Jiří anderle

Jiří Anderle (* 14. září 1936, Pavlíkov na Rakovnicku) je český akademický malíř a grafik.

Jiří Anderle je umělecky široce založený člověk a proto mimo grafiky a malby se věnuje i hudbě a divadlu. Právě během jeho dlouholetého působení v černém divadle, se kterým sjezdil půlku světa, se postupně vykrystalizoval jeho jedinečný a osobitý styl.

V Anderleho obrazech i grafických listech se naléhavě odráží neodbytný pocit úzkosti, ať již se jedná o konkrétní úzkost jako je nehoda a válka, tak i obecně existencionální úzkost vyplývající z podstaty lidského života – samota, stáří a smrt. Podle jeho vlastních slov měla na jeho život i tvorbu zásadní vliv jeho zkušenost s LSD z 60. let.

Jiří Anderle velice často používá kombinovanou techniku, proto i grafické listy jsou ve skutečnosti unikátní originály. I při rámování grafiky je proto nutné postupovat velmi opatrně především s ohledem na nutnost vytvoření nekyselého prostředí. Je proto nezbytné použít kvalitní archivní pasparty i podložky a kvalitní sklo s UV filtrem pro vyšší ochranu. Vše společně zajistí, že vám obrazy Jiřího Anderleho budou dělat radost ještě po dlouhá léta.

Oranžové PF 1983

Oranžové PF bylo součástí nádherné soukromé sbírky grafických listů Jiřího Anderleho a je součástí tří různobarevných kusů. Toto PF je zarámováno v barevném, ale přitom velmi elegantním toskánském rámu v kombinaci oranžové a krémově bílé. Obraz je navíc doplněný o paspartu s oranžovým řezem a o galerijní sklo s UV filtrem, které nechá barvy plně vyniknout a obraz chrání proti stárnutí.

Rám s dvojitou paspartou

Jiří Anderle, Dívka s růžovou stuhou, lept, 2013

Pasparty obrazům dodávají prostor, zjemňují přechod k rámu, a i když jsou pasparty někdy samy o sobě nápadné, umí obraz či grafiku zvýraznit a ten na stěně o to lépe vynikne. Ani u paspart není mnoho omezení a vůbec není nutné používat pouze jednu. Často naopak pomůže kombinace různých paspart, které teprve společně mohou, aby se obraz rozvinul do plné krásy.

Typický a velice jemný grafický list Jiřího Anderle z překrásné soukromé sbírky je zarámovaný v elegantním jemně patinovaném stříbrném italském rámu. Obraz je umístěný na podkladové černé paspartě a je doplněn o druhou šedočernou paspartu, která grafiku lemuje. Společně obě pasparty podpoří hlavní barvu obrazu a rámování tak zdůrazní detaily jemné grafiky, která tak mnohem výrazněji vyzní.


Luxusní zakázkové rámování oblíbeného obrazu Jiřího Anderle

>

Jiří Anderle, Kytice pro štěstí, lept s kombinací kresbou pastelem, 1988

Nádherný obraz Jiřího Anderleho Kytice pro štěstí patří mezi ty nejvíce oblíbené a je v Praze poměrně často nabízen k prodeji v nejrůznějších galeriích. Dnes již vlastně ani nevíme, ze které galerie byl zakoupen tenhle konkrétní kus a v jakém byl stavu. Většinu děl autora je ale před rámováním většinou nutné zrestaurovat, či alespoň vyčistit a odkyselit a pravděpodobně to byl osud i této konkrétní práce.

Důvod je samozřejmě nasnadě a to jsou nekvalitní rámovací materiály, které se dříve hojně používaly a i dnes se při prodeji obrazů kvůli nízké ceně často využijí. Nekvalitní obyčejné sklo, levné pasparty a kyselé podložky ze strojní lepenky či sololitu a MDF za několik let s obrazem udělají své.

