Jan Zrzavý

5. listopadu 1890 Vadín – 12. října 1977 Praha

Jan Zrzavý byl český malíř, grafik, ilustrátor, scénograf a publicista. Významný představitel české výtvarné avantgardy 20. století.

Byl mimořádně nadaný samouk. Nadaný byl tak, že jej nedokázala „zvládnout“ ani žádná instituce a proto byl několikrát nepřijat na Akademii výtvarných umění v Praze a z Umprum byl vyloučen. Přesto se dokázal stát jednou z nejvýznamnějších malířských osobností dvacátého století a je zastoupen v renomovaných galeriích celého světa.

Malba a grafika

Přestože je Jan Zrzavý uznávaný pro svá uchvacující plátna, k zarámování se samozřejmě objevují především jeho grafické práce, ilustrace a pastely. Významné obrazy jsou často součástí význačných sbírkových fondů a bývají ponechány v původních rámech. V ateliéru proto vídáme především Zrzavého práce na papíře.

rámování se zlatou filetou

Jan Zrzavý, Loretánské náměstí, pastel, 14 x 19 cm



Rámování s filetami

Nádherný pastel na papíře s motivem Loretánského náměstí patří do série nejméně deseti různých variant obraz s tímto Zrzavého oblíbeným motivem. Dostal se k nám téměř ihned, jakmile byl zakoupen na aukci. Ještě před rámování bylo nutné obraz zrestaurovat, odkyselit a zbavit různých starých lepicích pásek.

Samotné rámování takto cenných a přitom rozměrem menších prací s sebou vždy nese složité rozhodování, jaký vybrat rám. je důležité, aby obraz pěkně vynikl a nebyl ve výsledku příliš malý, ale zároveň aby výrazný, či nadměrně mohutný rám svůj obraz ve výsledku opticky nepřebil.

Vhodnou volbou je rámovat do středně širokého, vysoce kvalitního a elegantního rámu se širší paspartou, která u starších prací na papíře nejlépe zapůsobí, když je od samotného obrazu oddělena filetou. Fileta vytváří příjemný přechod mezi obrazem a paspartou a zároveň pomůže dodat další vkusný dekorativní prvek, který celé rámování vyzdvihne na zcela novou úroveň.

MOhutný modelový rám

Jan Zrzavý, suchý pastel na papíře, 31 x 40 cm

K výrazným barvám suchého pastelu dokonale ladí tóny v odstínech staršího jemně patinovaného zlata, které jsou velmi elegantní a skvěle vyzdvihují jednotlivé tóny obrazu. Aby nic nerušilo výsledný dojem, je obraz zarámovaný bez použití pasparty, bylo proto zapotřebí zvolit velmi široký a mohutný rám, aby vše vypadalo perfektně.

Krásný, samozřejmě ručně vyráběný, rám patří mezi tzv. modelové rámy, je tedy vyroben přesně na míru obrazu, nejprve spojen a až následně vyzlacen, díky tomu jsou rohové spoje jen zcela nepatrné.

Vynechání pasparty s sebou zároveň neslo nutnost dodatečné ochrany obrazu distanční vložkou. Pro obraz by nebylo dobré, aby sklo leželo bez prostředně na díle a proto jsme místo pasparty využili malých proužků, které v rámu slouží jako neviditelná pasparta a vytvářejí mezi obrazem a sklem ochrannou mezeru.

Moderní

Jan Zrzavý, Island (větší), pastel, 21 x 15 cm, 1951

Obrazy, které se k nám do studia k přerámování dostávají, bývají velice často zakoupené v aukcích a již obvykle jsou rámovány ve starších rámech. Jakmile se nejedná o původní autorské rámy, či původní rámy s razítky výstav, bývá obvykle dobré rámy nerestaurovat, ale vyměnit.

Dříve nebývaly muzeální materiály dostupné a použité pasparty, skla i opěrné a podkladové desky nejsou pro dlouhodobé rámování vhodné a obrazům mohou vážně škodit.

Navíc, dříve mívaly pasparty velmi malé výřezy, aby ukázaly jen samotný obraz a skrývaly proto různé přípisy, věnování, zkoušky barev apod. a to je rovněž krása a součást obrazů, kterou je škoda nevidět…

rámování

Jan Zrzavý, Červený a černý člun, pastel, 28 x 27 cm, 1958

Dva krásné obrazy s motivy Islandu a bárek na moři byly oba ve starých rámech nekvalitních paspartách. Nejprve bylo proto nutné ba obrazy zrestaurovat a připravit tak, aby v plné kráse a naprostém pořádku vydržely další desítky let.

Oba obrazy budou viset v moderním interiéru, jsou tedy rámovány namísto tradičnějších rámů v moderních galerijních kazetách. Rámy jsou tedy spíše strohé, mají rovné hrany a zajímavou velmi matnou hnědočernou barvu. Oba pastely se zdají ve svých rámech volně vznášet a ani sebemenší část malby není ničím překrytá. Vidět tak jsou všechny přípisy, zkoušky barev i otisky prstů…

Moderní stříbrný rám na malou litografii

Jan Zrzavý, Anděl, litografie, 11,3 x 8,5 cm

Drobná a jemná litografie hlavičky anděla od Jana Zrzavého se objevuje jako litografie, černobílý i kolorovaný lept a obvykle se musí smířit s malým a úzkým rámováním. Celý obraz ale nevhodnou volbou rámu naneštěstí rychle ztrácí na výrazu.

Abychom se tomu při rámování drobného obrázku Jana Zrzavého vyvarovali, výrazně jsme jej zvětšili širokou tmavozelenou paspartou a doplnili o nádherný vlnkovaný rám z Benátek, který tak skvěle ladí k samotnému obrazu a detailům v kresbě anděla. Širá zelená plocha působí klidně a umožňuje oku zacílit na podstatné v obraze a litografie tak v rámu vynikne mnohem lépe.



Rámování Grafiky

Restaurování a muzeální rámování

Jan Zrzavý, Vesnická kaplička, pastel na papíře, 28 x 20 cm, 1958

V množství obrazů, které se u nás v rámařství objevují, se samozřejmě čas od času ukáže i tak výrazný a krásný obraz, jakým je barevná kresba vesnické kapličky od jana Zrzavého. Je pro nás vždy radost tyto obrazy rámovat.

Obrazy této kvality si při rámování zaslouží použití jen těch nejlepších možných materiálů. I drobná úspora v rámování by totiž ve výsledku mohla znamenat nenávratné poškození díla. Kresba byla proto před samotným rámováním odborně ošetřena restaurátorem papíru, vyčištěna, zbavena starých zbytků lepidel a kyselosti papíru.

Zvolili jsme elegantní bílý rám se zlatou linkou, který je doplněný o dvojici muzeálních bavlněných paspart Crescent. Rámování je dokončeno muzeální podložkou z čisté Alfacelulózy Klug a galerijním sklem, které nechá obraz vyniknout v jeho pravých barvách a navíc jej i chrání před UV zřením.

Celé rámování je ve výsledku velice jemné a decentní a přitom ale dostatečně reprezentativní i pro takto cenný a nádherný obraz.

Muzeální materiály