Jaroslav Paur

(25. července 1918 – 21. prosince 1987)

Jaroslav Paur byl významný český malíř zastupující civilismus, realismus i abstrakci. Jeho práci významně ovlivnila druhá světová válka a její dopad na lidskou civilizaci a především městský prostor. Pro celou jeho tvorbu je přitom typické prolínání smyslu pro skutečnost se snovou představivostí. Od šedesátých let nastává vrchol jeho práce spočívající v obrazech abstraktních městských krajin, které jsou prostoupené monumentální a zároveň monumentálně tísnivou atmosférou neobsažitelných megalopolí. Zánik a rozpad lidské civilizace evokuje i využití výrazného prvku slunce a měsíce, krystalů, menhirů a dalších cizorodých útvarů v městské krajině.

Tmavý plovoucí rám

Bylo důležité, aby rámování menší plátno z cyklu krystalů nad městem nijak neomezovalo a zároveň mu dodávalo dostatečnou velikost. Proto jsme pro obraz volili jednoduchý, moderní plovoucí rám v elegantní černo-hnědé barvě. Oproti dalším typově podobným rámům je tento ale velmi široký, navíc se zajímavým trojúhelníkovým tvarem a k obrazu dokonale padne.

Hluboký rám s filetou

Výrazný temný obraz rozpadajících se struktur dostal zajímavý italský rám ve tvaru mimořádně hluboké kazety. Rám jsme doplili o jednoduchou šedozelenou filetu, která ladí s barevnými detaily na obraze a zdůrazňuje oddělení rámu od obrazu. Rám díky tomu získal optický výraz a hloubku a je jako stvořený pro toto plátno. Barevně i tvarem evokuje rámování, jež bylo pro díla Jaroslava Paura užíváno i dříve a obrazy mohou bez problémů viset vedle sebe.

Detail rámu s filetou na obraz Jaroslav Paur
Obraz Jaroslav Paur

Zamořená Krajina 2

Rámování obrazu Zamořená krajina II se ukázalo jako poměrně velký oříšek. Bylo třeba vzít v potaz mimořádně jemnou, téměř geometricky strukturovanou malbu, neobvyklé přechody mnoha tónů zelené barvy, celkové filozofické ladění obrazu a samozřejmě i styl obrazu a nutnost možnosti pověsit zarámovaný obraz mezi řadu jiných prací na výstavě.

Jako elegantní řešení se ukázal neobvyklý rám ve výrazném tvaru rovného otevřeného křídla v kombinaci tmavé černohnědé a patinovaného studeného zlata. Rám pochází ze stejné dílny jako i další rámy, které byly použité při rámování obrazů Jaroslava Para u nás v ateliéru. Nejenže s tímto obrazem vypadá naprosto báječně, ale plátno v tomto rámu může bez problémů viset vedle dalších obrazů autora.

Rámování obrazu Zamořená krajina Jaroslav Paur
Detail rámování obrazu Zamořená krajina, Jaroslav Paur

Bílý rám na obraz

Červené Jádro, 1969, olej na plátně 67 x 93 cm

K obrazu Červené jádro, který je typický pro svou dobu vzniku jak zjednodušením techniky malby, příklonem k abstrakci i přítomností jemných škrábaných linií v malbě, které evokují grafické techniky, jsme vybrali rám, který připomíná rámování používané již dříve k široké škále obrazů Jaroslava Paura. Díky tomu se obraz může jednoduše zařadit do výstavních sbírek a zároveň vypadat výborně i jako solitér na stěně.

Na rovný základ rámu navazuje vyzdvižená fileta, která tvoří obrubu okolo samotného obrazu. Ve stejné barvě jako fileta je pak i vnější hrana rámu. Vzhledem k barevnosti samotného obrazu jsme zvolili kombinaci bílé a šedohnědé barvy, které pomáhají zdůraznit barvy obrazu. Barvy na rámu jsou jemně patinované a probrušované v elegantním voskovém lesku.

Rámování obrazu Červené Jádro, Jaroslav Paur, 1969
Rám na obraz Bílé město s katedrálou, J. Paur

Bílý plovoucí rám

Bílé město s katedrálou, 1982, olej na plátně, 54 x 73 cm

Mimořádně krásný obraz Bílé město s katedrálou by možná mohl být používaný jako příklad, jak vypadají obrazy pozdějšího období malby Jaroslava Paura. Mohutná, téměř monolitická megalopole křižovaná geometrickým rozdělením evokujícím ulice a vnitřní členění města a uprostřed všeho stojí vše přetrvávající symbol lidství – katedrála. Díky světlým tónům a barvám v obrazu působí město překvapivě živě a evokuje Paříž, která Jaroslava Paura v jeho tvorbě tak výrazně ovlivnila.

Obraz je zarámovaný do párového rámu k obrazu spadlého krystalu, tedy do neobvykle širokého plovoucího rámu, tentokrát ovšem ve voskově bílé barvě. I tento rám svůj obraz pouze určitým způsobem objímá, rámování přitom nezakrývá žádnou část obrazu a ukazuje jak samotnou malbu, tak i hrany a strany plátna.



Varšava 1946

V roce 1946 Jaroslav Paur odjel na studijní pobyt do válkou zničené Varšavy. Město, které bylo téměř srovnáno se zemí a ze všeho nejvíce evokovalo konec lidské civilizace, na něj mimořádně silně zapůsobilo. Inspirován nejen zdánlivě neobnovitelným zmarem a zázračnou obnovou, při které zničené město pomalu vrůstalo na svých troskách, vytvořil v následujících letech slavný soubor obrazů Varšava 1946.

Při rámování obrazu z cyklu Varšava 1946 jsme se pokusili udržet barevnou kombinaci i jednoduchost rámu odpovídající době vzniku obrazu a  zároveň jsme se rámem vyhnuli zbytečně temnému ladění obrazu.

Via Appia

Malý obraz Via Appia z roku 1950 patří do období, ve kterém se Jaroslav Paur ve své práci odvrátil od tématu válkou zničeného města a přiklonil se k běžnějším a optimističtějším tématům odpovídajících náladě doby 50. let, tedy především portrétům a lyrické krajinomalbě v sobě typickém expresivnějším pojetí malby.

Vzhledem k tradičnějšímu pojetí obrazu i celkovému tématu římské krajiny s Via Appia jsme pro tento obraz zvolili tradiční profilovaný rám ve tvaru odpovídajícím době vzniku obrazu.

Rám je v barvě červenohnědého mahagonu s patinou stáří, prodíráním na holé dřevo a efektem poškození červotočem. Tento rám je dostupný v různých šířkách i barvách.