paspartování a Pasparty

Podle encyklopedie je pasparta vyříznutý materiál, obvykle z tvrdého papíru, do jehož výřezu se vkládá obraz, který se následně vloží do rámu a zasklí a v obraze plní estetickou funkci. 

Je to samozřejmě téměř pravda, až na to, že se ani zdaleka nemusí jednat o vyříznutý materiál, pasparta vůbec nemusí být vyrobena z papíru, obraz není nutné vkládat do jejího výřezu, není zapotřebí jí vždy zasklívat a v obrazech plní i mnoho dalších funkcí.

Pasparta je naopak velice mnohostranným pomocníkem v rámování, a je téměř nezbytností při rámování většiny obrazů na papíře, rámování grafiky a tisků a pomáhá obrazu nejen opticky vyniknout, ale pomáhá jej i ochránit před předčasným stárnutím.

Dvojitá pasparta

Rámování menších věcí na papíře často svádí k výběru úzkého rámu a tenké klasické pasparty – jedná se přeci o malou grafiku a ve velkém rámu či široké paspartě by se úplně ztrácela…

Ve skutečnosti je jen máloco více vzdáleno od pravdy. S rozmyslem zvolené rámování a pasparta pomohou obrázek vyzdvihnout na vyšší úroveň a ukážou jej ve zcela jiném světle. Velice efektivním designovým pomocníkem je v tomto směru kombinace široké pasparty a spíše užšího obrazového rámu.

Každé rozhodnutí je ale něčím vykoupeno, v případě této malé grafiky by barevně ladící pasparta v tmavých odstínech vytvářela příliš velkou temnou plochu, světlá pasparta by v tomto spojení působila zbytečně ploše.

Ideálním řešením je proto jejich kombinace a použití tenkého proužku tmavé pasparty pro lepší barevné propojení s tiskem a doplnění prostoru o širokou světlou paspartu, která celek rozjasní a dá mu skvěle vyniknout.



Rámování grafiky

Pasparta s více výřezy

Pasparty mohou mít obvyklé obdélníkové, ale i oválné, kruhové a jiné výřezy, samozřejmě mohou mít i více výřezů, tedy více okének na více obrazů. Díky tomu je pasparta mimořádně vhodná při rámování více obrazů na papíře či fotografií. V jediném rámu vše vypadá velmi dobře a elegantně.

A pokud je třeba zarámovat malé obrázky, navíc v sudém počtu, je možné si s výběrem rámování i jejich rozložením v rámu hezky pohrát. Skvělé byly i malé tisky významného digitálního výtvarníka Ray Caesar, jehož dílo je ale v Praze téměř neznámé a v rámařstvích se tedy objeví jen zcela výjimečně.

Přestože se jedná jen o malé kartičky, jsou barevně i motivem velmi výrazné. Vyrobili jsme pro ně tedy hlubokou muzeální paspartu s širokým šikmým výřezem a šesti okénky. Všechny kartičky jsou díky tomu umístěny vedle sebe, mají dostatečnou pozornost i bohatě prostoru. Použili jsme navíc i výrazný ornamentální rám v zaprášené černé barvě s ornamentem, který dále podtrhuje „surreálnost“ obrázků.


Rámování grafiky

Oválné pasparty

Aby obraz opravdu pěkně vyniknul, je při rámování obrazů občas samozřejmě zapotřebí použít jiný tvar pasparty než většinou používaný obdélník. Pasparta je ve skutečnosti velký karton, takže je svým způsobem jedno, do jakého tvaru se vyřízne a může mít tedy klidně i tvar oválu či kruhu. Pro kresbu brouka je ovál ideální, v tomto případě je navíc i asymetrický a je výrazně posunutý do horní části rámu, aby se výsledku ještě více přidalo na dynamice. Světlezelená pasparta skvěle ladí se subtilním rámem z přírodního dubu a společně pro jemniou kresbu vytvářejí zajímavé a neobvyklé zarámování.

Zakázková zlacená pasparta

Pro výstavu minerálů, obrazů a asambláží jsme ve Frameit rámovali dlouhou řadu nejrůznějších zajímavých objektů a pro mnoho z nich jsme vyráběli i zakázkové pasparty, aby dokonale ladily s vybraným rámováním.

K tomuto obrazu náhrobku byl zvolen výrazný ornamentální rám v zajímavém dokončení patiny připomínající rez a věkovitost kamene a kovu. Právě v kontrastu s luxusně působícím a tradičně ornamentálním rámem je tento efekt mimořádně působivý.

Aby byl celek dokonale sladěný, vyrobili jsme dvojitou paspartu, která byla ručně vyzlacena a následně patinována do výrazného starobylého vzhledu díky kterému s rámem tvoří zcela jednotný a harmonický celek.

