Pasta Oner

Pasta Oner (* 28. prosince 1979, Trenčín), vlastním jménem Zdeněk Řanda, je český grafik, malíř, a sochař.

Malbě se věnuje od útlého věku tří let, když barevnými voskovkami, k nemalé radosti svých rodičů, vyzdobil svůj pokojíček. Vášeň pro mural art a graffiti mu ale zůstala a teprve pozvolna se jeho díla posouvala z „obvodových zdí“ galerií na jejich stěny…

Pasta Oner je jeden z nejznámějších představitelů graffiti scény, popartu i cartoonu a to nejen u nás. Saatch Art jej staví po bok nejvýznamnějších legend street artu a s nadhledem jej nazývá Michelangelem 21. století. Především je však autorem, který se zřejmě ničeho nebojí a už vůbec se nebojí provokovat, ironizovat a odhalovat současný nablýskaný svět v jeho pravé podobě.

Rámování tisků

Ačkoli je Pasta Oner dnes známý především pro svá plátna a velkoformátové malby ve veřejném prostoru, srdce většiny lidí si získal především díky svým pracím na papíře. Navazuje totiž na své dávné předchůdce, kteří se snažili svá výzanmná a téměř nedostupná díla pomocí uměleckého tisku zpřístupnit i širší veřejnosti . S touto svou snahou je mimořádně úspěšný a lidé jeho serigrafie a digitální tisky milují. Právě touto svou schopností přivést tolik mladých lidí zpět k umění si získal i nás.

minimalistický Moderní rám

Pasta Oner, Last day in Paradise, Serigrafie, 50 x 70 cm

Minimalistické rámování v jednoduché bílém kazetovém rámu s 3D efektem a bílou paspartou.



Při rámování obrazů Pasty Onera mnozí zažívají určitý vnitřní boj, zda být věrní stylu a zarámovat svou serigrafii hravě, či raději sáhnout po osvědčené klasice, která je tak často vidět v galeriích. Většinou je třeba zvážit, kolik prostoru obraz bude mít a zda musí zapadnout mezi jiné obrazy.

Rozhodnutí pověsit si doma takto výrazné a polarizující dílo navíc často vyčerpá odvahu majitele natolik, že dá před výrazným „popartovým“ a cartoon rámováním raději přednost klidnější jistotě.

Obraz v tomto jednoduše pojatém rámování vypadá stále báječně, ale je o něco menším solitérem a stává se z něj spíše "týmový hráč", který dobře zapadne mezi ostatní obrazy v interiéru.

barvy!

Svět Pasty Onera je plný barev, stejně barevné jsou jeho obrazy i grafiky a není žádný důvod, proč by takové nemělo být i rámování jeho děl… Nemusí to ale hned znamenat, že je třeba volit pestré a přehnaně „divoké“ rámy, či zbytečně dětsky působící rámování. Stačí moderní rám doplnit o barevnou paspartu či jiný barevný detail a výsledek se díky tomu posune opět o další úroveň výš. Každý z těchto tří sítotisků je v identickém rámu, ale má odlišný odstín modré, který nejlépe ladí s obrazem a zdůrazňuje jeho vlastní barevnost.



Barevné rámy

Glamour kazeta

Pasta Oner, I think being alone can be a very beautiful thing, serigrafie, 66 x 46 cm

Pasta Oner se ve svých dílech snaží nastavit zrcadlo společnosti a ironizuje v něm náš aktuální svět bohatství, luxusu a reklamních klišé.

Proč se tedy při výběru rámování držet zbytečně při zemi a zcela se neoddat stejné myšlence? I původně jednoduše působící kazetový rám se doplněním o zlatou glamour paspartu rázem stane výkladní skříní.

Aby rámování bylo perfektní a nic obraz nerušilo, je použito samozřejmě kvalitní plně antireflexní sklo s UV filtrem. Díky 3D efektu rámování do galerijní kazety se obraz nad svým zlatým podkladem zdánlivě volně vznáší a jen na něj vrhá svůj stín…


Kazetové rámy

ornamenty

Pasta Oner, Dear past thank you for all the lessons, Serigrafie, 50 x 70 cm

Při rámování obrazů nejsou téměř žádná omezení a při rámování pop artu, street artu a caroonu žádná omezení být nemohou, bylo by to zcela proti smyslu a filozofii těchto děl.

Není proto vůbec žádný důvod, proč si při rámování nepohrát a nepopustit uzdu své fantazii. Není tedy ani žádný důvod rámovat stylem, který se očekává, do jednoduchých a minimalistických rámů, které sice nikoho neurazí, ale přiznejme si to, nikoho ani nenadchnou.

