Nespoutaný, divoký a velice osobitý industriální styl bydlení nyní otevírá i spousty nových možností rámování obrazů, objektů i designových zrcadel pomocí postupů a materiálů, které byly ještě před několika málo lety zcela nemyslitelné. Rámy ze surového železa, betonové rámy, rámy v dekoru zrezlého i kovářského železa, rámy s povrchem z oxidovaných kovů i mnoha dalších materiálů mohou být jedinečným doplňkem stylového interiéru.
Pro zdůraznění industriálního stylu mohou mít rámy nejen povrch imitující železo, ocel a jiné kovy, ale i další prvky, které jsou pro průmyslové budovy typické. Především to jsou nýty, šrouby, závitové tyče, betonářskou armaturou a dalšími prvky.
Tyto rámy vypadají skvěle nejen v industriálních interiérech, ale i na některých obrazech. Jako je tomu v případě akvarelu od malířky a ilustrátorky Kateřiny Buriánkové s motivem průmyslového Kladna. Rám vypadá, jako by vypadl z obrazu a spolu dokonale ladí.
Jednoduché a přitom mimořádně působivé a univerzální jsou rámy připomínající surové kované železo. Tyto rámy jsou překvapivě univerzální, hodí se pro zrcadla, obrazy a díky pocitu tvrdosti a houževnatosti překvapivě i například na hokejové dresy, které jinak používají jen jednoduché rámování.
Více dresůKrásná ilustrace s vesmírnou tématikou od nám neznámého autora je zarámovaná v dokonale ladícím industriálním rámu vzhledu tmavého kovu s imitací šroubů od @larsonjuhlcz. Ačkoli je tento rám poměrně úzký, pro obraz je zcela dostačující a působí o to syrovějším dojmem. Rámování je doplněné šedou paspartou a samozřejmě i plnohodnotným antireflexním sklem.
Pravidelné rozmístění šroubů v rámu vyžaduje přesné řezání a spojování, aby výsledný obraz působil přirozeně a jednotlivé strany rámu nebyly rozmístěny nepravidelně, či některý šroub nebyl proříznutý apod. Výsledek za tu trochu práce navíc ale rozhodně stojí.
Industriální rámy se hodí i na obrazy, které sice nepatří přímo do průmyslového světa či industriálních prostor, ale chtějí se oddělit od hlavního proudu a touží být jiné a nekonvenční.
U diptychu dvou pláten „We stay together“ to byla jedna z nosných myšlenek autora, proto plátna nejsou vypnuta a jsou z napínacího rámu naopak silou stržena. Pro rámování byly obrazy zachyceny na tmavý podklad a vloženy právě do jednoduchých rámů se vzhledem surového železa tak, aby neutrpěl celkový dojem obrazu.
Pečlivým kombinováním barev, struktur a patin lze dosáhnout efektu zrezlého kovového povrchu na dřevě bez jakékoli oxidace. Díky tomuto postupu lze dosáhnout zajímavých kombinací zrezlého povrchu na nerovných tvarech i ornamentálních rámech, kde by jinak přirozená oxidace probíhala jen nerovnoměrně. Rámy díky tomu mají jednotně zrezlý vzhled černo-červené rzi.
Hravý grafický list „space captain“ Arcade od Nikkarin si zaslouží výrazné a zajímavé rámování, které by jej neposouvlo do dětského světa, ale ani se neomezovalo na nezajímavé kombinace bílých paspart a černých rámů a podobných nevýrazných kombinací.
Abychom podpořili vesmírný dojem, zkombinovali jsme v tomto případě zajímavý industriální stupňovitý rám s povrchem v červené rzi s paspartou evokující vojenskou zelenou, která skvěle podtrhuje celkovou atmosféru obrazu.
Vzhled zrezlého železa lze docílit kombinací barev a patin, nebo pravý procesem oxidace jako je tomu v případě těchto nádherných modelových rámů. Vysoce kvalitní dubové dřevo je nejprve pečlivě spojeno a vybroušeno a poté je pokryto železným prachem a zoxidováno, takže se na něm vytvoří vrstva přirozené rzi. Tento povrch je stále „živý“ a vyvíjí se s ohledem na okolní prostředí. Protože se Vrstva rzi na těchto rámech vyrábí až jako poslední, jedná se o tzv. modelové rámy spojené bez viditelných spojů v rozích.
