


paspartování a Pasparty
Podle encyklopedie je pasparta vyříznutý materiál, obvykle z tvrdého papíru, do jehož výřezu se vkládá obraz, který se následně vloží do rámu a zasklí a v obraze plní estetickou funkci.
Je to samozřejmě téměř pravda, až na to, že se ani zdaleka nemusí jednat o vyříznutý materiál, pasparta vůbec nemusí být vyrobena z papíru, obraz není nutné vkládat do jejího výřezu, není zapotřebí jí vždy zasklívat a v obrazech plní i mnoho dalších funkcí.
Pasparta je naopak velice mnohostranným pomocníkem v rámování, a je téměř nezbytností při rámování většiny obrazů na papíře, rámování grafiky a tisků a pomáhá obrazu nejen opticky vyniknout, ale pomáhá jej i ochránit před předčasným stárnutím.
Dvojitá pasparta
Rámování menších věcí na papíře často svádí k výběru úzkého rámu a tenké klasické pasparty – jedná se přeci o malou grafiku a ve velkém rámu či široké paspartě by se úplně ztrácela…
Ve skutečnosti je jen máloco více vzdáleno od pravdy. S rozmyslem zvolené rámování a pasparta pomohou obrázek vyzdvihnout na vyšší úroveň a ukážou jej ve zcela jiném světle. Velice efektivním designovým pomocníkem je v tomto směru kombinace široké pasparty a spíše užšího obrazového rámu.
Každé rozhodnutí je ale něčím vykoupeno, v případě této malé grafiky by barevně ladící pasparta v tmavých odstínech vytvářela příliš velkou temnou plochu, světlá pasparta by v tomto spojení působila zbytečně ploše.
Ideálním řešením je proto jejich kombinace a použití tenkého proužku tmavé pasparty pro lepší barevné propojení s tiskem a doplnění prostoru o širokou světlou paspartu, která celek rozjasní a dá mu skvěle vyniknout.
Rámování grafiky



Pasparta s více výřezy
Pasparty mohou mít obvyklé obdélníkové, ale i oválné, kruhové a jiné výřezy, samozřejmě mohou mít i více výřezů, tedy více okének na více obrazů. Díky tomu je pasparta mimořádně vhodná při rámování více obrazů na papíře či fotografií. V jediném rámu vše vypadá velmi dobře a elegantně.
A pokud je třeba zarámovat malé obrázky, navíc v sudém počtu, je možné si s výběrem rámování i jejich rozložením v rámu hezky pohrát. Skvělé byly i malé tisky významného digitálního výtvarníka Ray Caesar, jehož dílo je ale v Praze téměř neznámé a v rámařstvích se tedy objeví jen zcela výjimečně.
Přestože se jedná jen o malé kartičky, jsou barevně i motivem velmi výrazné. Vyrobili jsme pro ně tedy hlubokou muzeální paspartu s širokým šikmým výřezem a šesti okénky. Všechny kartičky jsou díky tomu umístěny vedle sebe, mají dostatečnou pozornost i bohatě prostoru. Použili jsme navíc i výrazný ornamentální rám v zaprášené černé barvě s ornamentem, který dále podtrhuje „surreálnost“ obrázků.
Rámování grafiky



Zakázková zlacená pasparta
Pro výstavu minerálů, obrazů a asambláží jsme ve Frameit rámovali dlouhou řadu nejrůznějších zajímavých objektů a pro mnoho z nich jsme vyráběli i zakázkové pasparty, aby dokonale ladily s vybraným rámováním.
K tomuto obrazu náhrobku byl zvolen výrazný ornamentální rám v zajímavém dokončení patiny připomínající rez a věkovitost kamene a kovu. Právě v kontrastu s luxusně působícím a tradičně ornamentálním rámem je tento efekt mimořádně působivý.
Aby byl celek dokonale sladěný, vyrobili jsme dvojitou paspartu, která byla ručně vyzlacena a následně patinována do výrazného starobylého vzhledu díky kterému s rámem tvoří zcela jednotný a harmonický celek.

