plovoucí rámy

Rámování obrazu Petra Vlacha do moderního zdvojeného plovoucího rámu v modré a stříbře

Float rámy

Plovoucí rámy jsou jedním z nejmodernějších způsobů rámování obrazů na plátně či na pevné desce, a přestože se pomaličku prosazují i u nás, stále jsme se rámaři ani umělci nedokázali dohodnout, jak bychom jim vlastně měli říkat.

Můžeme se tak setkat nejen s názvem plovoucí rámy, ale i anglickým floater frames či float frames, jmény floatové rámy, floutové rámy, L-profil, či německým Schattenfugenrahmen a francouzským cadre caisse américaine.

Ať již ale vidíte jakékoli jméno, vždy se jedná o moderní tvar rámu, který umožňuje zajímavě řešené rámování s mezerou okolo obrazu, které dokáže ukázat i boky malířského plátna a rozhodně stojí za vyzkoušení.

Moderní plovoucí rámy na abstraktní obrazy v luxusním interiéru pražského bytu | © Frameit.cz

Čisté linie rámů

Zejména velmi velké moderní obrazy často nepotřebují příliš velký rám, protože by se z obrazu mohlo stát již opravdové „monstrum“. Dvojici velmi výrazných moderních obrazů na plátně pro luxusní interiér staršího domu v Praze jsme proto zarámovali do poměrně subtilních tzv. plovoucích rámů (tzv. caisses américaines), které obraz nijak překrývají a obraz v rámu proto jen volně „pluje“ a zanechává dokonce malou mezeru, která rámovaný obraz dále zdůrazní.

Přestože tento styl rámování v ČR prozatím nepatří mezi ty nejoblíbenější, jsme moc rádi, že můžeme v Praze nabídnout nejširší nabídku těchto plovoucích rámů na obrazy, které jsou dostupné od těch mimořádně subtilních a úzkých až po velice výrazné obrazové rámy. 

Pro dvojici abstraktních obrazů do moderního interiéru v centru Prahy jsme vybrali jednoduchý bílý plovoucí rám z rozsáhlé kolekce německých rámů, pro které jsou právě čisté linie a vysoce kvalitní provedení zcela typické.



Věděli jste, že plovoucí float rámy je možné najít v dostatečné hloubce jak pro obvyklé klínové napínací rámy s výškou 19 mm, tak i pro dvojitá čtyřcentimetrová plátna, ale i velmi nízké pro obrazy na desce? 

Moderní

Alena Anderlová, Ovce, Olej na plátně, 2010, 60 x 40 cm

Ve svých dílech Ivana Anderlová pracuje s rychle působícím a expresivním výrazem, zároveň ale svým citem pro barvu a světlo obrazům vštěpuje jedinečnou atmosféru a napětí. Její obrazy jsou vždy zvláště absurdní, budují na kontrastu, nečekaných obratech a zlomech i výrazné symbolice zvířat v lidském světě.

Složité rámy by mohly narušit vnímání atmosféry i detailů obrazu a jednoduché plovoucí rámy jsou proto ideální volbou. Kombinace tmavého pozadí rámu se zlatou pohledovou linkou navíc dokáže ještě zdůraznit nálady obrazu.

minimalismus

Josef Hapka, Vltava, olej na plátně

Některé sbírky obrazů, které spojuje jen určité téma či provenience, mohou být stylově i výrazově poměrně nesourodé a může být obtížné obrazy zarámovat tak, aby některé nebyly výraznější a neodsouvaly jiné obrazy do pozadí.

Řešením může být rámování do zcela jednoduchých moderních plovoucích rámů. Obraz Prahy od Josefa Hapky, do jedné relativně nesourodé sbírky patří a proto je zarámován jen v jednoduchém dřevěném floatovém rámu, který je zcela minimalistický v duchu moderního galerijního rámování.

Co jsou plovoucí rámy?

Při použití klasického obrazového rámu na malbu na plátně vždy dochází k většímu či menšímu překrytí okraje obrazu rámem. Způsobuje to konstrukce rámů, při které se obraz do rámu vkládá ze zadní strany rámu a rámeček tedy na pohledové straně musí být o něco menší než obraz, aby z rámu nevypadnul.

