adolf born
Adolf Born (12. června 1930 České Velenice – 22. května 2016 Praha) byl český malíř, ilustrátor, kreslíř a animátor. Rovněž se věnoval kostýmnímu výtvarnictví, karikaturám a propagaci královského zřízení.
Adolfa Borna v mládí inspiroval a svou láskou k cirkusu a varieté nakazil především František Tichý a tato láskka Adolfa Borna provázela po celý jeho život. Nejprve se uplatňoval především jako karikaturista, za karikaturu si odnesl i Grand Prix z Montrealu 1977, postupně se jeho tvorba vyvíjí směrem k volné, groteskní grafice. Obrazy Adolfa Borna jsou zcela nezaměnitelné a plné mnoha postavami a postavičkami, zvířátky a jedinečnými figurami.
Vedle volné grafiky, především litografie a suché jehly, je Adolf Born znám především jako ilustrátor nespočetné řady knih a animátor mnoha filmů pro děti i dospělé.
Rámy na obrazy adolfa borna
Adolf Born, Jonáš, Barevná Litografie, 43x54 cm
Protože Adolfa Borna máme rádi nejen my, ale i vy, sešlo se u nás ve Frame-it.cz tolik nejrůznějších jeho prací, že je do referencí opravdu z čeho vybírat. Vlastně myslím, že se nám je ani zdaleka nepodaří ukázat všechny, abychom Vás úplně nezahltili. Rozhodli jsme se tedy ukázat ty, které máme obzvláště rádi, nebo se objevují docela často, takže by to pro vás mohla být příjemná inspirace k rámování, nebo jsou něčím neobvyklé, výjimečné apod.
Tentokrát jsme zvolili nádhernou, ale poměrně neobvykle zarámovanou, litografii "Jonáš". Krásná barevná litografie s typickým stylem i tematikou pro pozdější dílo Adolfa Borna hraje převládajícími modrozelenými odstíny a má v sobě spoustu různých oblouků, obloučků, vlnek a oblin. Vybrali jsme pro ni proto neobvykle zpracovaný na zakázku vyrobený modelový rám, který k obrazu dokonale ladí.
Rám v sobě spojuje hnědou hranolovitou základnu, na níž je položen oblouk půlměsíce zlatého pohledového rámu. A aby obloučků bylo opravdu dost, má rám navíc ke svému obloukovému tvaru i do obloučku vypracované rohové spoje na vnitřní rohové straně.
Není to ale jen tak obyčejný rám, ale jedna z neluxusnějších kategorií rámů, které je v Praze možné na obrazy použít – je to zakázkový modelový rám s lesklým zlacením pravým zlatem. Ze všech užívaných způsobů zlacení je zde použit ten nejtradičnější a zároveň i nejnáročnější – tzv. vodové zlacení. Na vrstvenou a hlazenou křídu a vrstvu polimentu jsou kladeny plátky 22k zlata a jemně probroušeny a ručně vyleštěny do požadovaného lesku.
K obrazu se barevně výtečně hodí zelenomodrá muzeální pasparta. Aby ladila jak k rámu, tak i obrazu a vše bylo perfektní, pojali jsme i výřez pasparty se zaoblenými rohy. Zarámovaný celek tedy skvěle ladí nejen barevně, ale i převládajícími tvary.
Rámy s pravým zlatem
LITOGRAFIE VE ZLATÉM RÁMU
Adolf Born, Řecká špionka nad tureckou pevností, litografie, 1999, 48 x 33 cm
Přestože by Adolf Born byl malíř, kreslíř, ilustrátor, karikaturista i kostýmní výtvarník, objevují se z jeho děl v rámařství samozřejmě nejčastěji především jeho litografie.
Jak to už u litografií (a grafiky vůbec) bývá obvyklé, většinou je zvykem používat jen jednoduché úzké rámy, textilní olepované pasparty, či dokonce jen tzv. klip rámy. Už dlouho ale není pravda, že grafika je jen „náhražkou“ opravdového umění - dávno se stala samostatnou disciplínou a grafickými technikami vznikají úžasné obrazy, tak jako právě litografie. Adolfa Borna
A protože na předsudky a stigmata u nás v rámařství vůbec nedáme, zvolili jsme k obrazu středně mohutný moderněji pojatý zlatý obloukový rám doplněný o kvalitní muzeální paspartu v kontrastní tmavozelené a samozřejmě antireflexním sklem s UV filtrem pro dokonalou krásu a dlouhé zdraví toho krásného grafického listu.