Čtyřruké ilustrátorské duo Ilona Polanská a Lukáš Tomek se potkali jako konkurenti v ilustrátorské soutěži, kdy hned zjistili, že proti sobě jim to jde skvěle, spolu ale ještě lépe.

Tomski & Polanski

Vždy toužili po co největší pestrosti a to je vidět i v jejich ilustracích a obrazech. V každém místě se na druhý i třetí pohled objevují nové detaily, nové hříčky a vizuální vtipy. Tomski&Polanski se při práci rádi baví a díky tomu se baví i diváci.

Přestože Tomski&Polanski se zabývají zejména ilustracemi pro časopisy, firmy, prostory budov či knížky, většinou se při rámování setkáváme s jejich barevnými a hravými tisky a plakáty.

Rámování tisku Escape od Tomski a Polanski do dřevěného zelenkavého rámu s patinou bez pasparty | © Frameit.cz

Rám na cyklistický tisk

Tomski & Polanski „Escape“, tisk, 50 x 70 cm



Ať už se budete dívat na Tour de France, Giro d'Italia and Paris–Roubaix na správnou vlnu se můžete naladit třeba s krásným obrazem od Tomski & Polanski „Escape“, který je zarámovaný hravě a jednoduše do dvoubarevného úzkého italského rámu a galerijního skla, které krásně ukazuje barvy.

Protože při rámování není použita pasparta, samozřejmě je rám osazen ještě i technickou vložkou, která tisk odděluje od skla, aby se na něj nenalepil či se nijak neotlačil. Ve výsledku je to hravý kousek, který udělá radost nejen cyklistům, ale všem, kteří mají doma rádi krásné a zábavné věci.

barevné rámování plakátů

Tomski & Polanski, Peloton, tisk, 50 x 70 cm

Barevné a vtipné a navíc vždy i krásné ilustrace a plakáty z rukou dua Tomski&Polanski si zaslouží zábavné, ale i citlivé rámování. Tedy takový výběr rámování, který nadále podtrhne hravost plakátů a tisků, ale zbytečně se neposouvá do mnohokrát použité klasiky běžného a snad trochu dětinského rámování jednoduchých barevných rámovacích lišt.

V případě limitovaného tisku cyklistického pelotonu Giro d'Italia jsme proto zvolili dřevěný italský rám v kombinaci pomerančové a krémové barvy, který skvěle podpoří barevnost obrazu. Rám je nejen citlivě patinován, ale je samozřejmě doplněn o archivální podložku a plně antireflexní sklo s UV filtrem aby obraz zbytečně nestárnul a nic nekazilo celkový skvělý dojem. Protože při rámování není použita pasparta, je mezi sklem a obrazem vytyčena úzká mezera, aby sklo na plakátu neleželo a mohl bez potíží cirkulovat vzduch.

Barevné rámy

Jednoduché rámování

Svěží a hravé grafiky Ilony Polanski s motivy Spartakiády si zaslouží rovněž i svěží a hravé zarámování. 

Při rámování obou grafik jsme se rozhodli pokračovat v červeno-modro-bílém ladění a k jedné grafice jsme vybrali červený rám, kterým motiv jakoby pokračuje a ke druhé rámeček ze stejné série, ovšem v modré barvě, oba rámy mají zajímavě probrušované hrany.

Protože zákazník těmto grafickým listům nepřikládal nijakou důležitost, zvolil klasické 2 mm float sklo. Obyčejné sklo lehce mění barvy, které tmavnou a „vyšedávají“ a zároveň jsou zde i rušivé odlesky.

barevných plakátů

Plakát Ilony Polanski z cyklu „Cirkus bude v Brně“ má podobné barvy i pojetí a podobné zůstalo i jeho rámování. Opět výběr rámu padl na jednoduchý a úzký barevný hranolek, tentokrát v modré barvě s prodřenými hranami.

Přesto je rámování tohoto obrazu pojato v jinak celkově kvalitnějších materiálech, tisk je doplněný o paspartu s výřezem, který obrazu dodává hloubku a skvělé galerijní antireflexní sklo. Podání barev je proto lepší, barvy jsou zářivější, živější a věrnější. Bílá zůstává opravdu bílá a na skle nejsou obvyklé rušivé odlesky.