I když se překryje obvykle jen přibližně půl centimetru, může tento způsob rámování pohled na moderní obrazy rušit, rám může být příliš mohutný, či jej kvůli vysoce pastózní, a strukturované malbě vůbec nemůže být možné použít.

Plovoucí, tzv. floatové rámy jsou skvělou kombinací běžného rámu a jednoduchého olištování, které tak často používají malíři. Rám má tvar písmene L, proto se mu rovněž často říká L-profil. Když se všechny čtyři strany rámu spojí, vznikne téměř „bedýnka“ do které se obraz seshora vloží, přičemž se mezi plátnem a okrajem rámu ponechává ještě i volná mezera. Ta zvyšuje estetickou působivost toho rámování a obrazu dodává hloubku a obraz v rámu jen pomyslně plave. Díky mezeře si tento styl rámování vysloužil i své německé jméno Schattenfugenrahmen.

Plovoucí rámy nejenže nezakryjí ani kousek obrazu, ale navíc jsou obvykle jednoduché bez ozdob, neutrálních barev a často i nenápadné a minimalistického vzhledu a skvěle se proto hodí pro současné umění.

Zarámovaný obraz - Petra Švecová, abstrakce na plátně, 105 x 95 cm v širokém floatovém rámu Frame-it.cz ELEFINA



KDY je PRO OBRAZ vhodné použít PLOVOUCÍ RÁM

1) při rámování obrazů jednoduše upřednostňujete, či potřebujete strohost, jednoduchost a minimalismus

2) obraz má nepravidelný povrch, například díky asambláži, či vysoce pastózní malbě a běžný rám by nebylo možné rozumným způsobem použít

3) obvyklé rámování by kvůli použití polodrážky nevhodně překrývalo části malby na přední straně obrazu (například signaturu autora), či by zakrývalo boky plátna, které rovněž mohou být pomalované a být nedílnou a zamýšlenou součástí obrazu.

KDYŽ JE V RÁMOVÁNÍ ZAPOTŘEBÍ STROHOST A JEDNODUCHOST

Josef Hampl, Geometrická abstrakce, olej na plátně, 45 x 58 cm, 1971

Upřímně se musím přiznat, že by mně při vybírání vhodného rámování obrazu Josefa Hampla snad ani jiný styl rámu než právě plovoucí vlastně ani nepřišel na mysl. Samozřejmě to může znamenat, že jsme uvěznění v určitých designových stereotypech, na druhou stranu si ale nemyslím, že by si takto kreativní autor chtěl svou kreativitu a nespoutanost vybíjet právě na výběru výrazného rámování svých obrazů…

Právě období počátku 70. let, ze kterých pochází tento obraz, jsou pro Hampla charakteristické prací s ryze geometrickými prvky a výraznými barvami, jakékoli složitější rámování by citlivě pojatou rovnováhu mohlo narušit. Jednoduše tvarovaný plovoucí float rám s ostrohranným tvarem se proto jeví jako zcela ideální rámování.

Někdo by samozřejmě mohl namítnout, že by obrazy tohoto typu měly zůstat zcela bez rámu, koneckonců je takto ponechávali i jejich autoři. Nicméně u malířů tohoto období to nebylo ani tak svobodné rozhodnutí, jako spíše finanční nouze, jež je nutila ponechávat obrazy bez odpovídajícího rámování. Vhodný rám totiž není jen designovým doplňkem obrazu, ale i plní velmi podstatnou ochrannou a zpevňující funkci.

Tento obraz jsme před jeho zarámování dokonce museli nechat odborně zrestaurovat, protože za své nezarámované existence utrpěl nejrůznější šrámy a byl deformovaný vlhkem, což potlačovalo geometrickou přesnost díla. Ve svém zvoleném jednoduchém plovoucím rámu nyní tedy nejen výtečně vypadá, ale je i mnohem více chráněn proti vnějším vlivům.



Rámování obrazů

Float Rám nic neskrývá

Plovoucí rámy jsou zcela otevřené a nic neskrývají…kéž by tomu tak bylo nejen v rámování. Díky svému tvaru písmene L se do nich obrazy umisťují z přední strany a neexistuje tedy jakákoli polodrážka, která by něco překrývala. Rám proto nezakryje ani okraje obrazu ani podpis autora. Zejména autorské signatury totiž při výběru rámu dělávají problémy kvůli svému umístění příliš u kraje obrazu. Plovoucí rám v kombinaci stříbra a přírodního dřeva vypadá s obrazem Jana Kalába skvěle a zároveň ani kousek nepřekryje.

