Prostorové  rámování s 3D efektem

Prostorové rámování obrazu od GLIL

Objektové rámování

Rámování málokdo bere vážně a je to nyní takové trochu pozapomenuté „chuďátko“, které často zůstává v koutě až na posledním místě. Proto spousta rámů již ani nemá své správné jméno a každý je pojmenovává, jak se mu zlíbí, nebo se používají jména z cizích jazyků.

Vysoké rámy, které umožňují prostorové rámování objektů i obrazů jsou pro někoho galerijní kazety a pro někoho vitrínové rámy, či vitrínky, někdo je zná jako 3D rámy, jiní zase jako prostorové či objektové rámy, a někdo jim prostě říká krabička či bedna. Kdo si chce být jistý, používá jejich anglické jméno „Shadowbox“.

My ale bereme rámování vážně a proto ať už je nazvete jakkoli, najdete u nás neobvykle širokou nabídku těchto hlubokých rámů pro prostorové rámování stylem Shadowbox a budeme proto společně moct zarámovat objekty takřka neomezené hloubky.

Moderní vitrínové rámy

Moderní štíhlý rám s vysokou polodrážkou je jako stvořený na rámování současného umění, především prací na papíře. Rámovat litografie, serigrafie i digitální tisk „jen tak“ bez pasparty pro ně totiž není vhodné a přitom rámy s tradičními paspartami připadá mnohým dnes již archaické až skoro „babičkovské“.

Ideálním řešením proto může být právě moderní hluboký kazetový rám, ve kterém se dílo jen zdánlivě vznáší mezi sklem a podkladem, má v něm spoustu prostoru a volnosti a působí téměř beztížným stavem.

Báječně v těchto rámech vypadají například současné tisky pasty Onera.

Co jsou kazetové rámy

Kazetové rámy a vitrínové rámy jsou vlastně úplně to stejné a nejedná se o nic jiného než o hluboký, obvykle dřevěný, rám, kdy je mezi sklem a zadní deskou ponechán volný prostor. Díky to jsou tyto rámy bez problému použitelné pro zarámování prostorových obrazů, objektů, koláží, strukturálních grafik, dresů, ale i jakékoli grafiky, fotografií či jiných obrazů.

V závislosti na hloubce kazetového rámu je možné dílo umístit přímo na podkladovou desku, či zajímavějším a prostorovějším způsobem na půl cesty mezi podklad a rám. Tento způsob zarámovaní vytváří zajímavý stín, který dílo vrhá na podklad a díky němu kazetové rámy získaly i své anglické jméno Shadowbox.

Na rozdíl od klasických paspart, umožňuje umístění mezi sklo a podklad opticky dílo od rámu oddělit a z běžného rámování obrazu vytvoří objekt v rámu, který není ničím omezen a je celý vystaven. Hodí se proto pro moderní práce na papíře, kdy je zapotřebí dosáhnout co nejmodernějšího vzhledu.

Tento postup jsme proto zvolili i pří rámování limitované reprodukce koláže David Bowie 3 od britského streeartového umělce GLIL, když jsme ji zarámovali do neobvyklého černého rámu s červenými a zlatými detaily se zlatou paspartou a kvalitním antireflexním sklem. Rámování je naprosto úchvatné a skvěle ladí s glamrockem. Kdyby ho mohl David Bowie, David Robert Jones, Ziggy Stardust či Aladdin Sane vidět, určitě by se mu hodně líbil…



Tisky a grafika

3D rámy na dresy

Nejsou to jen hokejové a fotbalové dresy, které je třeba rámovat, ale i tenisová trička, basketbalové dresy, startovní čísla, ragbyová trička, boxerské vybavení a mnoho a mnoho dalších. Všechny dresy ale mají jedno společné - jsou blízké našim srdcím, ztělesňují naše emoce, radost a vítězství. Proto je nutné se o ně správně postarat a při rámování nic nenechat náhodě.

Nejenže je nutné zvolit kvalitní postupy a materiály, aby dres v rámu časem netrpěl, ale je samozřejmě nutné vybrat vhodný, dostatečně hluboký, vitrínový rám, aby byl mezi sklem a dresem dostatečný odstup a prostor.

