paspartování a Pasparty

Podle encyklopedie je pasparta vyříznutý materiál, obvykle z tvrdého papíru, do jehož výřezu se vkládá obraz, který se následně vloží do rámu a zasklí a v obraze plní estetickou funkci. 

Je to samozřejmě téměř pravda, až na to, že se ani zdaleka nemusí jednat o vyříznutý materiál, pasparta vůbec nemusí být vyrobena z papíru, obraz není nutné vkládat do jejího výřezu, není zapotřebí jí vždy zasklívat a v obrazech plní i mnoho dalších funkcí.

Pasparta je naopak velice mnohostranným pomocníkem v rámování, a je téměř nezbytností při rámování většiny obrazů na papíře, rámování grafiky a tisků a pomáhá obrazu nejen opticky vyniknout, ale pomáhá jej i ochránit před předčasným stárnutím.

Dvojitá pasparta

Rámování menších věcí na papíře často svádí k výběru úzkého rámu a tenké klasické pasparty – jedná se přeci o malou grafiku a ve velkém rámu či široké paspartě by se úplně ztrácela…

Ve skutečnosti je jen máloco více vzdáleno od pravdy. S rozmyslem zvolené rámování a pasparta pomohou obrázek vyzdvihnout na vyšší úroveň a ukážou jej ve zcela jiném světle. Velice efektivním designovým pomocníkem je v tomto směru kombinace široké pasparty a spíše užšího obrazového rámu.

Každé rozhodnutí je ale něčím vykoupeno, v případě této malé grafiky by barevně ladící pasparta v tmavých odstínech vytvářela příliš velkou temnou plochu, světlá pasparta by v tomto spojení působila zbytečně ploše.

Ideálním řešením je proto jejich kombinace a použití tenkého proužku tmavé pasparty pro lepší barevné propojení s tiskem a doplnění prostoru o širokou světlou paspartu, která celek rozjasní a dá mu skvěle vyniknout.



Rámování grafiky
Zajímavý stupňovitý rám v černé barvě s patinovaným stříbrem | © Frameit.cz
Paspartování a rámování grafiky Kulička do zdvojené pasparty | © Frame-it.cz
Rámování obrazu Kulička kombinující hnědou a krémovou paspartu | © Rámařství Frame it.cz

Pasparta s více výřezy

Pasparty mohou mít obvyklé obdélníkové, ale i oválné, kruhové a jiné výřezy, samozřejmě mohou mít i více výřezů, tedy více okének na více obrazů. Díky tomu je pasparta mimořádně vhodná při rámování více obrazů na papíře či fotografií. V jediném rámu vše vypadá velmi dobře a elegantně.

A pokud je třeba zarámovat malé obrázky, navíc v sudém počtu, je možné si s výběrem rámování i jejich rozložením v rámu hezky pohrát. Skvělé byly i malé tisky významného digitálního výtvarníka Ray Caesar, jehož dílo je ale v Praze téměř neznámé a v rámařstvích se tedy objeví jen zcela výjimečně.

Přestože se jedná jen o malé kartičky, jsou barevně i motivem velmi výrazné. Vyrobili jsme pro ně tedy hlubokou muzeální paspartu s širokým šikmým výřezem a šesti okénky. Všechny kartičky jsou díky tomu umístěny vedle sebe, mají dostatečnou pozornost i bohatě prostoru. Použili jsme navíc i výrazný ornamentální rám v zaprášené černé barvě s ornamentem, který dále podtrhuje „surreálnost“ obrázků.


Rámování grafiky

Zakázková zlacená pasparta

Pro výstavu minerálů, obrazů a asambláží jsme ve Frameit rámovali dlouhou řadu nejrůznějších zajímavých objektů a pro mnoho z nich jsme vyráběli i zakázkové pasparty, aby dokonale ladily s vybraným rámováním.

K tomuto obrazu náhrobku byl zvolen výrazný ornamentální rám v zajímavém dokončení patiny připomínající rez a věkovitost kamene a kovu. Právě v kontrastu s luxusně působícím a tradičně ornamentálním rámem je tento efekt mimořádně působivý.

Aby byl celek dokonale sladěný, vyrobili jsme dvojitou paspartu, která byla ručně vyzlacena a následně patinována do výrazného starobylého vzhledu díky kterému s rámem tvoří zcela jednotný a harmonický celek.

