Jiří anderle

Jiří Anderle (* 14. září 1936, Pavlíkov na Rakovnicku) je český akademický malíř a grafik.

Jiří Anderle je umělecky široce založený člověk a proto mimo grafiky a malby se věnuje i hudbě a divadlu. Právě během jeho dlouholetého působení v černém divadle, se kterým sjezdil půlku světa, se postupně vykrystalizoval jeho jedinečný a osobitý styl.

V Anderleho obrazech i grafických listech se naléhavě odráží neodbytný pocit úzkosti, ať již se jedná o konkrétní úzkost jako je nehoda a válka, tak i obecně existencionální úzkost vyplývající z podstaty lidského života – samota, stáří a smrt. Podle jeho vlastních slov měla na jeho život i tvorbu zásadní vliv jeho zkušenost s LSD z 60. let.

Jiří Anderle velice často používá kombinovanou techniku, proto i grafické listy jsou ve skutečnosti unikátní originály. I při rámování grafiky je proto nutné postupovat velmi opatrně především s ohledem na nutnost vytvoření nekyselého prostředí. Je proto nezbytné použít kvalitní archivní pasparty i podložky a kvalitní sklo s UV filtrem pro vyšší ochranu. Vše společně zajistí, že vám obrazy Jiřího Anderleho budou dělat radost ještě po dlouhá léta.

Oranžové PF 1983

Oranžové PF bylo součástí nádherné soukromé sbírky grafických listů Jiřího Anderleho a je součástí tří různobarevných kusů. Toto PF je zarámováno v barevném, ale přitom velmi elegantním toskánském rámu v kombinaci oranžové a krémově bílé. Obraz je navíc doplněný o paspartu s oranžovým řezem a o galerijní sklo s UV filtrem, které nechá barvy plně vyniknout a obraz chrání proti stárnutí.

Dívka s růžovou mašlí

Jiří Anderle, Dívka s růžovou stuhou, lept, 2013

Pasparty obrazům dodávají prostor, zjemňují přechod k rámu, a i když jsou pasparty někdy samy o sobě nápadné, umí obraz či grafiku zvýraznit a ten na stěně o to lépe vynikne. Ani u paspart není mnoho omezení a vůbec není nutné používat pouze jednu. Často naopak pomůže kombinace různých paspart, které teprve společně mohou, aby se obraz rozvinul do plné krásy.

Typický a velice jemný grafický list Jiřího Anderle z překrásné soukromé sbírky je zarámovaný v elegantním jemně patinovaném stříbrném italském rámu. Obraz je umístěný na podkladové černé paspartě a je doplněn o druhou šedočernou paspartu, která grafiku lemuje. Společně obě pasparty podpoří hlavní barvu obrazu a rámování tak zdůrazní detaily jemné grafiky, která tak mnohem výrazněji vyzní.


Rámování suché jehly Jiří Anderle, Nezapomeň, že jsi jen člověk bez pasparty do stříbrného rámu | © Frame-it.cz

Moderní rámování grafiky

Jiří Anderle, Nezapomeň, že jsi jen člověk, 1983, suchá jehla, 27 x 32 cm, z cyklu: "Varuj se pátrat po tom, co bude zítra!" (Horacius)



Při rámování je samozřejmě možné použít i jiný, než původně zamýšlený, poměr stran obrazu. Rám ani pasparta ale nesmějí nijak omezit proporce, které autor do obrazu vložil, protože by to mohlo zcela změnit vyznění celého díla.

Suchá jehla "Nezapomeň, že jsi jen člověk" Jiřího Anderle je proto zarámovaná v moderním a jednoduchém stříbrném rámu s paspartou upravenou tak, aby list měl co nejvíce prostoru a volnosti. Světlé tóny pasparty i rámu se ale zcela podřizují grafice, která svou kontrastní tmavou jednoznačně dominuje a určuje prostor i vyznění celku.

Prostorové rámování leptu Jiří Anderle, Le Rendezvous pour Marly s 3D efektem | © Frame-it.cz

kazetový rám na grafiku

Jiří Anderle, Le Rendezvous pour Marly, lept, pastel, Opus 313, 1985, 33 x 49 cm

Klasické rámování s paspartou může být zejména pro milovníky moderního stylu pocitově zastaralé a rádi by se mu vyvarovali. Kvalitní grafické listy nicméně potřebují náležitou péči, aby byly ochráněny slunečním světlem, kyselým prostředím, prachem a dalšími vnějšími vlivy, které by je rychle poškozovaly.

Velice moderní a svěží alternativu tradičního rámování představují tzv. galerijní kazety. Obrazy jsou zdánlivě volně umístěny mezi sklem a podkladem, kde se téměř vznášejí. Rám s paspartou působí téměř „nezúčastněně“, obraz je vidět celý, nic není zakryto, nic jej neomezuje, nic jej nespoutává.

Právě tento způsob zarámování jsme zvolili i pro grafiku Jiřího Anderle Le Rendezvous pour Marly. Obraz je volně umístěný do velice hlubokého rámu ve zlaté barvě s černým bokem, který je doplněný o čokoládově hnědou paspartu a muzeální sklo. Rámování je díky tomu barevně vyvážené, je ale velice moderní a svěží a obraz v rámu do jisté míry působí jako objekt.



stříbrný designový rám

Jiří Anderle , Manželé Arnolfini, 1978-79, suchá jehla, 91 x 66 cm, cyklus: Portréty v čase (podle Jan van Eycka)

Velké grafické listy se v interiéru často stávají významnou dominantou. Zdaleka se již totiž nejedná jen o určitou náhražku těžko dostupných obrazů. Grafika se stala svébytnou disciplínou a vyrovnala se tak v mnoha ohledech i malbě. Grafické listy si proto zaslouží stejně náležitý přístup i k rámování.

Velký grafický list manželé Arnolfini je nejen krásný, ale i velmi cenný a pro majitele bude důležitou součástí interiéru. Proto je obraz zarámovaný tak, aby působil výrazně a velmi elegantně jako celek – ve vysoce lesklém stříbrném rámu, je doplněný černou paspartou a téměř neviditelným galerijním sklem.

Výřez z obrazu Jiří Anderle, Manželé Arnolfini | © Rámařství frame it.cz
Luxusní stříbrný rám s černou paspartou a muzeálním sklem na lept Jiří Anderle, Manželé Arnolfini | © Frameit.cz

Klasický dřevěný rám

Jiří Anderle, Andante Grazioso (Motýlek), Lept a pastel, 49 x 33cm

Rámování obrazů nemusí být nezbytně drahé a přitom může stále vypadat velice dobře a obrazu slušet. V tomto případě je použitá levnější varianta s běžnějším rámem v dekoru dýhovaného dřeva, kvalitní archivální pasparta. Rušivé je pouze použití obyčejného obrazového skla, které se zbytečně leskne a mění barvy v grafice, kdyby bylo možné použít kvalitní galerijní sklo, byl by výsledek ještě mnohem lepší.