Zdvojený floater

Obraz rušené ulice v Tajpeji patřící do cyklu Taiwan od Tomáše Honze je menší plátno, které bylo zapotřebí zarámovat moderně do plovoucího float rámu, aby si celek uchoval pocit strohé elegance. Aby si rám podržel svůj charakter, ale nebyl zbytečně úzký, spojili jsme rovnou dvojici plovoucích rámů. Ty navíc kombinují tmavě mořené dřevo s přírodním dubem a velice efektně tak uzavírají celý obraz.



Tomáš Honz

Neobvyklý plovoucí rám

Karel Chaba, Praha, Olej na plátně, 40 x 30 cm

Plovoucí rámy na obrazy se bezesporu používají především v okamžiku, kdy si zákazníci kladou otázku jak nejlépe zarámovat obraz na plátně tak, aby rám byl moderní a bez zbytečných ozdob, aby přitom ale výsledné rámování vypadalo krásně, moderně a nepůsobilo lacině, jako by působily mnohé obyčejné tenké rámečky.

V žádném případě to ale zároveň neznamená, že by plovoucí obrazové rámy byly nebytně všechny moderní, úzké a nabízely jen velmi úzkou mezeru. I u těchto rámů s jednoduchým základním tvarem tzv. L profilu je možné vybírat z nejrůznějších velikostí a provedení a dosáhnout při rámování obrazů jedinečných a neobvyklých výsledků.

Pro spíše menší obraz Praha od Karla Chaby jsme vybrali neobvykle široký plovoucí rám v zalomené a jemně patinované bílé barvě. Tento rám má mohutnou základnu, která umožňuje velmi širokou mezeru, u tohoto obrazu jsme zvolili jen pět centimetrů, a na ní navazuje mimořádně úzká vnější hrana.

Rámování je díky tomu velmi neobvyklé, obraz dostává dostatečný prostor, je ukázán v celé své kráse a žádný rám zbytečně nepřekrývá ani kousek díla. Zatímco běžné rámování do klasického širokého rámu by celý obraz uzavřelo, plovoucí L-profil mu naopak dodává vzdušnost a volnost.



Obrazové rámy

PLOVOUCÍ RÁM NA OBRAZ NA DESCE

Lenka Rodaničová, Cibule, olej na sololitu, 2019, 50 x 60 cm

Plovoucí rámy je možné využít pro působivé rámování i obrazů na sololitu a podobných pevných deskových materiálech. Obraz je třeba vyzdvihnout nad úroveň rámu, díky tomu je ještě patrnější, že se jedná o nízkou desku a zesiluje se pocit, že se obraz v rámu beztížně vznáší. Navíc je obraz obohacen o zajímavý prvek technického konstruktivismu, který může být s tématem a stylem malby v úžasném kontrastu.

Tak je tomu i u obrazu nadané malířky Lenky Rodaničové specializované především na realistickou olejomalbu ve stylu starých mistrů. Obraz ze série poetických zátiší s cibulemi ve zlato-žluté barvě je doplněný o tradičněji pojatý plovoucí rám. Rám je úžasným ztělesněním protikladu moderního tvaru a tradičního zlacení as obrazem dokonale ladí.

Zlatý plovoucí rám na obraz Cibule na sololitu | © Frame-it.cz

RÁM SE ŠIROKOU MEZEROU

U plovoucích rámů je obvyklé využívat spíše užší mezeru. Často je dokonce upřednostňována jen minimální mezera mezi obrazem a hranou rámu, ale to nebývá příliš vhodné a většinou ani technicky možné. Rámování tímto stylem se totiž může plně rozvinout až okamžikem, kdy je vidět jak bok plátna, tak i vnitřní a spodní strany rámu. Vše totiž díky různé pohledové vzdálenosti vytváří různé valéry barev a stupně stínů a dává obrazům výraznou prostorovost.

Na druhou stranu ale může občas nastat situace, kdy je zapotřebí tuto mezeru zvětšit na její maximální možnou míru. Stejně je tomu i v případě malého portrétu, který je zarámovaný do moderního černo stříbrného plovoucího rámu. Ten je svou širokou černou plochou v úžasném kontrastu, do jisté míry působí dokonce téměř jako pasparta a je pouze uzavřený stříbřitou linkou přední hrany rámu.