Rámování obrazu Masaryk

Tomski&Polanski, Masaryk, Digitální tisk, 50 x 70 cm

Limitovaný digitální tisk ve formátu 50 x 70 cm je jedním z nejoblíbenějších plakátů, které duo Tomski&Polanski tvoří a které se rovněž nejčastěji objevují k zarámování. Pro krásný plakát oslavující „Tatíčka Masaryka“ jsme vybrali kvalitní italský rám v barvě tisku s patinou a světlými detaily.

Díky jemně zalomenému tvaru a vnitřní zešikmené hraně v patinované bílé rám okolo obrazu vytváří dojem dodatečného odsazení a proto nevadí, že obraz je zarámován bez pasparty.

Hravé rámování plakátu Havel od Tomski&Polanski do modrého rámu bez pasparty a s muzeálním sklem | © Frame-it.cz

hravé rámování

Tomski&Polanski, Tribute to Havel, Digitální tisk, 70 x 100 cm

Tomski&Polanski milují ve svých ilustracích i plakátech pestrost a barvy a my je nechceme odepřít ani vám. Hravost, pestrost a barvy k obrazům neodmyslitelně patří a tak není důvod, proč by mělo být třeba si je odmýšlet i při výběru vhodného zarámování. Tentokrát je to tedy kombinace modrých přechodů a starobílé patinované hrany v hravém italském rámu.



Zapomeňte, že se jedná o plakát a vynechejte nudné hliníkové, či úzké kovové rámečky a raději zapomeňte i na jednoduché hladké černé či bílé rámy. Jsou to rámy, které se hodí na každý obraz a do každého interiéru, to ale zároveň znamená, že jsou jen naprosto průměrné a nehodí se zcela perfektně na žádný obraz a do žádného interiéru…

Prostorové rámování

Tomski & Polanski, Luke Tomski, Vršovické derby, 40 x 30 cm, digitální tisk. Ačkoli věčná otázka, jak nejlépe zarámovat plakáty Tomski & Polanski mívá obvyklou odpověď v zajímavě pojatých barevných rámech, vůbec to neznamená, že by nebylo možné použít barevně neutrální rámování. Zde je rámováno do kombinace bílé pasparty a prostorového stupňovitého rámu, ve kterém tisk zdánlivě volně levituje pod antireflexním sklem.



Prostorové rámy

RÁMOVÁNÍ PLAKÁTŮ DO HLINÍKOVÝCH RÁMŮ

Hned na počátku musím přiznat, že hliníkové rámy, tzv. alu rámy, nemáme nijak zvlášť v oblibě. V našem studiu Frame it se soustředíme na kvalitní ručně zpracovávané rámy, které mají punc jedinečnosti, každý kus je originál, každý se maličko odlišuje a zároveň v sobě nese kus svého autora. Aluminiové rámy se vyrábějí průmyslově v obrovských strojích a vlastně tak, s trochou nadsázky, není poznat, zda si kupujete nový rám, či automobil. Přestože tedy hliníkové rámy mají své specifické designové místo, přeci jen trochu ztrácejí kouzlo tradičního rámařství a mistrovství.

To ale neznamená, že by se při rámování plakátů, obrazů a případně i zrcadel nedaly použít, či bychom vám je nedokázali nabídnout. V některých případech je totiž nutné dodržet studeně technický vzhled rámování s nádechem technického minimalismu a nic jiného než využít výhod hliníkových rámů pak jednoduše nezbude.

Tak tomu bylo i při rámování dvou plakátů od Tomski a Polanski - Paris Roubaix a Tribute to Sagan, jenž je dokonce podepsaný samotným Peterem Saganem. Využití hliníkových rámů bylo nutné a tak mají oba obrazy nyní jednoduchý ostrohranný hliníkový profil v pěkném povrchu kartáčovaného kovu s šedavým nádechem. Obě rámování jsou samozřejmě doplněny o archivální odlehčenou zadní desku a galerijní antireflexní sklo s UV filtrem.

Pro plakát s podpisem by se hodilo dokonce i plnohodnotné muzeální sklo s ochranou proti UV na úrovni 99%, z finančních důvodů je ale využita nižší ochrana proti UV záření na úrovni cca 70%.