Tento grafický list se ale ničeho bát nemusí - bude se mít doslova jako v bavlnce. Nejenže je zarámovaný v úžasném na zakázku vyrobeném stupňovitém rámu s ručním stříbřením a krásně uzavřenými rohovými spoji, ale chrání jej kvalitní galerijní sklo s UV faktorem 92%, hoví si na archivální podložce a je vložen v tmavohnědé muzeální paspartě z čisté bavlny.



Muzeální rámování

Jak moderně ale kvalitně zarámovat obraz Jiřího Anderle

Jiří Anderle, Otevřené dveře – Milada, suchá jehla a mezzotinta, 1979, 50 x 49,5 cm, opus 156, cyklus Prostory

Moderní rámování obrazů i tisků bývá často synonymem pro jednoduché minimalistické rámování a to pak obvykle rovněž i pro levné rámování. Problém ovšem je, že cena rámů i rámovacích materiálů jako jsou skla, pasparty, podložky atd. vždy závisí na jejich kvalitě a náročnosti zpracování. Pokud by tedy moderní rámování bylo opravdu jen jiným jménem pro levné rámování, bylo by ve skutečnosti nejlepší cenná díla nerámovat vůbec.

Nevhodně zvolené a nešetrné materiály by sice byly levné, ale velice rychle způsobovaly poškozování obrazů, rozpad papíru či plátna a blednutí barev. U cenných děl by to byla obrovská ztráta, které je jinak poměrně lehce možné zabránit právě kvalitním rámováním. To samozřejmě může být pojaté velice moderně s rovnými liniemi, které grafickým listům tak sluší.

Oba tyto požadavky se snoubí v rámování, které jsme zvolili pro obraz Otevřené dveře – Milada od Jiřího Anderle. Abychom grafický list dlouhodobě ochránili, zvolili jsme světlou bavlněnou muzeální paspartu, archivální nekyselou podložku a muzeální sklo s nejvyšší možnou ochranou proti UV záření, které zachytí až 99% UV paprsků. Všechny tyto materiály jsou vhodné pro nejdražší díla a muzejní použití.

Zvolený rám je pak nesmírně zajímavý svým tvarem výrazně vystupujícího trojúhelníku v kombinaci s použitým patinovaným plátkovým zlacením. Pohledová strana rámu je velice úzká, rám je přitom ale velmi hluboký, díky čemuž je nejen dostatečně pevný ale zároveň obrazu dodává pocit neobvyklé prostorovosti a nadčasové lehkosti.



Muzeální rámování



Luxusní rám na obraz

Jiří Anderle, Hommage á Lucas Cranach (Die drei Herzoginen), 85x65cm, 1984

Nejen obrazy, ale i grafika si zaslouží opravdu luxusní zakázkové rámování, zejména pokud se jedná o díla tak ceněných autorů, jako je Jiří Anderle. Tento jsme jej zarámovali do uchvacujícího moderního modelového rámu tvaru schůdků s ručním dokončením stříbra, sépiové muzeální pasparty a muzeálního skla. 

Pro tento obraz jsme zvolili i méně obvyklý způsob rámování, kdy je grafický list jen položen na paspartě. To umožňuje ukázat celou obrazovou plochu beze ztrát a zároveň jsou krásně vidět i nerovné okraje ručního papíru. Výsledný zarámovaný obraz je díky tomu ve svém pražském interiéru nejen luxusní, ale i moderně nadčasový a hravě elegantní.

Luxusní obrazové rámy

Moderní Jiří Anderle

Jiří Anderle, Nezapomeň, že jsi jen člověk, 1983, suchá jehla, 27 x 32 cm, z cyklu: "Varuj se pátrat po tom, co bude zítra!" (Horacius)



Při rámování je samozřejmě možné použít i jiný, než původně zamýšlený, poměr stran obrazu. Rám ani pasparta ale nesmějí nijak omezit proporce, které autor do obrazu vložil, protože by to mohlo zcela změnit vyznění celého díla.