Caisse cadre americaine

Plovoucí rámy nemusí být samozřejmě jen zcela moderní a jednoduché. Můžou mít i nesmírně luxusní zpracování s drahými kovy a mohou být vykládány ušlechtilým dřevem. A samozřejmě můžou být i jen přirozeně elegantní a stylové. není to tedy tak, že by plovoucí rámy snad byly jen nějaké levné náhražky obvyklých rámů, prostě jsou jen odlišným pohledem na design rámování a interiérů.

Právě takový je i francouzský pohled na rámování a typický zástupce luxusního plovoucího rámu, v tomto případě tedy „Cadre Caisse americaine“ v zajímavém ustupujícím tvaru a ve dvojnásobné výšce, než je obvyklé. Tento nádherný obrazový rám je navíc vyroben z překrásného přírodního dubu a pouze na přední pohledové hraně je ozdoben plátkovým zlatem. Pravděpodobně se jedná o jeden z nejkrásnějších  plovoucích rámů., které jsou v Praze nyní dostupné.

Dřevěné rámy

Použití floatových rámů

Samozřejmě nevím, jak je tomu jinde v republice, ale ale alespoň co se Prahy týče, mají v rámařstvích jasno: plovoucí rámy slouží pouze k rámování obrazů na napnutých plátnech. To je naprostá pravda.

Tedy, pravda je, že to v rámařstvích můžete často slyšet, ale už samozřejmě ne, že by plovoucí rámy snad byly určeny pouze pro plátna na napínacích rámech. Přestože prapůvodně byly floutové rámy takto zamýšleny, neznamená to hned, že by si ani další typy obrazů nemohly ve svých rámech jen tak volně plout…

Je ovšem pravdou, že je obrazy nutné speciálně upravit a zpevnit tak, aby je bylo do těchto rámů možné zasadit a mělo by se vždy jednat o obrazy, které nepotřebují sklo. Se sklem by to totiž najednou nebyl float rám, ale kazetový vitrínový rám a bylo by to tedy něco úplně jiného. Do plovoucích floating rámů jsme u nás ve Frameit.cz již vsazovali nejen napnutá plátna, ale i volná plátna, která napnout není vhodné, práce na papíře, zrcadla i objekty.

Floatový rám v kombinaci černé a zlata jsme tentokrát vybrali pro obraz, který společně namalovali portugalští umělci mario Belém a Miguel Ram. Obraz je na volném plátně, které není napnuté na napínacích rámech, má otřepené okraje a je nepravidelné. Obvyklým napnutím by se toto vše ztratilo a přitom jsme to všechno chtěli ukázat. Obraz jsme proto zpevnili na zakázku vyrobenou dřevěnou podložkou a vyzdvihli ho do výše, aby působil jako běžné plátno. Vše jsme následně vsadili do slepého float rámu a dosáhli tak výrazně prostorového efektu, který ještě umocňuje malá výška hrany samotné podkladové desky obrazu.

Napínání pláten

Moderní plovoucí rám na obraz v kombinaci černé a stříbra

Jeden z nejelegantnější, nejkrásnějších a do určité míry i nejuniverzálnějších plovoucích rámů na obrazy se rodí překvapivě v Čechách. Není to pro nás překvapivé proto, že by snad Češi neuměli vyrábět obrazové rámy, to v žádném případě. Plovoucí rámy v České republice ale nejsou ani zdaleka tak oblíbené jako na západ od našich hranic a proto se využívají a vyrábějí spíše jen zřídka. V Praze se vše ale postupně mění a tyto rámy s typickým tvarem písmene L se postupně stále více prosazují.

Tato krásné lišta řady „L7“ od Larson-Juhl (Lira) je inspirována Le Corbusierem a ve svém výrazném jednoduchém ostrohranném profilu kombinuje svrchní stranu s ručním zlacením stříbrným metálem a jemným embosováním s vnitřními a vnějšími stranami, které jsou ponechány ve dřevě s otevřenými póry jen v matném moření a voskování. S obrazem pomačkané plechovky od Diet Coke i dalšími doplňky interiéru pak zcela dokonale ladí.

