mandaly

Nádherné mandaly jsou zcela jedinečné díky svému splynutí precizní a jemné malby, použitých tvarů a barev s energií a duchovím nábojem, který vyjadřují. I když by ve skutečnosti měly být pomíjivé, stávají se častou součástí interiérů jako velice výrazný a energií nabitý obraz.

Rámování mandaly je vždy spojeno s krásnou cestou hledání nejvhodnější kombinace, která mandalu uchová výraznou a barevnou, ale přitom tak, aby zvolená kombinace pasparty a rámu neodváděla pozornost od barev, tvarů a symbolů v mandale.

Kálačakra Mandala v bílo-zlatém rámu a zelené paspartě

Stupňovitý rám

Kálačakra Mandala, Nepál, hlazené plátno, 30 x 30 cm

Kálačakra mandala, je model vesmíru představovaný palácem s pěti různými úrovněmi, který je obývaným 722 bohy a bohyněmi. 



Právě myšlenku stupňovitého paláce znázorněného v této velmi kvalitní Kálačakra Mandale jsme se rozhodli podpořit a vybrali jsme pro ni zajímavý stupňovitý rám. Rám je v kombinaci čisté bílé a jemného zlata, má ovšem pouze tři stupně, protože jeho varianta o pěti stupních by pro takto malou mandalu působila nepřirozeně.

Rámování je dokončeno zajímavou zelenou paspartou a kvalitním galerijním sklem, aby nic nerušilo výsledný dojem.

kazetový rám na Avalókitéšvara mandalu

Avalókitéšvara Mandala, Napál, hlazené plátno, 87 x 93 cm

Jak se z malířů umění thankgy stávají mistři, jsou jejich mandaly i další díla stále náročnější a komplikovanější. Nejkvalitnější mandaly vznikají přesně stanovenými postupy již ne na papíře, ale na speciálně vyhlazeném plátně, které je během malby vypnuté na speciálním rámu.

U nádherné, velké a vysoce kvalitní Avalókitéšvara Mandaly jsme se rozhodli opustit obvyklé rámování mandal a zobrazit toto dílo tak, jak vypadá při svém dokončení. Je proto umístěno v kazetovém rámu, ve kterém se zdánlivě volně vznáší jako galerijní objekt a jsou vidět všechny jeho části, zkoušky barev i podpis mistra. Vše umožňuje velmi hluboký kazetový rám v kombinaci zlaté a černé, který mandalu tímto způsobem nejen bez problémů pojme, ale zároveň vypadá, jakoby byl stvořený zároveň s mandalou.



3D kazetové rámy
Avalókitéšvara Mandala v prostorovém rámování - detail malby
Avalókitéšvara Mandala v prostorovém rámování
zlatý rám na Avalókitéšvara Mandalu - detail

Široký rám

Óm mani padmé húm Mandala, papír

Ani při rámování mandal není nezbytně nutné využívat paspartu. Malba mandaly má obvykle barevný okraj (černá, červená, modrá), který může jako pasparta dobře posloužit. Pokud má mandala bez pasparty dobře vyznít, být dobře čitelná a neztrácet se v interiéru je dobré použít mnohem mohutnější rám, než který by byl použitý při rámování s paspartou.

U této krásné Óm mani padmé húm mandaly jsme využili mohutný rám v kombinaci slonové kosti a zlatého pruhu perliček s výraznou patinou. Rám i přes svou zdánlivou mohutnost podpoří jemnou kresbu obrazu, která je navíc podpořena i kvalitní sklem bez odlesků a barevných změn.

úzký rám

Relaxační mandala, kresba na papíře, 30 x 30 cm

Přestože je pro nás výsledek vždy rozhodující, je ve filozofii mandal ve skutečnosti mnohem důležitější samotný proces jejich tvorby. Právě tehdy dochází k osvícení a nalezení vnitřního klidu. Proto si kreslení mandal ať již jako obrazů, tak i jako omalovánek s takovou rychlostí dobylo srdce mnohých z nás.

Menší mandaly se proto stávají častou dekorací interiéru, kde mají být pouze méně výraznou součástí a nemají mít centrální význam. Když nevadí, že výsledný obraz nebude příliš velký, je možné zvolit i velmi jemné a subtilní rámování. Při vhodné volbě může být výsledek opravdu krásný, jako u této malé relaxační mandaly.

Šrívatsa (Pal Bé'u) Mandala v luxusním rámu

Detail zlatého luxusního rámu Aštamangala mandaly
Luxusně zarámovaná Aštamangala mandala
detail zlatého vyřezávaného rámu Aštamangala mandaly

Černobílá mandala zobrazuje jeden z Osmi šťastných symbolů (Aštamangala) – nekonečný uzel a jeho prostřednictvím propojenost všeho. Vzájemné propojení náboženského i světského života, nekonečného světa bez začátku a konce a nekonečnosti Buddhovy moudrosti a soucitu.

Mohlo by se zdát, že možnosti, jak zarámovat mandaly jsou velmi omezené a často se v rámařstvích sahá spíše po jednodušších rámech. Na druhou stranu, v buddhistických zemích, pokud se mandaly vůbec do rámů dávají, jedná se obvykle o výrazné a vyřezávaná rámy.

Touto myšlenkou je inspirován výběr rámu i na tuto mandalu. Jedná se totiž o neobvykle kvalitní rám s výrazným ornamentem a patinou. Rám patří mezi luxusní modelové rámy, které jsou zlaceny až po jejich vyrobení a tak má perfektně ladící rohové spoje bez viditelného přechodu. Rám je navíc doplněn o velmi kvalitní muzeální antireflexní sklo s vysokým UV filtrem, aby mandala byla v rámu chráněna po dlouhou dobu.



Luxusní modelové rámy
Rámování a paspartování Kálačakra Mandaly do zlatého rámu

KLASICKÉ RÁMOVÁNÍ KÁLAČAKRA MANDALY

Kálačakra Mandala, Nepál, papír, 30 x 30 cm

Velice jemná a filigránní kresba Kálačakra mandaly by se mohla při chybném výběru obrazového rámu ztrácet. Proto je vhodné rám doplnit paspartou, která zdůrazní klíčové barvy mandaly, ale rovněž obraz oddělí od samotného rámu a dodá mu prostor a vzdušnost.

V případě této mandaly vybraná zelená pasparta skvěle ladí jak k zeleným tónům v obraze, ale i ke kontrastní červené barvě uvnitř obrazu. Přestože tradičně mají thangky jen textilní borduru, je jednoduchý zlatý rám je pro tuto mandalu jako stvořený a podpoří zlaté detaily chrámu i teplé podtóny celého obrazu.