Suchá jehla "Nezapomeň, že jsi jen člověk" Jiřího Anderle je proto zarámovaná v moderním a jednoduchém stříbrném rámu s paspartou upravenou tak, aby list měl co nejvíce prostoru a volnosti. Světlé tóny pasparty i rámu se ale zcela podřizují grafice, která svou kontrastní tmavou jednoznačně dominuje a určuje prostor i vyznění celku.

stříbrný designový rám

Jiří Anderle , Manželé Arnolfini, 1978-79, suchá jehla, 91 x 66 cm, cyklus: Portréty v čase (podle Jan van Eycka)

Velké grafické listy se v interiéru často stávají významnou dominantou. Zdaleka se již totiž nejedná jen o určitou náhražku těžko dostupných obrazů. Grafika se stala svébytnou disciplínou a vyrovnala se tak v mnoha ohledech i malbě. Grafické listy si proto zaslouží stejně náležitý přístup i k rámování.

Velký grafický list manželé Arnolfini je nejen krásný, ale i velmi cenný a pro majitele bude důležitou součástí interiéru. Proto je obraz zarámovaný tak, aby působil výrazně a velmi elegantně jako celek – ve vysoce lesklém stříbrném rámu, je doplněný černou paspartou a téměř neviditelným galerijním sklem.

Prostorové rámování leptu Jiří Anderle, Le Rendezvous pour Marly s 3D efektem | © Frame-it.cz

kazetový rám na grafiku

Jiří Anderle, Le Rendezvous pour Marly, lept, pastel, Opus 313, 1985, 33 x 49 cm

Klasické rámování s paspartou může být zejména pro milovníky moderního stylu pocitově zastaralé a rádi by se mu vyvarovali. Kvalitní grafické listy nicméně potřebují náležitou péči, aby byly ochráněny slunečním světlem, kyselým prostředím, prachem a dalšími vnějšími vlivy, které by je rychle poškozovaly.

Velice moderní a svěží alternativu tradičního rámování představují tzv. galerijní kazety. Obrazy jsou zdánlivě volně umístěny mezi sklem a podkladem, kde se téměř vznášejí. Rám s paspartou působí téměř „nezúčastněně“, obraz je vidět celý, nic není zakryto, nic jej neomezuje, nic jej nespoutává.

Právě tento způsob zarámování jsme zvolili i pro grafiku Jiřího Anderle Le Rendezvous pour Marly. Obraz je volně umístěný do velice hlubokého rámu ve zlaté barvě s černým bokem, který je doplněný o čokoládově hnědou paspartu a muzeální sklo. Rámování je díky tomu barevně vyvážené, je ale velice moderní a svěží a obraz v rámu do jisté míry působí jako objekt.



Jak správně vybrat rám na obrazy Jiřího Anderle

Jiří Anderle, Kresba tužkou, pastelem a digitální tisk, 41x30 cm, 2015

To hlavní, čím se při výběru rámování musíte řídit, je obraz sám. Rám, pasparta, celkový styl rámování, rozměry rámu a vše ostatní se musí především hodit k obrazu a spolu dohromady tvořit jedinečný a na pohled neoddělitelný celek.

Často slýcháme, že smyslem rámu je pouze zavěsit obraz na zeď a nekonkurovat mu. Je samozřejmě pravda, že by zvolené rámování dílům Jiřího Anderle nemělo nijak konkurovat a být příliš výrazné. Pro autora charakteristická jemná a detailní kresba by se při příliš výrazném rámování ztrácela.

Na druhou stranu, účelem rámu ale v žádném případě není jen pouhé zavěšení obrazu na zeď, ale především pozdvihnutí hodnoty díla o stupínek výš. Skvěle zarámovaný obraz je samostatným skvěle fungujícím celkem sám o sobě, dokáže se výtečně začlenit do libovolného interiéru a při jakýchkoli změnách vkusu doby, či změnách v interiéru a svém okolí bude stále působit skvěle a vyzní ve své plné kráse.