Tento obraz jsme nejen rámovali, ale zahraničnímu zákazníkovi jsme jej i dovezli a zavěsili v jeho luxusním pražském bytě. Při instalaci jsme použili i bezpečnostní zámek proti sejmutí ze zdi, protože se jednalo o byt v Praze 1 určený k pronájmu.



Dovoz a instalace obrazů

Nepravý plovoucí rám

Výhoda plovoucích rámů je zároveň i jejich prokletí. Jejich tvar se v naprosté většině případů omezuje na poměrně úzké písmeno „L“ a proto není mnoho možností, jak na jejich vzhledu kreativně zapracovat - jednoduše na nich není dostatek místa. Přestože existují i širší plovoucí rámy, jen jich je velmi málo a většinou dodržují modernější pojetí.

Naštěstí je možné tato omezení obejít a postavit sice nepravý plovoucí rám, ale o to krásnější. Touto cestou jsme se vydali i v případě zarámovaní malého plátna od Michaela Rittsteina.

Obraz je jako vždy mimořádně expresivní a jeho dynamická malba je velmi pastózní a pokračuje za hranami plátna. Zároveň bylo při rámování za každou cenu zabránit zakrytí podpisu autora, čemuž by při běžném rámování nebylo možné zabránit. Floatový typ rámu je tedy jedinou možnou volbou, běžný typ jednouchého plovoucího rámu by ale s obrazem v žádném případě nedokázal držet krok. Proto jsme klasický, výrazně „punkový“ rámový profil doplnili o dodatečnou tmavou podkladovou desku a boky a „falešný“ plovoucí rám byl na světě… 



Michael Rittstein

Luxusní plovoucí rámy

Teď nám nezbývá než odhlédnout od toho, že plovoucí rámy většinou bývají jednoduše koncipované, spíše s méně náročnou povrchovou úpravou a obvykle proto patří spíše mezi ty levnější rámy. Vlastně se dá říct, že když hledáme rámování pro velká plátna, plovoucí rámy bývají tou nejlevnější variantou.

Občas tomu ale může být právě naopak. Protože, to co se dá vyrobit nenáročně a levně se dá samozřejmě vyrobit i s mnohem luxusnějšími materiály a mnohem náročněji. Samozřejmě, že je pak i výsledný efekt úplně jiný.

Plovoucí rámy se díky svému většinou hladkému tvaru skvěle hodí pro moderní zlacení pravými kovy. Když se totiž rámy mají vyzlatit nebo vystříbřit pravým zlatem, stříbrem či platinou je nejprve nutné velmi náročně připravit odklad – dostatečně jej vykřídovat, vybrousit a vyhladit, jen tak je možné využít výhod, které drahé kovy nabízejí. O to působivější je ale poté výsledek.

Pro moderní obraz na plátně jsme vybrali rám vyzlacený bílým zlatem v oblasti vnitřní mezery rámu a vnitřní hrany a uzavřený holandskou černou na vnější straně rámu. Někdo by řekl, že rám vypadá luxusně, což by byla trochu mýlka, protože rám brada naprosto úchvatně a navíc je skutečně luxusní. Pravé kovy jsou vysoce odrazivé a tak se celý obraz v interiéru rozzáří jakoby vnitřním jasem.



Rámy z drahých kovů

Rám v rámu

Není žádný důvod, proč by obraz měl mít pouze jediný rám, či měl kombinovat dva rámy jednoho typu. Stejně dobře je možné kombinovat klasický a plovoucí rám do velice efektního výsledku.

Umění kombinovat neobvyklé ingredience totiž není tajemstvím jen špičkových kuchařů, ale je stejně důležité i pro kvalitní rámování.

Využití jednoduchého plovoucího rámu v moderní barvě dřeva Wengé doplňuje vnitřní, tlumeně lesklý měděný rámeček a společně pomáhají tento krásný obraz Zelená krajina od Josefa Lehoučky rozjasnit a získat mu trvalé místo v interiéru.