Rámování a paspartování pěti pohlednic do jedné pasparty s výřezy | © Frame-it.cz

5 POHLEDNIC rámovaných v jedné paspartě

Nezoufejte, pokud nemáte žádný obraz, který by se podle vás dal zarámovat. Zarámovat se dá vlastně cokoli, a když se to udělá pořádně, bude to na stěně vypadat naprosto úžasně a dělat mnohem větší radost než neosobní obrazy, byť v líbivém rámu, odněkud obchodního domu.

V tomto případě je v jediném rámu pět moderních černobílých pohlednic od jediného autora a tvoří tak krásný obraz – koláž. Pohlednice jsou v moderním černém rámu a všechny jsou umístěné v jediné paspartě.

Pasparty mohou mít i více výřezů, v tomto případě jich je pět, paspartová „okénka“ navíc nejsou stejně velká. Samotný paspartovací karton je rovněž velmi zajímavý - bílá vrchní vrstva je položena na černém jádru pasparty a díky tomu má černý šikmý výřez. Ten zarámovanému obrazu dodává výjimečnou dynamiku a nabíjí jej velkou energií.

SAMETOVÉ PASPARTY

Pasparta se většinou definuje jako bílý či barevný vyříznutý karton, do jehož výřezu se vkládají obrazy, grafiky, kresby či fotografie. Jenže pasparta ve skutečnosti výřez mít nemusí a ani to nemusí být nezbytně karton. A už vůbec to nemusí být karton na povrchu. Občas se pasparty používají jako podklady bez výřezů, občas jsou třeba dřevěné a občas mají i zcela jiné povrchy než obvyklé barevné papíry.

Pro některé obrazy a objekty se totiž výtečně hodí nejrůznější látky, textilie a samety. Právě samety jsou velmi oblíbené pro svůj neobvyklý vzhled a pocit luxusu, který vzbuzují. Spojujeme si jej s medailemi, oceněním i významnými vzpomínkami.

Typickým příkladem tak může být podepsaná fotografie s dopisem od Papeže Benedikta XVI, ta je pro jejího adresáta mimořádně důležitá a zaslouží si kvalitní a krásné rámování. Klasicky pojatý rám v kombinaci holandské černé se zlatem je doplněný právě o sametovou paspartu, která rámování vyzdvihuje na novou úroveň. Zatímco dopis je umístěn v obvyklém výřezu pasparty, fotografie je zdůrazněna použitím dvojice stejných sametových paspart s bílým řezem.



Rámování fotografií

Ručně stříbřená pasparta

Václav Jansa, Dům U zlaté study, Akvarel, okolo 1900, 17 x 28 cm

Inspirací pro rámování nově zrestaurovaného akvarelu Václava Jansy bylo jednoznačně tradiční pojetí rámování z doby vzniku obrazu, díky kterému působí době a navíc i skvěle ladí s ostatními obrazy v interiéru.

Použitý rám má elegantní lesk a nádhernou kresbu dřeva a je doplněn o ručně stříbřenou paspartu v muzeální kvalitě. Pasparta je navíc mimořádně hluboká a dodává tak obrazu další sílu a výraz. Rámování je navíc doplněno o podložku v muzeální kvalitě i muzeální sklo s nejvyšším dostupným UV filtrem, které obraz ochrání před stárnutím vlivem světla.

Paspartování pomáhá ukázat celý obraz

U některých obrazů na papíře může být značný problém, když by měla být zakryta byť i velmi malá část obrazu. Může to být nejčastěji kvůli podpisu autora, který by mohl být umístěn na samém kraji obrazu, či kvůli samotnému dílu. To může být zvlněné, což bývá typické pro akvarely a jiné malby na papíře. Nebo se často objevují i ruční papíry s otřepenými konci, které jsou často velice pěkné a je vhodné je ukázat.

Klasická pasparta s výřezem by je zakryla a vše by bylo pro diváka ztraceno. Jakmile se ale dílo umístí na dostatečně širokou paspartu, je možné jej ukázat celé bez jakýchkoli ztrát. Zároveň je možné využívat i dalších výhod paspartování, tedy práci s dodatečnými barvami, prostor okolo díla, vedení zraku apod.

Při umístění obrazu na paspartu by se ale ztratila ochranná funkce, kterou obvyklé paspartování zaručuje – tedy oddělení obrazu od skla, což je důležité pro ochranu před poškozením. Abychom zajistili tuto nezbytnou vzduchovou mezeru, je do rámu přidána ještě dodatečná bezpečnostní distanční vložka, která je schovaná v polodrážce rámu a vytváří toto odsazení.

Jen pokud se použije tento potup, je možné bezpečně adjustovat obrazy na paspartě bez výřezu a bez zvýšeného rizika poškození. Světle rákosově zelená pasparta je uložena v zajímavém industriálním rámu připomínajícím oxidovaný etruský bronz, je použita paspartová distanční vložka a plnohodnotné antireflexní sklo.