O rámování dresů

Prostorové rámování Ikony

Je obraz v rámu příliš malý na to, aby mohl viset na zdi? Nevadí, zarámujte celý obraz i s původním rámečkem do dalšího rámu. Maličká ikona s profilovaným kovovým rámem, která by se jinak pravděpodobně někde ztratila, dostala zcela nový hluboký rám, ve kterém je vystavena jako samostatný muzejní objekt. Vnější rám velice dobře ladí s vlastním rámečkem obrazu a zdá se, jako by k sobě patřily odjakživa. Efektní zarámování podpoří samozřejmě i velká hloubka zvoleného rámu a kvalitní téměř neviditelné antireflexní sklo

Barva - nebarva

Občas se pří výběru rámování můžete dostat do slepé uličky – víte, že by obrazu prospěla barva, ale barevný rám či barvená pasparta jsou již moc a ani barevná fileta nepomáhá.

Řešením tak může být inspirace od Královny Koloběžky I – barevné, nebarevné rámování.

Vysoký vitrínový rám je totiž možné použít i tak, že působí téměř jako standardní běžný rám, ale jeho vnitřní strany okol díla jsou vyplněny právě těmi barvami, kterých bylo tak moc zapotřebí. Při pohledu zpředu tyto barvy jsou vidět a zároveň nejsou vidět, prospívají a nijak neruší. Prostě barevné a nebarevné rámování.



Rámování grafiky

Luxusní prostorový 3D rám

Luxusní suvenýr si zaslouží luxusní zarámování. Když se ale jedná o koberec z Dubaje, který je bohatě vyšívaný zlatem a navíc je ještě velice hluboký a rozměrný, je zapotřebí vytvořit rám, který bude působit nejen dostatečně luxusně a honosně, ale dokáže i po dlouhá léta unést všechnu váhu těžkého koberce.

Dokonale se pro něj proto hodí mohutný ročně vyřezávaný rám, který je na zakázku vyrobený v dostatečné hloubce a navíc samozřejmě ručně pozlacen citrónovým zlatem, které dokonale odpovídá odstínu zlatých nití v koberci. Tento nádherný rám pochází ze staré rodinné dílny mistrů řezbářů a patří k tomu nejlepšímu, co je vůbec možné si dopřát.



Luxusní rámy

3D Objektové rámování

Ať již moderní, nebo tradičněji pojaté hluboké rámy umožňují zarámovat téměř cokoli – vše na čem Vám záleží a co byste si chtěli uchovat. Nezáleží na tom, zda je to větší a foremnější suvenýr z cest, může to být šiška, kamínek, mořská mušle, sušená kytice, ale i dětská botička, stará šavle, zkrátka cokoli, po čem zatoužíte.

Všechno je možné zarámovat, už se to nemusí „povalovat“ v šuplíku, ale můžete mít Vaše vzpomínky a sbírky vždycky pěkně na očích.


Jak rámovat objekty

Stylové kazetové rámy

Přestože nejobvyklejší vitrínové rámy jsou moderní, vysoké a štíhlé, vůbec to neznamená, že by pro tento styl rámování nemohly být použity širší, klasičtější a nižší rámy.

Překrásný drobný olej na kartonu od Martina Benky by v klasickém rámu téměř zanikl, vitrínové rámování pro něj tedy byla ideální volba. Obraz má nyní středně široký schodovitý rám v hnědých tónech a vysoce kvalitním modelovém provedení, vnitřní hrana rámu mezi sklem a podkladem je navíc vyzlacena plátkovým zlatem, které skvěle ladí a dodává jasnost a hloubku. Takto zarámovaný obraz má nyní dostatek prostoru, nezaniká a působí velice elegantně.

červené vitrínky

Malé akvarelové obrázky jsou součástí rozsáhlého obrazového cyklu, který zachycuje jeden útržek snu pro každý den jednoho roku. Protože se jedná o malé akvarely na jemném papíře, jsou obrazy samozřejmě zvlněné vlhkostí. Zvolili jsme proto zarámování do tzv. kazety, kdy obrázky v rámu zdánlivě plují volně ve vzduchu a nic na ně netlačí. Díky tomu si obrazy zachovají přirozené zvlnění a nejsou deformovány paspartou ani tlakem skla. Zarámovaný cyklus díky tomu působí svěžím a hravým dojmem.