Josef Lehoučka

12. 7. 1923 – 7. 12. 1999

„Asi takhle by se dala definovat moje práce. Hledání řádu, velikosti a nepatrnosti, jemnosti a hrubosti, hladkosti a krabatosti a všeho, co jsme schopni svými nedokonalými smysly postihnout.“ Josef Lehoučka, 1.5.1999

Obraz Zelená krajina - olej na překližce, rok 1978, rozměr 34 x 40 cm

moderní rámy

Úzké plovoucí rámy jsou ideální pro moderní abstraktní obrazy s výraznými barvami a barevnými přechody. Při rámování takovýchto obrazů běžný rám obvykle není žádoucí a navíc by mohl obrazu výrazně konkurovat. Skvěle se k těmto účelům proto hodí právě jednoduché plovoucí rámy, zejména když kombinují tmavý podklad v mezeře okolo rámu a zlatou či stříbrnou pohledovou hranu. Tmavá vnitřní linka rámu obraz odsadí a pomůže zdůraznit.



Rámování obrazů

Proč současní malíři milují plovoucí floatové rámy

Skoro by se dalo říci, že malíři milují moderní floatové rámy jednoduše proto, že na moderních obrazech většinou báječně vypadají. Tak trochu je to i pravda, jako vysvětlení by to ale asi neobstálo…

Mám podezření, že spíše než aby se jednalo o estetické důvody, byla to spíše finanční omezení ze strany malířů druhé poloviny dvacátého století, co pomohlo vytvořit moderní jednoduché lišty, které dnes známe jako plovoucí floatové rámy. Do té doby se totiž nezarámovaný obraz považoval za něco nekompletního a nedokončeného a rám byl nutností. Pováleční malíři nicméně bezesporu dennodenně naráželi na dva souběžné problémy – jednak pro jejich styl malby nebyly na trhu žádné vhodné rámy a pak si i byli vědomi, že prodejní cena zarámovaného obrazu se nebude nijak lišit o prodejní ceny nezarámovaného plátna. Rám pouze pomůže výrazně zlepšit prodejnost. Zejména od období abstraktního expresionismu se pomalu začínají prosazovat i plátna na pevných napínacích rámech zcela bez rámů.

Prvním krokem od tradičních rámů bylo použití hladkých jednoduchých profilů a následně pak i jen lištování plochými dřevěnými lištami zcela bez polodrážky, které nepřekrývaly pohledovou stranu plátna, ale pouze jeho boky. Už dávno nesplňovaly požadavky na zpevnění a ochranu plátna, ale stále jej alespoň částečně opticky dokončovaly a uzavíraly. Esteticky je tato praxe ale velice pochybná a postupně se vyvinula myšlenka kombinující tradiční rámování a lištování a byl vytvořen rám s profilem velkého písmene L. Rámy nepřekrývá plátno, ale je s ním pevně spojen a tím jej výrazně zpevňuje proti zkroucení a samozřejmě jej i chrání proti mechanickému poškození. Zároveň je zdánlivě oddělen od obrazu a plátno samé vypadá téměř jako nezarámované. Je to tedy taková Královna Koloběžka obrazových rámů.

Právě tyto důvody optické lehkosti, modernosti, tvarové a barvené jednoduchosti spolu s ochranou obrazu a jeho optickým ukončením vedou mnoho současných malířů k tomu, že do jiných typů rámů snad již ani nerámují. Mezi tyto malíře se řadí i skvělý současný krajinář Tomáš Honz, který si oblíbil jeden zajímavý plovoucí rám v neobvyklém hnědém provedení. Rám je pro něj tak typický, že mu u nás ve Frameit již interně neřekneme jinak než „Honzův rám“. Je to tradičně tvarovaný profil téměř rovnostranného písmene L, který floutovým rámům umožňuje využít užší i širší mezery mezi ním a plátnem. Neobvyklé je ale jeho povrchové a barevné provedení, povrch je totiž výrazně hrubý a má ručně nanášený povrch ve více odstínech hnědé. Díky tomu má velkou optickou hloubku a skvěle ladí se zemitými tóny některých obrazů Tomáše Honze.

Skvělým příkladem je obraz Kamenopád jehož barvy s rámem skvěle ladí stejně jako celkové designové pojetí a styl. Přestože se jedná o obraz mladého současného autora, rám se k obrazu skvěle hodí a nijak jej negativně neovlivňuje ale ani nepřekrývá a už vůbec se nedá říci, že by byl výraznější než obraz. Zkrátka se k sobě skvěle hodí a obraz ve výsledku v interiéru působí mnohem lépe, než by kdy mohlo holé nezarámované plátno. A právě proto má tyto rámy rád nejen tento autor, ale i další současní malíři v Praze.



