Oboustranné rámování

Oboustranné rámování historického dokumentu - smlouvy - do dřevěného dýhovaného rámu | © Frame-it.cz

Oboustranné rámování

Oboustranné rámování obrazů i různých předmětů může mít jak funkční, tak estetické důvody. Oboustranné rámování proto může znamenat jak tzv. rámování mezi dvě skla, tak i plnohodnotné oboustranné rámování.

Přestože rámování mezi dvě skla, kdy je okolo díla namísto pasparty průhledný pruh čirého skla, dnes již dávno není takovou novinkou, stále se občas využívá a někdy může vypadat i velice hezky. V tomto případě se ale nejedná o pravé oboustranné rámování, protože zadní stranu je vidět jen jako důsledek celkového pojetí. Cílem je v tomto případě ponechat okolo díla plně průhledný okraj, díky kterému je mezi obrazem a rámem vidět i zeď na které obraz visí. Zadní stranu rámu proto není nutné nijak opticky upravovat.

Skutečné oboustranné rámování slouží k tomu, aby byly vidět obě strany díla a pohled na obě strany byl proto co nejvíce plnohodnotný. Zadní strana rámů se proto upravuje tak aby lahodila oku, nikde nebyly zbytečně vidět součásti technického řešení, či se případně i spojují dva rámy tak, aby obě strany byly pohledové.

Oboustranné rámování historické smlouvy

Pro historické dokumenty, smlouvy, či mapy je právě oboustranné rámování obvykle tu nejvhodnější cestou, jak je ukázat v jejich celé kráse. Většinou bývají oboustranné a bývá škoda ukázat v rámu jen jednu jedinou stranu.

Proto jsme se při rozhodování, jak nejlépe zarámovat historickou „smlouvy trhové“ nemuseli ani zbytečně dlouho rozmýšlet a zvolili oboustranné zarámovaní do krásného dobového dýhovaného rámu v barvě středně tmavého ořechu.

Rámování je plně oboustranné, dokument má paspartu na obou svých stranách a obě jsou osazeny kvalitním antireflexním sklem s UV filtrem. Aby rámování navíc působilo krásně i při pohledu ze zadu, patinovali jsme zadní stranu do vzhledu starého věkovitého dřeva a doplnili o závěsné očko se vzhledem starého zrezlého železa.



Jak ukázat zadní stranu?

Na zadní straně mnohých obrazů na papíře, fotografií i tisků bývají často podpisy, přípisy i nejrůznější věnování či razítka z výstav. Při běžném rámování by došlo k jejich zakrytí, což by byla velká škoda a navíc by jejich zakrytí při případném prodeji mohlo snížit prodejní cenu.

Zadní stranu obrazu nicméně není nezbytné ukazovat celou. Mnohdy stačí ukázat jen samotný podpis a zbytek překrýt pevnou deskou či paspartou. Díky tomuto řešení, je vidět vše, co vidět být má, ale zároveň mají obrazy dostatečnou oporu po většinu své plochy.

V případě tohoto rámování je celek o to zajímavější, že se jedná o kombinaci oboustranného rámování s hlubokým prostorovým rámem pro 3D objekt – přední strana je zapuštěna hluboko pod sklo, zatímco zadní strana obrazu je klasicky plochá.


oboustranné rámování dresu

Oboustranné rámování je mimořádně oblíbené u sportovních dresů. Většinou bývají podpisy na zadní straně dresu, zatímco ta přední bývá mnohem hezčí. Obvykle tak vzniká dilema, kterou stranu dresu zarámovat jako přední. Oboustranné rámování mezi dvě skla je tak zcela logickou volbou.

Naneštěstí, právě sklo bývá při rámování často tou nejvyšší cenovou položkou a proto je i oboustranné rámování dresů mezi dvě skla tak velice drahé. Často tedy zůstává spíše u přání, než aby se tolik oboustranných rámů tohoto typu skutečně dělalo.

Nicméně právě dresy jsou díky své velikosti vhodné pro plnohodnotné oboustranné rámování, kdy jsou vedle dvojice skel použity i dva rámy a dresy jsou umístěny mezi dvěma skly, přičemž vlastně nelze odlišit, která strana je přední a která zadní. Nevýhodou tohoto zcela plnohodnotného oboustranného rámování je i faktická nemožnost tyto rámy rozumně pověsit na zeď a rámy proto obvykle buď jen stojí opřené o zeď, nebo jsou pověšené ze stropu volně v prostoru, aby bylo možné obdivovat obě strany zároveň.

