rámování s Filetou

Rám s paspartou a dřevěnou filetou

Filety a filetky

Fileta a filetka je totéž. Někdo těmhle maličkým lištám dokonce říká vložky do paspart či vložky do rámů. A přesně tohle vlastně i jsou, ať už jim říkáte jakkoli...

Kdykoliv se přechod mezi rámem a obrazem, či obrazem a paspartou zdá příliš plochý a nevýrazný, kdykoli je rámování nutné doplnit o dodatečnou barvu, či kdykoli je nutné dodatečně rám rozšířit, je tato filetka neocenitelný pomocník. Přestože jsou typické filety obvykle velice malé, jejich význam v rámování je mnohonásobně větší, dá se téměř říci, že s rámováním dokážou úplné zázraky.

Tradiční fileta v paspartě

U nádherného pastelu na papíře od Jana Zrzavého ze série motivů Prahy je jako vložka do pasparty použita velice jednoduchá fileta v barvě zlaté části rámu. Rámování je díky ní ušlechtilejší, obraz je v bílé paspartě čistějším způsobem ohraničený a navíc zdůrazňuje pocit, jako by divák opravdu sám stál v Praze a díval se na Loretánské náměstí.



Obrazy Jana Zrzavého

Moderní rám s filetou na obraze staré prahy

Jaro Procházka, Loreta, Olej na plátně a desce, 36 x 45

Občas je důležité nerámovat obrazy způsobem, který odpovídá době jejich vzniku, ale moderními rámy, které dobře ladí nejen se svým vlastním obrazem, ale i s ostatními obrazy v interiéru. Výrazný solitér, přestože by byl zcela přesně dobový, by na sebe lehce mohl strhávat nežádoucí pozornost a ostatní obrazy by mohly být opomenuty.

Přestože je jaro Procházka autorem první poloviny dvacátého století a celý život se ve své tvorbě klonil převážně k impresionismu, bylo právě u jeho obrazu s motivem pražské Lorety důležité zvolit hladký moderní rám bez jakýchkoli ozdob. Protože pro autora jsou ale naopak typické převážně ornamentální a blondelové rámy, bylo vhodným řešením obohacení moderního rámu o tradičně zlacenou filetu, která zjemnila přechod mezi obrazem a rámem, dodala tradičnější teplejší tón zlata a celkově pomohla splynutí starého nového světa.



Rámování obrazů



Proč rámovat s filetou

Fileta rámování vždy opticky obohacuje a pomáhá zdůrazňovat přechody mezi obrazem a rámem či paspartou. Zároveň pomáhá i výrazně ostré přechody zjemňovat a dodává barevné tóny, které by v rámu či použité paspartě chyběly. K obrazu stavby Palackého mostu v Praze od Alexe Adolfa Jelínka výtečně ladí modrá muzeální pasparta, přechod s obvyklým šikým bílým řezem by byl ale velmi ostrý a zlatá fileta je proto ideálním řešením. Skvěle ladí s obrazem stejně jako s jeho rámem.

Patinovaná fileta v barvě rámu při rámování malé grafiky

Alex Adolf Jelínek, Závodní koně, suchá jehla,11 x 4 cm

Přestože byl Alex Adolf Jelínek velmi schopný malíř a dokonce i vynálezce speciálního malířského štětce, je dnes oblíbený především pro svoje precizní a velice dynamické lepty a suché jehly s motivy závodících koní.

jeho grafické práce jsou obvykle poměrně drobné s velmi jemnou a detailní kresbou a úžasně vypadají v tradičnějších dřevěných rámech. V tomto případě jsme úzký rám s výraznějším červeno-zlatým ornamentem doplnili o krásnou teple hnědou paspartu a dodatečnou poměrně širokou zlato-červenou filetku.



O rámování grafiky

Barvená fileta na kachlích

Při výběru vhodného rámu na mnoho straších obrazů a především na mnoho různých objektů je zapotřebí vzít v úvahu, že okraje nemusejí být rovné a moderní úzká polodrážka rámu proto nemusí k bezpečnému zachycení stačit.

Takto je tomu obvykle i při rámování nejrůznějších kachlů, reliéfů a deskových obrazů. V tomto případě bylo nutné postarat se o sérii tří překrásných kachlů s tématikou kvetoucích kaktusů. Jejich okraje byly natolik nerovné, že nepřicházelo v úvahu běžné rámování přímo do rámu.

Ideálním řešením je tedy použití dřevěné filetky, která pomůže polodrážku podstatným způsobem prohloubit a zakrýt i nejužší místa. Její barva navíc krásný rám v provedení starého tmavohnědého dřeva obohatí o tmavozelenou barvu a ještě efektněji se propojí s motivy obrazů.


Rámování objektů

Rámování obrazu s podkladovou filetou

V tomto případě bylo důležité, aby rám byl moderní a skvěle ladil s ostatními obrazy v interiéru. Velmi malý, ale o to výraznější, olej na desce od význačného peruánského malíře Joselita Sabogala zarámovaný v jednoduchém a moderním tzv. plovoucím rámu.

Plovoucí rám je typicky hladký, jen s jemným obloučkem na pohledové hraně a v úpravě hladké matné černé. Aby se takto minimalisticky pojatý rám lépe provázal se stylem obrazu a dominantní zlatou barvou, je obohacený o výrazně kartáčovanou zlatou filetu.

Filetka je přitom poměrně neobvyklým způsobem umístěna na dně rámu a je vidět pouze zpředu. Ztrácí tím svou veškerou prostorovost a její funkce je tedy veskrze estetická.

Kombinovaný rám na plátno

Ačkoli je Fabricio Lara Bolivijský malíř, v Čechách jsou jeho obrazy známé a dokonce zde měl i samostatnou výstavu. Pro jeho obrazy je typická výrazná a sytá jihoamerická barevnost a mystický nádech plný koní, býků a žen.

Tento typicky barevný obraz koně má spíše menší rozměry, proto je plátno zvětšené černou podložkou. Celek je zarámovaný ve výrazném zrezlém rámu evokujícím staré legendy a této pocit je ještě umocněn použitím zlaté vložky do rámu. Výrazná kombinace dvou protichůdných prvků dále prohlubuje mystický pocit protikladů dvou paralelně existujících světů. Kombinace všech prvků působí, jako by se ve skutečosti jednalo o rámování s paspartou

Muzeální pasparty

Fileta jako druhý rám

Ačkoli rámování obrazu na plátně s motivem fjordu působí jako z jednoho kusu, ve skutečnosti se jedná o kombinaci rámu a vnitřní vložené dřevěné vložky. Dřevěná filetka, která slouží jako druhý rám, má maličko studenější odstín zlata než samotný rám a pomáhá vytvářet jemný optický přechod.

Vložení dodatečné filety navíc mohlo rozšířit polodrážku rámu a díky tomu je možné zakrýt nevzhledné okraje obrazu, jež vznikly v minulosti otlačením plátna o původní rám. Staré obrazové rámy bývaly vyráběny s menší přesností, a proto mívaly širší polodrážku, než je zvykem dnes.

Rámování obrazů