Pasparta je zakázkově zlacená a patinovaná do starého vzhledu | © Frameit.cz
Zakázkově vyzlacená a patinovaná pasparta ladí k omšelému vzhledu rámu | © Rámařství Frame it.cz
Rámování a paspartování pěti pohlednic do jedné pasparty s výřezy | © Frame-it.cz

5 POHLEDNIC rámovaných v jedné paspartě

Nezoufejte, pokud nemáte žádný obraz, který by se podle vás dal zarámovat. Zarámovat se dá vlastně cokoli, a když se to udělá pořádně, bude to na stěně vypadat naprosto úžasně a dělat mnohem větší radost než neosobní obrazy, byť v líbivém rámu, odněkud obchodního domu.

V tomto případě je v jediném rámu pět moderních černobílých pohlednic od jediného autora a tvoří tak krásný obraz – koláž. Pohlednice jsou v moderním černém rámu a všechny jsou umístěné v jediné paspartě.

Pasparty mohou mít i více výřezů, v tomto případě jich je pět, paspartová „okénka“ navíc nejsou stejně velká. Samotný paspartovací karton je rovněž velmi zajímavý - bílá vrchní vrstva je položena na černém jádru pasparty a díky tomu má černý šikmý výřez. Ten zarámovanému obrazu dodává výjimečnou dynamiku a nabíjí jej velkou energií.

Ručně stříbřená pasparta

Václav Jansa, Dům U zlaté study, Akvarel, okolo 1900, 17 x 28 cm

Inspirací pro rámování nově zrestaurovaného akvarelu Václava Jansy bylo jednoznačně tradiční pojetí rámování z doby vzniku obrazu, díky kterému působí době a navíc i skvěle ladí s ostatními obrazy v interiéru.

Použitý rám má elegantní lesk a nádhernou kresbu dřeva a je doplněn o ručně stříbřenou paspartu v muzeální kvalitě. Pasparta je navíc mimořádně hluboká a dodává tak obrazu další sílu a výraz. Rámování je navíc doplněno o podložku v muzeální kvalitě i muzeální sklo s nejvyšším dostupným UV filtrem, které obraz ochrání před stárnutím vlivem světla.

Paspartování fotografií 

Jedním z nejčastějších důvodů proč se obrazy přerámovávají je nejen nevhodná volba rámu, ale i jeho nevhodná velikost. Většinou bývají rámy či pasparty jednoduše příliš úzké. Občas se ale stane, že na paspartě je přípis, vročení či signatura autora a v tom případě je tuto paspartu nutné ponechat.

Takto tomu bylo i při přerámování triptychu rybářských fotografií. Původní dvojitá krémová pasparta se třemi výřezy jsme doplnili o mnohem větší temně zelenou paspartu a měděný rám. Po zarámování díky této kombinaci i velmi malé fotografie dostaly větší dynamiku a hloubku.

Rámování fotografií
Trojice použitých paspart vytváří zajímavou optickou hloubku  | © Frameit.cz



Trojice použitých paspart vytváří zajímavou optickou hloubku  | © Frameit.cz

Oboustranná pasparta pro oboustranné rámování

Nejedná se samozřejmě opravdu o oboustrannou paspartu, ne že by to tedy ve skutečnosti neexistovalo. I oboustranné pasparty Vám ve skutečnosti můžeme nabídnout, nicméně by se tyto pasparty nehodily pro tento styl rámování.

Pro rámování avantgardní serigrafie od Ivana Picelje bylo důležité ukázat nejen obraz samotný, ale rovněž i přípisy na zadní netiskové straně papíru. Proto jsou použity dvě muzeální pasparty a dvě antireflexní skla s UV filtrem, které obraz uzavírají a zároveň i ukazují z obou stran.

Pasparty mají na sobě nezávislé výřezy, aby ukázaly jen to, co je skutečně zapotřebí a obraz jinak maximálně chránily, to platí především pro zadní paspartu. Je důležité, aby dílo bylo v co největším kontaktu s podkladovou zadní paspartou, proto je tento způsob výrazně vhodnější, než prosté umístění obrazu mezi dvě skla. I v tomto případě tedy pasparty pro obraz plní nejen estetickou, ale ochrannou funkci.



Oboustranné rámování
Serigrafie Ivan Picelj v oboustranném rámování se dvěma paspartami a dubovým rámem | © Frame-it.cz
Serigrafie Ivan Picelj v oboustranném rámování se dvěma paspartami a dubovým rámem - pohled na zadní stranu | © Frameit.cz
Minimalistický dubový rám pro oboustranné rámování serigrafie Ivan Picelj | © Rámařství Frame it