Rámování dresů

Dopis mezi dvěma skly

I dopisy a pohledně bývá vhodné zarámovat oboustranně mezi dvě skla, aby byly vidět jejich obě strany a nedocházelo ke zbytečné ztrátě. Při rozhodování, jak přesně je zarámovat, je vždy dobré rozvážit, která strana bude vlastně přední, zda osobní oslovení, či naopak podpis autora. Přestože jsou při tomto rámování samozřejmě vidět obě strany, vždy je jedna přední a ta bude vidět častěji.

U osobního dopisu Adolfa Borna jsme jako přední zvolili první stranu dopisu s oslovením a k ní jsme ještě přidali i malou litografii, kterou autor v dopise zaslal jako dárek. Obraz je nicméně zarámován již jen jednostranně bez výřezu v paspartě na zadní straně.

Použité muzeální pasparty mají v rámu nepravidelný asymetrický řez a každá vypadá jinak. Díky tomu je celek velmi vyvážený a každá strana rámu působí věrohodně. Upravena je i zadní strana rámu, aby i pohled na zadní stranu dopisu vypadal opravdu dobře a nerušily zbytečné technické komponenty.

Přestože jsou obě pasparty v muzeální kvalitě, při výběru rámování jsme se kvůli ceně přeci jen rozhodli pro použití dvou odlišných typů skla. Špičkové muzeální sklo s nejvyšší ochranou jsme použili na přední stranu rámu, zatímco zadní stranu, kterou je rám přiložen ke zdi, jsme uzavřeli sice rovněž plně antireflexním sklem, nicméně s o něco nižší UV ochranou.



Rámování Adolfa Borna

Reliéfní obraz mezi dvěma skly

Rámování mezi dvě skla, nemusí vždy nezbytně znamenat skutečně oboustranné rámování.

Absence pasparty a použití způsobu rámování mezi dvě skla je v případě rámování obrazu Olbrama Zoubka čistě estetickou volbou, pro rám ani obraz jinou funkci nemá. Zadní strana obrazu nemá žádné dodatečné informace, které by bylo třeba ukázat a rámování ani není pojaté tak, aby zadní strana rámu byla hezká.

Obraz je umístěn mezi dvě skla, aby to ozvláštnilo celkový vzhled a vymanilo se z obvyklých šablon a způsobů rámování podobných obrazů s paspartami.

Přestože je rámování mezi dvě skla provedeno s prostorovým efektem, a mezi obrazem a předním sklem je mezera,  tento styl rámování pro cenná díla nedoporučujeme, neboť při nevhodných podmínkách může dojít k nevratnému poškození díla.



Olbram Zoubek - Rámování

Oboustranné rámování serigrafie

Spíše pro sběratele než pro klasické vlastníky grafických listů bývá důležité, aby byly vidět i přípisy na zadní straně obrazů. Zejména, když nejen dokazují pravost díla, ale jsou i nějakým způsobem neobvyklé.

V těchto případech je ideální obraz zarámovat mezi dvě skla, ale použít i dvě pasparty, které dílo lépe chrání. I pro serigrafii s typickou geometrickou abstrakcí, kterou v roce 1968 vytvořil malíř Ivan Picelj, bylo oboustranné zarámování nejlepší volbou. Celý rám je vytvořen z přírodního dubu a lze jej v případě nutnosti velmi lehce rozebrat.

Zadní antireflexní sklo je uchyceno druhým subtilním dubovým rámem, který jej jednak drží a navíc pomáhá i zpevnit hlavní rám, který by jinak byl příliš úzký a mohl by případně prasknout.


O Paspartách

Oboustranné rámování knihy

Kniha The Last Whole Earth Catalog oboustranně zarámovaná do průhledného boxu | © Frame-it.cz

Knihy, časopisy a vlastně i všechny další objekty jsou ze své podstaty velmi horcí kandidáti na oboustranné rámování.