Velice oblíbený důraz na vzhled interiéru, barvu podlahy, nábytku či snad jen snaha sladit rám s interiérovými doplňky nebo ostatními rámy v prostoru jsou slepou uličkou, která vede k výrazným chybám v rámování a zcela zbytečně omezuje obraz v plném rozvinutí jeho krásy.



Rámování obrazů



Jak se rámuje sbírka obrazů Jiřího Anderle

Jiří Anderle, Mädchen und Tod (dívka a smrt) suchá jehla, Z cyklu Beware to ask what will be tommorow, 1983, 66 x 33 cm

Jiří Anderle je mimořádně ceněný a oblíbený autor, proto se u nás v v Praze k rámování jeho díla objevují poměrně často. Ačkoli většina zákazníků mívá samozřejmě je jediné dílo, občas se k nám k zarámování dostávají sbírky, nad kterými nezbývá než žasnout a ve skrytu duše možná i tak trochu závidět…

Když se rámuje celá velká sbírka obrazů je při výběru rámování možné volit mezi dvěma oblíbenými způsoby. Prvním je samozřejmě identické rámování všech obrazů do stejných rámů i paspart. Tento přístup je typický hlavně pro galerie a výstavy, kdy rámování působí jako dodatečný jednotící prvek. U obrazů které jsou podobné svou technikou i barevností je takovéto rámování možné i do běžných soukromých interiérů, zejména pokud má vše působit čistě a jednotně.

Druhou možností je pak postupovat, jako by se obrazy rámovaly samostatně, tedy zcela nezávisle na sobě a každý pak může mít jiný rám i paspartu či dokonce i úplně jiný styl rámování. Musím se přiznat, že my ve Frame-it.cz přednostujeme právě tento druhý způsob. Přestože je klidně i každý jeden obraz zarámován jinak, společně dohromady vytvářejí harmonický celek a působí přirozeněji, pokud jsou tedy všechny zarámované vhodně. Další nepopiratelnou výhodu pak každý pocítí v okamžiku, jakmile se sbírka opět rozroste. Pak totiž není problém pro další obraz vybrat vhodné rámování a opět jej začlenit do celku. Pokud by všechny obrazy byly rámovány stejně, již to nemusí být možné.

Tímto druhým způsobem je pojato i rámování krásné soukromé sbírky v Praze, kde obvykle vždy dva tři obrazy mají stejné, nebo velice podobné rámování, ale zcela odlišné od dalších obrazů. Kompletní sbírka v pověšená v interiéru vypadá skvěle a jednotně i přes rozdíly v rámování.

Barevné rámování modrého PF 2000

Jiří Anderle, PF 2000, kombinovaná technika (ebru, tužka a pastelka na papíře),  15x11 cm, 1999

I Jiří Anderle se občas věnuje oblíbeným disciplínám, mezi něž patří i jeho jedinečné novoročenky. Jeho PF je možné vidět jak v obvyklých podobách jako je například lept, tak i v poměrně neobvyklých provedeních, mezi něž bezesporu patří nevšední technika kombinující ebru a kresbu. Díky podstatě techniky ebru se každé PF vlastně stává monotypem a každý kus je tedy naprostý originál.

Zajímavé PF 2000 v modré variantě jsme zarámovali do patinovaného modro-krémového rámu, který barevně i strukturou s obrazem výtečně ladí. Rámování je doplněno o neobvyklou paspartu s barevným řezem v barvě odpovídající tisku a samozřejmě i o antireflexní sklo s UV filtrem, které je v obraze téměř neviditelné.



O paspartách

 dřevěný rám

Jiří Anderle, Andante Grazioso (Motýlek), Lept a pastel, 49 x 33cm

Rámování obrazů nemusí být nezbytně drahé a přitom může stále vypadat velice dobře a obrazu slušet. V tomto případě je použitá levnější varianta s běžnějším rámem v dekoru dýhovaného dřeva, kvalitní archivální pasparta. Rušivé je pouze použití obyčejného obrazového skla, které se zbytečně leskne a mění barvy v grafice, kdyby bylo možné použít kvalitní galerijní sklo, byl by výsledek ještě mnohem lepší.