Jiří Trnka
24. února 1912 Plzeň – 30. prosince 1969 Praha
Jiří Trnka byl skutečně renesanční umělec, jehož talent se projevoval v mnoha oblastech. Od útlého věku měl blízko k loutkám, které se v jeho rodině vyráběly, proto se rozhodl pro studia na Uměleckoprůmyslové škole v Praze.
Trnka se zpočátku živil jako ilustrátor a brzy se stal špičkou v oboru, ilustroval kolem stovky knih, z nichž velkou část tvořily ty pro děti. Zároveň se věnoval loutkovému divadlu, nejprve provozoval vlastní Dřevěné divadlo v pražském Rokoku, posléze byl spoluzakladatelem proslulého studia Bratři v triku, čímž položil základy českému animovanému filmu. Jeho loutkové filmy si rychle získaly nejen celosvětovou popularitu ale hlavně lásku a srdce dětí po celém světě.
Jeho obrazy dodnes patří mezi nejoblíbenější nejen mezi zákazníky v Praze, ale i u nus ve Frame-it a vždy jsme moc rádi, když je můžeme rámovat. A nezáleží na tom, zda se jedná o originály, některý z tisků či plakáty a reprodukce.
Jak se rámují obrazy bez okrajů
Jiří Trnka, Krajina, kombinovaná technika na papíře, 10.5 x 13.5 cm
naneštěstí i Jiří Trnka patřil mezi malíře, kteří si s péčí o své obrazy nelámali hlavu, a nezacházel s nimi vždy v rukavičkách. Obrazy se u nás často objevují nekvalitně zarámované v kyselých materiálech, různě podlepené a různě vytrhané z bloků a ořezané. U prací na papíře se proto často stává, že obraz je namalován až do úplných krajů papíru a nemá žádný volný okraj.
Při rámování tyhle obrazy není možné vložit přímo do rámu, nebo do pasparty s výřezem, neboť by se vždy větší či menší část obrazu musela zakrýt. Řešení? Umístit obraz na podkladovou paspartu bez výřezu a až poté do rámu.
Jak už to bývá, nic není až tak úplně bez potíží. Klasické paspartování obrazům poskytuje účinnou ochranu, zatímco při položení na paspartu je třeba se aktivně postarat, aby vše bylo v pořádku. Většina galerií a rámařů v Praze naneštěstí nemá přístup k nejlepším možným materiálům, obrazy proto bývají pokládány pouze na nekyselé pasparty, jsou často zachyceny oboustrannou páskou a jsou umístěny bezprostředně pod sklo.
Tomu všemu jsme se samozřejmě vyhnuli. Obraz jsme nejprve nechali u restaurátorky odborně odkyselit a následně jej umístili na světlou muzeální paspartu nejvyšší kvality z čisté bavlny s tloušťkou 3 mm, jež dodá dlouhodobou alkalickou rezervu. Pro obrázek jsme vybrali luxusní na zakázku vyrobený modelový rám v tradičním tvaru oblouku v hnědo-černém odstínu, doprovázenou zlacenou vnitřní filetou. O ochranu proti UV záření se stará špičkové muzeální sklo s UV faktorem 99%, jež je od díla odděleno speciální skrytou distanční vložkou vytvářející dilatační spáru pro cirkulaci vzduchu. Výsledné rámování je nejen krásné, ale i muzeální a bude obraz bezpečně chránit i po několik generací.
Muzeální pasparty
Plakát v rámu
Nezáleží, zda se jedná o originál, nebo jen reprodukci či plakát. Vždy si zaslouží krásný rám, zejména když je to tak pěkný obrázek jako tato ilustrace ke knize „Perníková chaloupka“. Samozřejmě není ani zdaleka nutné používat tak kvalitní materiály jako u originálů, vypadat by ale měly vždy skvěle. Protože se jednalo jen o plakát, mohli jsme ho dokonce jen zalaminovat a vložit přímo do rámu. Samotný rám je krásný a hravý v různých odstínech zelené, červené, okru a zlata s tradičním ornamentem. Rámeček s plakátem dokonale ladí a bude v dětském pokojíku vypadat skvěle a o nic hůře i v dospělém interiéru až dítě jednou vyroste…
Rámování dětem
Rámování, které chrání
>Jiří Trnka, Kostýmní návrh - pí Fabiánová, pí Šejbalová, Kvaš, karton, 27 x 23,5 cm
Pořád si s tím lámu hlavu, ale naprostá většina zákazníků, kteří k nám v Praze přicházejí poprvé zarámovat svoje obrazy, nejen Jiřího Trnku, ale platí to i pro díla ostatních autorů, kladou důraz především na výsledný vzhled zarámovaného obrazu a jen málokdo se aktivně zajímá o to, v jak vhodných materiálech obrazy budou. Je to pak spíše na nás každého přesvědčit, že to nejlepší rámování není jen krásné, ale především kvalitní – prostě záleží na vnitřních hodnotách…
Tenhle krásný kostýmní návrh Jiřího Trnky k nám do rámařství přišel vlastně přímo z aukce a již zarámovaný byl. Naštěstí je jejím novým majitelem osvícený zákazník, který rychle poznal nekvalitní materiály (dekorativní pasparty, obyčejné sklo a nebezpečně kyselá záda z šedé strojní lepenky) a nechal obraz znovu zarámovat.
Vlastně jsme vybrali podobné řešení, jako mělo původní rámování – rámování a paspartování s filetou. Jenže jsme se samozřejmě postarali, aby byl použitý nejen nejlepší možný na zakázku vyrobený rám, ale i velice kvalitní archivální pasparta, archivní podložka a samozřejmě i muzeální sklo. Protože nejlepší rámování obrazů není jen to, které nejlépe vypadá, ale i to, které obrazy nejvíc chrání.
Muzeální sklo