Díky tomu, že sběratelské předměty jsou přirozeně prostorové a často nejde jen o to ukázat jejich přední stranu, je oboustranné rámování mezi dvě skla v jejich případě zcela ideální. V případě nutnosti je celé rámování možné pojmout tak, že vidět nejsou jen přední a zadní strany, ale i všechny ostatní. V případě brožované knihy The Last Whole Earth Catalog ze srpna 1972 bylo zapotřebí ukázat celou knihu a zároveň do rámu bez poškození vtěsnat celou její hloubku, navíc tak, aby jí případně bylo v budoucnu možné vyjmout a číst. Kniha je tedy rámovaná plně průhledným oboustranným způsobem, je umístěná do zakázkově vyráběného boxu. V boxu je katalog jen volně vložený bez jakéhokoli jiného uchycení. Celek je orámovaný krásným mimořádně hlubokým rámem, který celou knihu i jejich 452 stran bez problému pojme.

Levitující obraz

Rámování mezi dvě skla je samozřejmě možné kombinovat i s prostorovým 3D rámováním, ve kterém obraz zdánlivě volně levituje nad podkladem. Využití dvou antireflexních skel tento pocit ještě výrazně umocňuje.

Tento způsob rámování je nicméně velice náročný na čas a výrobu, neboť i vnitřní boky rámu je nutné barevně sladit s barvou samotného rámu. Podobně náročný je i pro dílo samé, které je na zadní sklo nutné zachytit výrazně pevněji, než by tomu bylo v případě rámování do paspart. Tento způsob zarámování se proto jednoznačně hodí především pro nahraditelná díla.

Prostorové rámování

Starý Plakát mezi dvěma skly

Letitý plakát Jimmy Hendrix, jenž po mnoha letech a skvělých večírcích, po které visel v jedné pražské hospodě, utržil mnohé hluboké šrámy a jehož barvy už dávno vybledly a vzaly za své, se stal ceněným suvenýrem a bylo zapotřebí se o něj postarat.

Přestože by rámování mezi dvěma skly nebylo nezbytně nutné, skvěle ladí se zajímavým industriálním rámem a navíc umožňuje vyniknout všem potrhaným částem a dírám v plakátu, které by se při jiném stylu rámování spíše ztrácely.

Papyrus mezi dvěma skly

Papyrus je typickým obrazem, který se velmi často rámuje mezi dvě skla. Důvodem zde samozřejmě není to, že by bylo zapotřebí, aby rámování bylo oboustranné a byla vidět zadní strana – nepamatuji si, že by k nám do Prahy dorazil pyprus, kde by zadní strana byla nějak neobvykle zajímavá. Rozhodující zde je nepravidelný jakoby potrhaný či okousaný okraj papyru, drobné dírky apod. Ty je možné ukázat na klasických paspartách nebo právě mezi dvěma skly.

Protože se v této verzi rámování mezi dvě skla není třeba ohlížet na pohled ze zadní strany, je možné využít základní a tedy i mnohem rychlejší způsob rámování. To není plně oboustranné - rám není na zadní straně nijak upravován a celek se tedy sestává pouze z jediného poměrně úzkého rámu, dvou kvalitních antireflexních skel s minimálními odlesky a zakázkově vyráběnou lištou, která drží skla na zadní straně rámu. Ta je v tomto případě nalakována na hnědý odstín vnějšího boku rámu, aby vše bylo barevně jednotné.

Občas se setkáváme s jednodušším způsobem rámování mezi dvě skla, kdy skla drží pouze sponky a vše je přelepeno páskou. To je sice velmi rychlé a levné, ale nemyslím si, že to patří do moderního zakázkového rámování a pevně věřím, že něco takové se v Prze dnes dělá jen v levných sklenářstvích, či hobbymarketech, které nemají čas na plnohodnotné rámování. Z našeho pohledu je styl oboustranného rámování u papyru jednoduchý až až.

Rámování tohoto papyru je ale ještě zajímavé mimo jiné proto, že na jeho dokončení zákazník opravdu dlouho trpělivě čekal. Ve svém pražském bytě měl totiž již jiné dříve zarámované kusy a chtěl i tento kus mít ve stejném rámu. Jeho rámařství již tento rám nemá a tak se obrátil na nás. Nějakou dobu nám trvalo, než jsme rám přesně identifikovali, dovezli z Itálie vzorek a porovnali jej s originálem, následně dovezli materiál a rám vyrobili. Nyní ale všechny papyry mohou viset vedle sebe a vypadají, jako by byly zarámovány v jediný den…