Ušlechtile zpracovaná pravá rez nemusí nezbytně pokrývat povrch celého rámu. Stačí jen drobné detaily a klasické rámování se ihned posune o další úroveň výš a přitom nepůsobí nijak vynuceně.
Pro obraz Býk od Pabla Picassa jsme zvolili právě jeden z těchto kombinovaných rámů. Spojuje se v něm přirozená krása čistého, ničím neošetřeného, dubového masivu se svou bohatou přírodní kresbou a detaily upravených rohů v přirozené přírodní rzi. Společně oba prvky vyvolávají neobvykle zajímavý kontrast a zarámovaný obraz vypadá velice působivě.
Dřevo rámu i rez na jeho rozích jsou zcela přírodní. Nejenže každý kus je díky tomu naprostý originál, ale rám se dále mění s časem – postupně přirozeně stárne a působí jako by byl opravdu živý.
Industriální styl není jen plech a beton, ale i spousta dalších materiálů. Například zcela jedinečná stará oxidované měď.
Ta je působivá zejména ve spojení s výrazně luxusním provedením rámu, které vytváří mimořádně působivý a podmanivý kontrast. Malý rám na zrcadlo z luxusní řady modelových rámů je navíc doplněn i o oxidované zrcadlo a díky tomu působí, jako kousek, který byl dávno zapomenutý v kanceláři nějakého dávného ředitele průmyslového podniku.
Přestože rámy je možné odlít i z betonu, při výrobě rozměru na míru se jedná o náročná a drahý postup. Zajímavou alternativou jsou proto rámy v povrchu připomínajícím světlý, či tmavý beton na dřevěném podkladě. Rámy jsou díky tomu výrazně lehčí i méně náchylné na poškození. Jednoduchý tvar rámů výrazně připomíná betonové konstrukce a hodí se jak do moderních industriálních prostor, tak i jako výrazný kontrastní prvek do tradičního interiéru.
Protože by samozřejmě nikdo na svůj rám nechtěl čekat několik set let, než by bronzový povrch získal správný oxidovaný nádech, jsou rámy v povrchu zeleného etruského bronzu ve skutečnosti důmyslnou patinou nanesenou na dřevěném rámu.
Díky tomu je ale možné dosáhnout nejrůznějších tvarů. Zejména nerovné plochy a výraznější ornamenty jsou v tomto provedení mimořádně působivé. Rámy jsou ideální nejen do industriálních interiérů, ale i jako neobvyklé rámy či zrcadla v klasičtějších interiérech.
Díky ruční práci a vlivu prostřední, vlhkosti a teploty je každý kus originál, odstín bronzu se vždy mírně liší, může mít zelenější, modřejší či bronzovější nádech a výsledný rám díky tomu získává na jedinečnosti.
Menší abstraktní obraz vypadá v ostrohranném rámování s povrchem vzhledu tmavošedého betonu zcela úchvatně. Rám má nejen věrnou barvu betonu, ale i strukturu a v industriálním interiéru proto bude vypadat zcela úžasně. Barva betonu dokonale ladí se šedými odstíny v malbě a červené detaily s rámem vytvářejí dechberoucí kontrast.
Zatímco běžné rámy v takto úzkém a ostrohranném provedení klasického hranolu by na obrazech menších rozměrů nevypadaly příliš hezky a působily by tvrdě, pro industriální provedení rámu je to naopak poměrně typické. Betonové, kovové či oxidované povrchy vypadají nejlépe právě na užších a ostrohranných rámech.
Mezi industriální styly rámování patří samozřejmě i rámy s dekorem nerovného černého železa. Tyto neuvěřitelně působivé a jedinečné rámy mají nerovný povrch a přechod několika odstínů šedé.
Jejich výrazný efekt při rámování navíc zvyšuje i neobvyklý tvar, který nejenže přísně dodržuje ostré industriální linie, ale zvýrazněnou předsunutou pohledovou hranou nekompromisně upoutává pozornost a rámovaným sílům dodává pocit prostoru.
Tento rám skvěle ilustruje stírání předělu klasického a moderního pohledu na rámování. V tomto případě je použitý na špičkový olej na plátně od Roberta Piesena z roku 1957.