mUZEÁLNÍ Paspartování heliogravury s filetou
Jan Zrzavý, Dívka s květy ve vlasech, heliogravura, 1925, 8,5 x 7,5 cm
Když se rámují originály obrazů na papíře od tak významných autorů, jako je Jan Zrzavý, vždy upřednostňujeme rámování s paspartou. Pasparta dokáže obraz nejen nechat zcela jinak vyniknout, ale především jej velmi dobře ochrání proti vnějším i vnitřním vlivům. A když se tedy obrazy paspartují, vždy volíme vysoce kvalitní, ideálně muzeální pasparty z bavlny bez přítomnosti dřevitého papíru.
Často tak narazíme na drobnou komplikaci – u menších prací na papíře je velice často vhodné použít vnitřní rámeček do pasparty, tzv. filetu. Dodá obrazu další hloubku a pomůže jej opticky zdůraznit. Jenže kvalitní filety jsou dřevěné, a to by znamenalo, že dílo bude najednou v kontaktu se dřevem, čemuž se v muzeálním rámování snažíme v maximální možné míře zabránit.
Z tohoto důvodu je nezbytné dřevěnou filetu od obrazu separovat minimálně archivní vrstvou, většinou několika vrstvami separační pásky. Neznamená to nic jiného, než vylepení spodní strany filety archivním papírem, který všechny kyseliny eliminuje a papír ochrání. Nicméně je nezbytné pamatovat, že i tak je dobré separační vrstvu za cca 20 let obnovit, aby byla opět alkalická. U obzvláště cenných děl se tímto způsobem od dřeva separují i samotné rámy.
U maličké heliogravury „Dívka s květy ve vlasech“ jsme postupovali právě tak a filetu plně separovali. A to i přesto, že se zdaleka nejedná o tak cenné dílo, ale přílohovou grafiku ke knize „Klára D'Ellébeuse čili Historie dívky ze zašlých dob“ z roku 1925. A jak je u děl Jana Zrzavého obvyklé, je třeba vždy myslet na to, že na trhu je spousta falz. U této heliogravury je to tak půl na půl. Tisk je samozřejmě originál, jenže technika je černobílá a kolorování a signatura jsou s největší pravděpodobností pozdější a nejsou rukou autora. I tak je to ale krásný jemný obrázek citlivé dívky.
Muzeální pasparty