Industriální rámy

barevné paspartování

Velkou výhodou paspartování je samozřejmě široká škála barev, které je možné k obrazům přidat. Pokud se rám nevyrábí zakázkově a nebarví zcela na míru, může být obtížné obraz a celé rámování barevně sladit tak, aby celek opravdu dobře vypadal a vyzněly ty tóny a nálady obrazu, které skutečně vyznít mají. Barvy pasparty mohou dokonce zcela ladit s některou z barev obrazu a tím ji zesílit, jako například v případě tohoto akvarelu, kde modrá volně přechází mezi obrazem a paspartou.

Paspartování fotografií 

Jedním z nejčastějších důvodů proč se obrazy přerámovávají je nejen nevhodná volba rámu, ale i jeho nevhodná velikost. Většinou bývají rámy či pasparty jednoduše příliš úzké. Občas se ale stane, že na paspartě je přípis, vročení či signatura autora a v tom případě je tuto paspartu nutné ponechat.

Takto tomu bylo i při přerámování triptychu rybářských fotografií. Původní dvojitá krémová pasparta se třemi výřezy jsme doplnili o mnohem větší temně zelenou paspartu a měděný rám. Po zarámování díky této kombinaci i velmi malé fotografie dostaly větší dynamiku a hloubku.

Rámování fotografií

vrstvení paspart

Při rámování obrazů se v Praze obvykle stále obvykle používá jen jedna jediná pasparta, což je samozřejmě obrovská škoda, neboť pasparty lze bez potíží vrstvit a tím dosahovat zajímavých efektů a lze jejich prostřednictvím pomoci obrazu ještě více vyniknout. U kresby dívky od Vratislava Hlavatého jsme tímto způsobem použili hned tři pasparty – dvě barevné - červenou a žlutou - a jednu neutrálně šedou, které společně obraz oživují a lépe s jeho výrazními barvami propojují i samotný rám.

Proč paspartovat obrazy?

Při rámování si všichni pasparty obvykle spojují s jejich estetickou funkcí. Ta je nepopiratelná, protože pasparty obrazům dodávají prostor a jejich barva dokáže pozvednout obraz a zdůraznit jeho přednosti, dotvořit celkový dojem z obrazu i pozměnit jeho vyznění.

O nic méně důležitá je ale jejich ochranná funkce. Pasparta totiž nejen umožňuje bezpečné zachycení obrazu v rámu, ale především pomáhá oddělit obraz od skla. To se může dát jako zbytečnost, ale ve skutečnosti je to velmi důležité. Mnoho obrazů se dnes vkládá přímo do rámu bez pasparty, je to obvyklé zejména u nejrůznějších výměnných rámů z obchodů s nábytkem apod., ale to může naneštěstí pro obrazy a fotografie znamenat předčasný konec.

Papír i další materiály se totiž neustále rozpínají a smršťují podle měnící se vlhkosti i teploty a tím by se obrazy při dotyku o sklo postupně odíraly. Některé techniky postupně vypařují barvy, kterými se mohou nalepit na sklo, a především takto adjustované obrazy ohrožuje proniknuvší vlhkost.

V případě zatečení vody, či čističe na sklo by vše obvykle zachytila pasparta, jakmile pasparta chybí, tekutina okamžitě poškodí dílo. Jakmile by se jednalo o lesklé papíry, zejména fotografie, pravděpodobně by se ihned nalepily na sklo a poškodily. Zatímco některé tradiční tiskové techniky, jako jsou lepty, suché jehly či litografie je možné i v těchto případech obvykle snadno restaurovat, u akvarelů, některých kreseb, fotografií a dalších technik to již tak snadné není.

Při rozhodování jak vhodně zarámovat obraz je proto velmi vhodné zvážit i jejich paspartování. Pomůžeme to obrazům nejen více vyniknout, ale i snížit riziko jejich předčasného poškození.

Rámování obrazu Prahy Emila Wänke s muzeální paspartou  | © Frame-it.cz
Bělavá muzeální pasparta ladí s leptem Prahy i se zvoleným rámem | © Frameit.cz

Oboustranná pasparta pro oboustranné rámování

Nejedná se samozřejmě opravdu o oboustrannou paspartu, ne že by to tedy ve skutečnosti neexistovalo. I oboustranné pasparty Vám ve skutečnosti můžeme nabídnout, nicméně by se tyto pasparty nehodily pro tento styl rámování.

Pro rámování avantgardní serigrafie od Ivana Picelje bylo důležité ukázat nejen obraz samotný, ale rovněž i přípisy na zadní netiskové straně papíru. Proto jsou použity dvě muzeální pasparty a dvě antireflexní skla s UV filtrem, které obraz uzavírají a zároveň i ukazují z obou stran.

Pasparty mají na sobě nezávislé výřezy, aby ukázaly jen to, co je skutečně zapotřebí a obraz jinak maximálně chránily, to platí především pro zadní paspartu. Je důležité, aby dílo bylo v co největším kontaktu s podkladovou zadní paspartou, proto je tento způsob výrazně vhodnější, než prosté umístění obrazu mezi dvě skla. I v tomto případě tedy pasparty pro obraz plní nejen estetickou, ale ochrannou funkci.



Oboustranné rámování