Rámy Tomáše Honze

industriální floater

Protože jsou plovoucí rámy tak oblíbené a vhodné zejména pro moderní umění a obrazy velmi mladých malířů, je jejich obvyklý moderní vzhled nasnadě. Od čistých hladkých linií float rámů a přírodní dřevo je pak již jen krůček k industriálnímu vzhledu.

Industriální styl je dnes stále velice oblíbený. A ačkoli v Praze ani zdaleka není tolik industriálních loftů a dalších interiérů, jak bychom si asi přáli, spousta moderních obrazů se rámuje právě v industriálním stylu. Ten totiž představuje skvělé skloubení zarámovaného obrazu a přitom výrazného mladistvého designu a odklonu od klasických, třeba i zlacených rámů.

Jakub Čuška a jeho figurální obrazy jsou právě pro plovoucí rámy ve vzhledu surového železa ideální nejen díky jejich barvě a modernímu pojetí, ale i díky výrazné mezeře, kterou ponechávají a která pomůže vyznít barvám i struktuře malby.


Industriální styl rámů

Plovoucí rámy umí být i barevné

Je pravda, že velká většina plovoucích rámů je koncipována spíše v jednoduchém, moderním a minimalistickém stylu, či v přírodním dřevu a podobných materiálech. Jenže to je pouze ta převážná většina, takže vedle nich naštěstí zůstává k dispozici i dostatek floatových rámů ve zlatě, stříbře a spoustě jiných barev.

A nedá se svítit, občas se k obrázku nejlépe hodí barevný rám. Může to být leckdy i poměrně překvapivé, protože třeba nádherné plátno Tukan od Jaromíra Seidla je poměrně stará malba a pro obrazy z roku 1940 by všeobecná konsensus očekával naprosto odlišené rámování. Když ale obraz neplánujete v nejbližší době prodávat, není nutné se ohlížet na to, jaký výsledek by očekával trh či aukční galerie a jednoduše zarámujte tak, aby to obrazu opravdu slušelo, a vy jste s výsledkem byli skutečně spokojení.

Výrazný červený ručně tažený lak je kombinován s jemnou hnědo-černou a navíc poměrně širokým profilem do výrazné lišty, která zdůrazňuje barvy obrazu a podporuje pocit, že je divák kdesi v pralese. Vždy když ho vidím, tak slyším křik tropických ptáků…



Barevné rámy

Proč jsou plovoucí float rámy skvělé pro velké obrazy

Hajdyla Petr, Zlatý padák, akryl na plátně, 150 x 120 cm, 2016

Při rámování moderních děl se často potkávají dva výrazně protichůdné předsudky, se kterými s takové či onaké podobě setkáváme téměř každý den. Prvním typickou a o to méně pochopitelnou ale zároveň i rozšířenější představou, je myšlenka, že moderní obrazy by se rámovat neměly, protože rámy patří jen na staré obrazy, „obrazy po babičkách“ a podobně. Pro vyvrácení tohoto přesvědčení si jen stačí vzpomenout, že i ty proslulé „obrazy po babičkách“ byly svého času moderním a současným uměním a zarámované byly vždy…

Druhý předsudek se pak obvykle týká šířky samotného rámu. Mnoho lidí, alespoň tedy v Praze, stále žije v přesvědčení, že čím větší obraz, tím by měl být mohutnější rám a naopak. Správně je z toho ale ve skutečnosti jen to slůvko „naopak“. Zatímco velmi malé obrazy by s úzkými rámy působily přinejmenším zvláštně a nehezky, pro velmi rozměrné obrazy je opravdu pouze občas nutné volit opravdu široké rámy. Pro mnoho rozměrných pláten naopak bohatě stačí využít jen velmi úzké rámy, které obraz opticky uzavřou a ohraničí a zároveň mu poskytují i nezbytnou ochranu. Ideální jsou z tohoto pohledu právě moderní plovoucí rámy.

Rozměrný obraz na plátně od ostravského malíře Petra Hajdyly skvěle doplňuje zajímavě pojatý plovoucí float rám na míru. Rám má oproti běžným plovoucím rámům poměrně širokou pohledovou hranu přesahující 3 centimetry a je provedený v neobvyklé kartáčované a patinované bílé s okrovým podkladem. Nejenže tento rám obraz nijak neruší, ale dokonale podtrhuje jeho převládající barvy a skvěle s ním ladí.