Filety

/galerie/02_Grafika_Tisk/Alex%20A.A/Alex_Dostihy_Detail1.jpg

Filety a filetky

Fileta a filetka je totéž. Někdo těmhle maličkým lištám dokonce říká vložky do paspart či vložky do rámů. A přesně tohle vlastně i jsou, ať už jim říkáte jakkoli...

Kdykoliv se přechod mezi rámem a obrazem, či obrazem a paspartou zdá příliš plochý a nevýrazný, kdykoli je rámování nutné doplnit o dodatečnou barvu, či kdykoli je nutné dodatečně rám rozšířit, je tato filetka neocenitelný pomocník. Přestože jsou typické filety obvykle velice malé, jejich význam v rámování je mnohonásobně větší, dá se téměř říci, že s rámováním dokážou úplné zázraky.

Jan Zrzavý

U nádherného pastelu na papíře od Jana Zrzavého je jako vložka do pasparty použita jen jednoduchá fileta v barvě zlaté části rámu. Rámování je díky ní ušlechtilejší, obraz je v bílé paspartě čistějším způsobem ohraničený a navíc zdůrazňuje pocit, jako by se divák opravdu sám díval na Loretánské náměstí.



Obrazy Jana Zrzavého

Moderní rám s filetou

Jaro Procházka, Loreta, Olej na plátně a desce, 36 x 45

Občas je důležité nerámovat obrazy způsobem, který odpovídá době jejich vzniku, ale moderními rámy, které dobře ladí nejen se svým vlastním obrazem, ale i s ostatními obrazy v interiéru. Výrazný solitér, přestože by byl zcela přesně dobový, by na sebe lehce mohl strhávat nežádoucí pozornost a ostatní obrazy by mohly být opomenuty.

Přestože je jaro Procházka autorem první poloviny dvacátého století a celý život se ve své tvorbě klonil převážně k impresionismu, bylo právě u jeho obrazu Loreta důležité zvolit hladký moderní rám bez jakýchkoli ozdob. Protože pro autora jsou ale naopak typické převážně ornamentální a blondelové rámy, bylo řešením obohacení moderního rámu o tradičně zlacenou filetu, která zjemnila přechod mezi obrazem a rámem, dodala tradičnější teplejší tón zlata a celkově pomohla splynutí starého nového světa.



Jan Zrzavý

Alex Adolf Jelínek - Závodní koně

Alex Adolf Jelínek, Závodní koně, suchá jehla,11 x 4 cm

Přestože byl Alex Adolf Jelínek velmi schopný malíř a dokonce i vynálezce speciálního malířského štětce, je dnes oblíbený především pro svoje precizní a velice dynamické lepty a suché jehly s motivy závodících koní.

jeho grafické práce jsou obvykle poměrně drobné s velmi jemnou a detailní kresbou a úžasně vypadají v tradičnějších dřevěných rámech. V tomto případě jsme úzký rám s výraznějším červeno-zlatým ornamentem doplnili o krásnou teple hnědou paspartu a dodatečnou poměrně širokou zlato-červenou filetku.



O rámování grafiky

Rámování kachlů

Při výběru vhodného rámu na mnoho straších obrazů a především na mnoho různých objektů je zapotřebí vzít v úvahu, že okraje nemusejí být rovné a moderní úzká polodrážka rámu proto nemusí k bezpečnému zachycení stačit.

Takto je tomu obvykle i při rámování nejrůznějších kachlů, reliéfů a deskových obrazů. V tomto případě bylo nutné postarat se o sérii tří překrásných kachlů s tématikou kvetoucích kaktusů. Jejich okraje byly natolik nerovné, že nepřicházelo v úvahu běžné rámování přímo do rámu.

Ideálním řešením je tedy použití dřevěné filetky, která pomůže polodrážku podstatným způsobem prohloubit a zakrýt i nejužší místa. Její barva navíc krásný rám v provedení starého tmavohnědého dřeva obohatí o tmavozelenou barvu a ještě efektněji se propojí s motivy obrazů.


Rámování objektů

Rámování obrazu s podkladovou filetou

V tomto případě bylo důležité, aby rám byl moderní a skvěle ladil s ostatními obrazy v interiéru. Velmi malý, ale o to výraznější, olej na desce od význačného peruánského malíře Joselita Sabogala zarámovaný v jednoduchém a moderním tzv. plovoucím rámu.

Plovoucí rám je typicky hladký, jen s jemným obloučkem na pohledové hraně a v úpravě hladké matné černé. Aby se takto minimalisticky pojatý rám lépe provázal se stylem obrazu a dominantní zlatou barvou, je obohacený o výrazně kartáčovanou zlatou filetu.

Filetka je přitom poměrně neobvyklým způsobem umístěna na dně rámu a je vidět pouze zpředu. Ztrácí tím svou veškerou prostorovost a její funkce je tedy veskrze estetická.

Kombinovaný rám na plátno

Ačkoli je Fabricio Lara Bolivijský malíř, v Čechách jsou jeho obrazy známé a dokonce zde měl i samostatnou výstavu. Pro jeho obrazy je typická výrazná a sytá jihoamerická barevnost a mystický nádech plný koní, býků a žen.

Tento typicky barevný obraz koně má spíše menší rozměry, proto je plátno zvětšené černou podložkou. Celek je zarámovaný ve výrazném zrezlém rámu evokujícím staré legendy a této pocit je ještě umocněn použitím zlaté vložky do rámu. Výrazná kombinace dvou protichůdných prvků dále prohlubuje mystický pocit protikladů dvou paralelně existujících světů

Rámování obrazů