Míla Fürstová

1975, Pelhřimov

je jméno, které v současném českém i britském umění rezonuje s nezaměnitelnou poetikou a hlubokou symbolikou. Tato výjimečná malířka a grafička si získala mezinárodní uznání především díky své mistrné technice leptu, kterou často kombinuje s vrstvením a prořezáváním papíru či tiskem na sklo. Přestože Míla Fürstová žije a tvoří Spojeném království, je věhlasná i v Praze a České republice, kde často vystavuje a její díla se i velmi často objevují k rámování.

Jedním z nejvýznamnějších milníků v její kariéře byla dvouletá spolupráce s ikonickou britskou kapelou Coldplay. Pro jejich album Ghost Stories (2014) vytvořila obal, který obletěl svět a představil její specifický styl milionům posluchačů. Míla Fürstová je také nejmladší členkou Královské akademie západní Anglie v Bristolu a její díla se nachází ve sbírkách osobností jako královna Alžběta II. či v prestižním V&A Muzeu v Londýně. Její tvorba čerpá inspiraci z dětství, mateřství a přírody, což dodává jejím grafikám silný osobní i univerzální rozměr. Její tvorba se vyznačuje smyslem pro detail, éterickou jemností a snovostí, která vtahuje diváka do niterného světa. A právě taková díla, plná emocí a příběhů, si zaslouží to nejlepší rámování.

Křídla v rámu

Míla Fürstová, Learning to Fly, lept a vyřezaný papír, 52 x 140 cm, 2018

Jeden z nejvíce ikonických obrazů Míly Fürstové, který nás při rámování samozřejmě potrápil více, než ostatní jsou slavná křídla Learning to Fly. Nejsou to „ta“ Coldplay křídla, ale je to velký, barevný a jemně prořezávaný lept tvaru roztažených křídel. Před tím, než jsme obraz mohli zarámovat do krásného moderního prostorového rámu se stříbrem a černou hranou jsme jej museli pečlivě vyzdvihnout na prořezávanou podložku, aby se křídla opravdu vznášela nad paspartou. Pracné, ale výsledek stojí za to…

Kytice – Poklad

Míla Fürstová, Kytice – Poklad II, 66 × 51 cm, lept, 2020

Když se nad tím zamyslím, mám pocit, že Míla Fürstová je nejen skvělá malířka s okouzlujícími obrazy, ale že musí ovládat i nějaké jiná kouzla a čáry. Zákaznici pro své obrazy u nás v rámařství totiž snad úplně vždy vybírají krásné a velmi kvalitní rámování.

U většiny ostatních malířů rámujeme občas do vysoce kvalitních mistrovských rámů, občas do luxusních zakázkových rámů, občas ale také do obyčejnějších a někdy i tak trochu neosobně do takového toho moderního minimalismu. Po obrazy Míly Fürstové jsme ale, co si pamatuji, vždy vyráběli kvalitní rámy a krásné kombinace barev, kvalitní muzeální pasparty a skvělá galerijní či muzeální skla. Zdá se, že zákazníci svojí Mílu prostě milují a milují i její dílo…

Ke 150. výročí úmrtí Karla Jaromíra Erbena vytvořila Míla Fürstová osm krásných ilustrací do nového vydání sbírky balad. Naštěstí knihy nečekal podobný osud, jako u mnohých starších bibliofilií a nebyly rozřezány a prodány po kouscích, protože obrazy byly dostupné i jako samostatné autorské grafiky. Objevily se i u nás k zarámovaní a jsou opravdu moc krásné.

Obraz „Poklad“ jsme rámovali jako by to poklad skutečně byl – na zakázku jsme pro něj vyrobili hluboký rám s vyzlacenou přední stranou a černým bokem, doplnili jej o elegantní tmavozelenou paspartu a obraz umístili do poloviny hloubky rámu, takže vypadá, jako by se v něm jen vznášel. Proti světlu jej chrání kvalitní galerijní antireflexní sklo s UV filtrem 92%. Takto zarámovaný může lept viset v podstatě v každém interiéru.



Rámování grafiky



Luxusní rám na kytici

>

Míla Fürstová, Keepsake, 34 × 30 cm, lept, 2020

Tak jsou některá díla Míly Fürstové často vystavována a reprodukována a jsou známá i mezi širokou veřejností, některé jiné obrazy jsou zahaleny tak trochu aurou tajemna. Typicky stylizovaný lept Keepsake z roku 2020 se u nás objevil k zarámování jen jedinkrát a ani na trhu není k vidění.

Kytice byla v roce 2020 pro Mílu Fürstovou jistě stěžejní, o to významnější motiv to pro ni jistě je. "Keepsake" jako "památka" nebo "upomínka" dokonale vystihuje její tendenci zkoumat lidskou duši a osobní mytologie. Domeček ve váze může odkazovat na vzpomínky na dětství, na domov, který si člověk nese s sebou, ať už je kdekoli, nebo na křehkost a cennost těchto vzpomínek. Je to velmi niterné a poetické dílo, které diváka vybízí k zamyšlení nad vlastními "keepsakes". O to smutnější je, že snad vůbec není na prodej.

Rámování leptu jsme pojali velmi velkoryse. Sice není doplněné o paspartu, kterou jsme nahradili muzeální distanční vložkou pro oddělení leptu od galerijního antireflexního skla, ale má nepřehlédnutelný rám. Neobyčejně luxusní na zakázku vyrobený rám tvaru mohutného trojúhelníku je pokryt pravým plátkovým stříbrem, které je upraveno do opalizujících odstínů zelené, modré a červené, čímž báječně ladí s odstíny obrazu a nejenže jej barevně skvěle doplňují, ale pomáhají mu skvěle vyniknout. Právě díky tomu, jak mohutný rám je použitý, bylo možné vynechat paspartu, která by u subtilního rámečku nesměla chybět.



zakázkové rámy

I soar v bílé

Míla Fürstová, I Soar, I Rise, lept a malba, 50,5  x 41,5 cm, 2020

Ačkoli se musím přiznat, že při rámování obrazů na papíře, dávám přednost rámování s paspartou, vůbec to neznamená, že by se vždy s paspartami rámovat opravdu muselo. Jen je třeba dávat pozor na dvě věci, na které se často zapomíná, protože pasparty v rámech rozhodně nejsou jen estetickou záležitostí.

Někteří autoři, Mílu Fürstovou nevyjímaje, svá díla podepisují a číslují tak, aby podpisy byly co nejméně rušivé, takže bývají velmi blízko okraje grafického listu. Při běžném rámování bez pasparty by proto polodrážka rámu mohla část signatury překrýt. Je tedy nutné se postarat, aby rám byl větší než dílo a podpis nepřekrýval.

Při tom je nezbytné myslet i na to, aby se dílo neustálým rozpínáním a smršťováním změna vlhkosti o sklo nepoškrábalo. I o to se totiž obvykle stará pasparta. Naštěstí i tento problém má řešení, neboť namísto klasické pasparty lze rám osadit bezpečnou distanční vložkou a tím sklo od obrazu oddělit, aniž by tato mezera byla a první pohled patrná.

Zajímavý bílý dřevěný rám v toskánském shabby chic stylu oba tyto body samozřejmě řeší a přitom svým jemným vzhledem podtrhuje jemnost a vzletnost obrazu. Troch neobvykle je použito sklo jen s antireflexní úpravou a základní UV ochranou 70%, zatímco jinak se vzhledem k vysoké ceně obrazů Míly Fürstové používají spíše galerijní antireflexní skla s UV filtrem nad 90% či muzeální skla s nejúčinnějším UV filtrem 99%.