Dojem ze zarámovaných obrázků ještě zdůrazňuje červená barva použitého rámu, který tak báječně ladí s převládající barvou hlavních detailů většiny obrázků.

Podobně dobře toto provedení moderní lesklé červené působí i na malou koláž. Vzhledem k jejím malým rozměrům je ale pro zarámování koláže využita užší a subtilnější varianta tohoto rámu. Jemný kazetový rám použitý při rámování koláže pomáhá vyřešit velice častý problém a tím je nutnost ukázat rámované dílo i ze stran. Použité 3D rámování je nejefektnější cestou, jak tohoto dosáhnout.

ASAMBLÁŽ BENÁTEK V BÍLÉM KAZETOVÉM RÁMU

Při rámování asambláží na papíře, které je nutné chránit před prachem a světlem je vždy nutné vybrat rám, který umožní obraz zarámovat „do hloubky“ jako objekt a celek díéky tomu ze působí vlastně jako krásná vitrína na motýly. 

Tento obrázek Benátského zákoutí je podložený světlemodrou paspartou a je doplněný o krásný bílý dřevěný rám s modrými detaily, který skvěle ladí k celku. Vše je tak jemné a hravé, přitom ale elegantní.

Strukturální grafiky

U strukturální grafiky je rámování do 3D kazetových rámů ideální volbou. Vlastně je to ve skutečnosti téměř jedinou volbou. Nejenže kazety umí rámované dílo ukázat v celé jeho kráse, ale jsou pro něj i bezpečné. Pasparty ani sklo nijak na obraz netlačí ani jej neomezují a nehrozí proto poškození, které se jinak po nějaké době u běžně zarámovaných děl objevují. Ideální je tento přístup například pro obrazy Olbrama Zoubka.



Olbram Zoubek

Otevíratelná vitrína

Občas může být nezbytné zarámované obrazy a objekty ze svých rámů vyjmout a opět vložit zpět. Běžné rámování by něco takového neumožňovalo, většinou je vše zachyceno pevně a tak, aby bránilo průniku vzduchu, vlhkosti a prachu. Protože v rámování je možné téměř vše, není problém ani otevíratelná vitrína.

V tomto případě je zdvojená vitrína využitá na vystavení synagogálního stříbra. Již se nepoužívá, přesto je občas nutné kazetu otevřít a stříbro přeleštit.

PLEXI BOXY

Když je zapotřebí zarámovat obraz mimořádně moderně bez použití klasického rámu, nebo je zapotřebí připravit moderní 3D rámování objektu, může být skvělým řešením galerijní plexibox. Je lehký, pevný, může být plně průhledný a v podstatě libovolně velký a hluboký.

Je proto ideální pro rámování kopaček, míčů, sportovních rukavic a dalších rozměrných objektů, ale samozřejmě působí jedinečným dojmem i při rámování obrazů.

Rámování dresů

PROSTOROVÉ RÁMOVÁNÍ MODERNÍ GRAFIKY V DŘEVĚNÉM RÁMU

Grafický list (letterpress) „Peceful protestor“ vytvořil známý americký umělec Shepard Fairey podle slavné fotografie Jima Marshalla, díky tomu i oba tito dnes již téměř kultovní umělci obraz společně signovali. Přestože se jedná o velice moderní grafiku, která je obvykle zarámovaná v jednoduchých dřevěných či kovových rámech, rozhodli jsme se nechat plně vyniknout nejen její ručně otrhávaný okraj a embosovaná razítka, ale především každý detail obrazu.

Obraz je proto adjustován způsobem prostorového 3D rámování v malé vitrínce, nijak jej díky tomu neutlačuje pasparta ani další součásti rámu. Samotný hranolový rámeček je mimořádně zajímavý svým pojetím výrazně patinovaného dřeva, ve kterém se setkávají tmavý základ s částečným zlacením a výraznou červenou patinou. Celé rámování díky tomu navozuje velice neobvyklou atmosféru, která ale ani při použití výrazně tmavých barev není nijak dusivá ani tíživá.