paspartování a Pasparty

Podle encyklopedie je pasparta vyříznutý materiál, obvykle z tvrdého papíru, do jehož výřezu se vkládá obraz, který se následně vloží do rámu a zasklí a v obraze plní estetickou funkci. 

Je to samozřejmě téměř pravda, až na to, že se ani zdaleka nemusí jednat o vyříznutý materiál, pasparta vůbec nemusí být vyrobena z papíru, obraz není nutné vkládat do jejího výřezu, není zapotřebí jí vždy zasklívat a v obrazech plní i mnoho dalších funkcí.

Pasparta je naopak velice mnohostranným pomocníkem v rámování, a je téměř nezbytností při rámování většiny obrazů na papíře, rámování grafiky a tisků a pomáhá obrazu nejen opticky vyniknout, ale pomáhá jej i ochránit před předčasným stárnutím.

Dvojitá pasparta

Rámování menších věcí na papíře často svádí k výběru úzkého rámu a tenké klasické pasparty – jedná se přeci o malou grafiku a ve velkém rámu či široké paspartě by se úplně ztrácela…

Ve skutečnosti je jen máloco více vzdáleno od pravdy. S rozmyslem zvolené rámování a pasparta pomohou obrázek vyzdvihnout na vyšší úroveň a ukážou jej ve zcela jiném světle. Velice efektivním designovým pomocníkem je v tomto směru kombinace široké pasparty a spíše užšího obrazového rámu.

Každé rozhodnutí je ale něčím vykoupeno, v případě této malé grafiky by barevně ladící pasparta v tmavých odstínech vytvářela příliš velkou temnou plochu, světlá pasparta by v tomto spojení působila zbytečně ploše.

Ideálním řešením je proto jejich kombinace a použití tenkého proužku tmavé pasparty pro lepší barevné propojení s tiskem a doplnění prostoru o širokou světlou paspartu, která celek rozjasní a dá mu skvěle vyniknout.



Rámování grafiky
Paspartování a rámování grafiky Kulička - detail rámu
Paspartování a rámování grafiky Kulička
Paspartování a rámování grafiky Kulička - detail dvojité pasparty

Zakázková zlacená pasparta

Pro výstavu minerálů, obrazů a asambláží jsme ve Frameit rámovali dlouhou řadu nejrůznějších zajímavých objektů a pro mnoho z nich jsme vyráběli i zakázkové pasparty, aby dokonale ladily s vybraným rámováním.

K tomuto obrazu náhrobku byl zvolen výrazný ornamentální rám v zajímavém dokončení patiny připomínající rez a věkovitost kamene a kovu. Právě v kontrastu s luxusně působícím a tradičně ornamentálním rámem je tento efekt mimořádně působivý.

Aby byl celek dokonale sladěný, vyrobili jsme dvojitou paspartu, která byla ručně vyzlacena a následně patinována do výrazného starobylého vzhledu díky kterému s rámem tvoří zcela jednotný a harmonický celek.

Zakázkově zlacená a patinovaná pasparta - detail
Patinovaná pasparta a industriální rám
Rámování pěti pohlednic do jedné pasparty s výřezy

5 POHLEDNIC rámovaných v jedné paspartě

Nezoufejte, pokud nemáte žádný obraz, který by se podle vás dal zarámovat. Zarámovat se dá vlastně cokoli, a když se to udělá pořádně, bude to na stěně vypadat naprosto úžasně a dělat mnohem větší radost než neosobní obrazy, byť v líbivém rámu, odněkud obchodního domu.

V tomto případě je v jediném rámu pět moderních černobílých pohlednic od jediného autora a tvoří tak krásný obraz – koláž. Pohlednice jsou v moderním černém rámu a všechny jsou umístěné v jediné paspartě.

Pasparty mohou mít i více výřezů, v tomto případě jich je pět, paspartová „okénka“ navíc nejsou stejně velká. Samotný paspartovací karton je rovněž velmi zajímavý - bílá vrchní vrstva je položena na černém jádru pasparty a díky tomu má černý šikmý výřez. Ten zarámovanému obrazu dodává výjimečnou dynamiku a nabíjí jej velkou energií.

Ručně stříbřená pasparta

Václav Jansa, Dům U zlaté study, Akvarel, okolo 1900, 17 x 28 cm

Inspirací pro rámování nově zrestaurovaného akvarelu Václava Jansy bylo jednoznačně tradiční pojetí rámování z doby vzniku obrazu, díky kterému působí době a navíc i skvěle ladí s ostatními obrazy v interiéru.

Použitý rám má elegantní lesk a nádhernou kresbu dřeva a je doplněn o ručně stříbřenou paspartu v muzeální kvalitě. Pasparta je navíc mimořádně hluboká a dodává tak obrazu další sílu a výraz. Rámování je navíc doplněno o podložku v muzeální kvalitě i muzeální sklo s nejvyšším dostupným UV filtrem, které obraz ochrání před stárnutím vlivem světla.

Paspartování fotografií 

Jedním z nejčastějších důvodů proč se obrazy přerámovávají je nejen nevhodná volba rámu, ale i jeho nevhodná velikost. Většinou bývají rámy či pasparty jednoduše příliš úzké. Občas se ale stane, že na paspartě je přípis, vročení či signatura autora a v tom případě je tuto paspartu nutné ponechat.

Takto tomu bylo i při přerámování triptychu rybářských fotografií. Původní dvojitá krémová pasparta se třemi výřezy jsme doplnili o mnohem větší temně zelenou paspartu a měděný rám. Po zarámování díky této kombinaci i velmi malé fotografie dostaly větší dynamiku a hloubku.

Rámování a paspartování fotografií - detail kombinace paspart