Jak zarámovat tisky Pasty Onera pro další prodej?
Pasta Oner, For Those Who Came From Nothing, serigrafie, 50 x 70 cm, 2021
Co naplat, mnozí využívají prodejní veletrhy a akce Pasty Onera, aby mohli obrazy koupit jako investici a mohli tisky později se ziskem prodat v galeriích či na aukčních portálech. Vždycky nám to sice trochu přijde škoda, myslíme, že člověk by vždy měl kupovat obrazy a tisky, které se mu opravdu líbí a případně je později opět prodávat, až když se třeba okoukají, nebo mu nic jiného nezbývá.
Když totiž ale někdo kupuje obraz s tím, že jej bude opět prodávat, má dvě možnosti, jak postupovat. Buď plakát ponechá v deskách či tubusu, nebo jej zarámuje. Obojí má výhody i nevýhody.
Tubusy a desky většinou bývají nepříliš kvalitní a mají velký podíl dřevoviny (ligninu), pokud v nich obrazy na papíře, tisky a plakáty zůstávají příliš dlouho, začnou kysnout a mají tzv. popáleniny od kyselin. Obrazy v tubusech se většinou neprodávají tak snadno jako zarámované obrazy, na druhou stranu to ale nejsou žádné náklady navíc.
Když se obrazy na papíře a plakáty zarámují do obyčejných rámů s obyčejným sklem, na podložku z MDF, sololitu či obyčejné strojní lepenky, stane se úplně to stejné, jako v tubusu, jenže obvykle ještě rychleji, protože se k poškození obrazu navíc přidává i poškození světlem. Na druhou stranu se zarámovaný obraz většinou lépe a rychleji prodává.
Nejlepším řešením proto bývá kvalitní rámování do nekyselých archiválních materiálů, které ale nebude zbytečně příliš drahé a příliš se neprojeví na prodejní ceně. Kvalitní rámování totiž neznamená automaticky i vysloveně drahé rámování. Kvalitní rámování znamená, že obraz nebude rámováním poškozen a bude mu lépe, než by bylo nezarámovanému dílu.
Serigrafie For those who came from nothing je zarámovaná rovněž kvalitními materiály a postupy – má plnohodnotné antireflexní sklo, archivální podložku a distanční vložku, která tisk odděluje od skla, nicméně nevyužívá pasparty, které by celek zbytečně zvětšovaly, není prostorová, což je vždy poměrně drahé a má zajímavý ale nepříliš drahý lesklý černý rám. Celek je přirozeně elegantní, široce přijatelný a univerzální, nepříliš drahý a bude se s největší pravděpodobností velmi dobře prodávat.
Muzeální rámování