Josef Hampl, Geometrická abstrakce, olej na plátně, 45 x 58 cm, 1971
Upřímně se musím přiznat, že by mně při vybírání vhodného rámování obrazu Josefa Hampla snad ani jiný styl rámu než právě plovoucí vlastně ani nepřišel na mysl. Samozřejmě to může znamenat, že jsme uvěznění v určitých designových stereotypech, na druhou stranu si ale nemyslím, že by si takto kreativní autor chtěl svou kreativitu a nespoutanost vybíjet právě na výběru výrazného rámování svých obrazů…
Právě období počátku 70. let, ze kterých pochází tento obraz, jsou pro Hampla charakteristické prací s ryze geometrickými prvky a výraznými barvami, jakékoli složitější rámování by citlivě pojatou rovnováhu mohlo narušit. Jednoduše tvarovaný plovoucí float rám s ostrohranným tvarem se proto jeví jako zcela ideální rámování.
Někdo by samozřejmě mohl namítnout, že by obrazy tohoto typu měly zůstat zcela bez rámu, koneckonců je takto ponechávali i jejich autoři. Nicméně u malířů tohoto období to nebylo ani tak svobodné rozhodnutí, jako spíše finanční nouze, jež je nutila ponechávat obrazy bez odpovídajícího rámování. Vhodný rám totiž není jen designovým doplňkem obrazu, ale i plní velmi podstatnou ochrannou a zpevňující funkci.
Tento obraz jsme před jeho zarámování dokonce museli nechat odborně zrestaurovat, protože za své nezarámované existence utrpěl nejrůznější šrámy a byl deformovaný vlhkem, což potlačovalo geometrickou přesnost díla. Ve svém zvoleném jednoduchém plovoucím rámu nyní tedy nejen výtečně vypadá, ale je i mnohem více chráněn proti vnějším vlivům.
Rámování obrazů