K některým fotografiím Martina Stranky se skvěle hodí rámy, které evokují průmyslovou minulost, jako je například tento rám inspirovaný Eiffelou věží.

Kombinací rámu s glamour zlatým podkladem se celek úžasným způsobem rozsvítil a působí, jako by v sobě měl téměř osvětlení LED pásky. Působí díky tomu zajímavým až téměř mírně dekadentním dojmem. Samozřejmě je použito plně antireflexní sklo s UV filtrem, aby nic nekazilo výsledný dojem zarámovaného celku.


Industriální rámy
Rámování fotografie Martin Stranka Dreamers and warriors

inspirativní rámování

Martin Stranka, Dreamers and Warriors, 33 x 48 cm, 2018, digitální tisk



Vyhlášená fotografie Martina Stranky Dreamers and Warriors (Snílci a válečníci) v každém vyvolává jiný pocit a jiné emoce a občas inspiruje i ke zcela neobvyklým způsobům rámování.

Přestože se fotografie většinou rámují jen do úzkých a jednoduchých rámů, často jen bílých, černých, přírodního dřeva či dokonce pouze do hliníkových profilů, je možné sáhnout i po zcela jiných a zcela neobvyklých kombinacích.

Jako právě v případě této fotografie, pro jejíž zarámování je zvolen výrazně odvážný, téměř opulentní rám, který by si mnozí představovali pouze na starších obrazech. Kontrast moderní fotografie se starosvětsky působícím rámem a výrazným podílem zlaté povyšuje celek do zcela nových sfér.

Elegantní Rámování fotografie

Detail rámování fotografie Martin Stranka, Dreamers and Warriors
Rámování fotografie Martin Stranka, Dreamers and Warriors v černozlatém rámu
Detail rámování fotografie Martin Stranka, Dreamers and Warriors

Martin Stranka, Dreamers and Warriors, 2018, 33 x 48 cm, digitální tisk

Snad nejoblíbenější fotografie Martina Stranky Dreamers and Warriors (Snílci a válečníci) každého vždy inspiruje k jinému rámování, ať již výběrem barevnosti rámů, tak i jeho celkovým pojetím.

Tentokrát je fotografie zarámována spíše klasičtějším a tradičnějším způsobem přímo do rámu bez výrazného 3D efektu. Prosto je rámování stále moderní – pasparta nemá obvyklý šikmý řez a fotografie je na ní pouze položená. O pocit prostorovosti se postará výrazný italský rám v kombinaci patinované černé a zlaté, jehož přední část je tvořena vystupujícím profilem tvaru úzkých schůdků.

Pasparta i podkladová deska pod fotografií jsou samozřejmě v kvalitním nekyselém provedení čisté alfacelulózy a použité sklo je plnohodnotné antireflexní sklo s UV filtrem. Díky tomu, že obraz není klasickou paspartou chráněn před dotykem se sklem (fotografie je na paspartě přímo umístěna), je v rámu vložena ještě neutrální skrytá mezivrstva, která sklo separuje od fotografie a vytváří úzkou mezeru, aby se fotografie například při náhodném průniku vody nepřilepila ke sklu a nepoškodila se.