Rozpor ukrývající se v obrazech Pasty Onera, oslava a zároveň zatracení současné společnosti, dokonale vynikne, když je podpořený až téměř rámováním, které by jinak bylo typické pro mohutná zrcadla, klasické obrazy na plátně a zámecké prostory.

& glamour

Pasta Oner, Last day in Paradise, Serigrafie, 50 x 70 cm

Jednou z nejskvělejších možností, jak zarámovat pop artový obraz je zvolit výrazné rámování v glamour stylu moderního baroka. Kombinace tradičních a lety ověřených ornamentů s moderně pojatým povrchem dokáže myšlenku pop artu velmi účinně zdůraznit.

Při rámování obrazu Last day in Paradise v modro šedé kombinaci jsme proto zvolili zdánlivě klidný černý rám, který ale svým spojením tradičního akantového ornamentu s vysoce leštěným černým lakem dodává obrazu eleganci a hravost. Protože všeho moc škodí, je rám doplněn o šedou archivální paspartu, která působí uklidňujícím dojmem a obraz s obrazem jej účinně a nenásilně propojuje.

Elegantní rámování

Pasta Oner, Success is the best revenge, Serigrafie, 70 x 100 cm

Pro nás je úspěch vždy dobře zarámovaný obraz, pro jehož rámování jsme použili jen kvalitní archivní materiály a který vypadá tak dobře, že bychom si ho klidně pověsili sami.

Mezi tyto obrazy samozřejmě patří i velká serigrafie Success is the best revenge v tmavomodré variantě. Pro někoho možná trochu překvapivě dobře vynikne tento tmavomodrý obraz na hlubokém černém podkladu, který je jen mírně kontrastní, ale přitom dostatečný a velmi elegantní. Celek doplňuje uhlazený nižší kazetový rám ve velice zajímavém provedení stříbra, jež odpovídá barvě tisku.

Každý detail hraje roli

Pasta Oner, God saves, Serigrafie, 50 x 70 cm

V rámování obrazů není nic nevýznamné. Každá drobnost dokáže zcela změnit konečné vyznění rámovaného díla, zdůraznit jeho jinou část, barvu či náladu.

Jednou z možností, jak udržet spíše tradiční vzhled rámu a přesto rámování ozvláštnit a podpořit jednu z použitých barev, může být využití barevných akcentů uvnitř rámu.

V případě limitovaného tisku God saves, we spend jsme spojili tmavý černo-hnědý kazetový rám s tmavou paspartou do elegantní a nadčasové kombinace. Díky prostorovému 3D rámování se vytvořily prostory po vnitřních bocích kazetového rámu, které jsou vyplněné červenou barvou odpovídající obrazu. Rámování je díky tomu velmi klasické, ale při pohledu z boku probleskne červená barva na neočekávaném místě a donutí vás podívat se na obraz ještě jednou.

Barevné a hravé rámování

Pasta Oner, Grown up, Serigrafie, 50 x 70 cm

Přestože obrazy Pasty Onera bývají obvykle v moderních hlubokých a hladkých rámech, či stylu moderního glamour a moderního baroka, mohou stejně dobře vypadat i zarámované v barevných rámech.

Jeho obrazy i tisky jsou téměř vždy barevné a hravé a stejně barevné a hravé může tedy být i jejich rámování. Barevné rámy bývají ale naneštěstí velice často subtilní a úzké, jakmile se však zvolí dostatečně široký rám, není již nutné používat dodatečnou paspartu, celkové vyznění se zjednoduší a zpřehlední a obraz ve výsledku působí barevným a hravým, ale zároveň i dospělým, dojem.



O barevných rámech

Rámování dělá obraz

Pasta Oner, Last day in Paradise, Serigrafie, 50 x 70 cm

Nic naplat, rámování opravdu dokáže zázraky. I když je samozřejmě přehnané, že by rám dělal obraz, přesto různé styly rámování mohou vyznění díla zcela změnit, v některých případech úplně potlačit a jindy vyzdvihnout.

Protože se obrazy Pasty Onera velmi dobře prodávají, samozřejmě se u nás k zarámování objevují stejné serigrafie víckrát, či alespoň jejich různé barevné edice. Většinou nechceme opakovat rámování, které jsme dělali pro jiného zákazníka, vždyť možností je tolik, že žádné dva obrazy nemusí být stejné – ani dva lidé koneckonců nejsou zcela stejní.

Díky tomu ale zase vidíme, jak různé rámy, barvy pasparty a styly rámování vždy vykouzlí téměř úplně nový obraz.



Rámování Tisků a Grafiky