Jak správně zarámovat grafiky Jiřího Slívy
Všichni, kdo rámařství Frame-it již znají, dobře vědí, že při rozhodování jak nejlépe zarámovat obraz či grafiku se rozmýšlíme nejen nad tím, aby výsledek skvěle vypadal, ale i nad tím, jak obraz co nejvhodněji uchránit před předčasným stárnutím, vlivem UV záření a kyselostí.
Jakmile se rozhodujete, jak nejlépe zarámovat obrazy Jiřího Slívy, samozřejmě proto ihned zapomeňte na nechvalně známé textilní olepované pasparty… Víme, že se po dlouhá léta tento styl paspartování a rámování používal. Také jsme ale viděli desítky zničených obrazů, které tento styl zarámování v podstatě nevratně zničil.
Kvalitní antireflexní skla jsou pro nás již dávno samozřejmostí, stejně jako nekyselé a archivální podložky a pasparty. Jenže co dělat, když nemáte chuť paspartu v rámu použít, nebo se pro obraz vůbec nehodí? Dalo by se jednoduše říci, vložte obraz do rámu jen pod sklo a máte hotovo. Kdyby Vám snad ale někdo opravdu takovýmto způsobem chtěl rámovat obraz, utíkejte, a raději hodně rychle a daleko….
Obraz by se skla v žádném případě neměl dotýkat, hrozí tak poškození pronikající vlhkostí případným i samovolným výparem, a kdyby snad dovnitř natekla voda, třeba při čištění, zasáhla by velkou plochu obrazu. Při rámování grafik a prací na papíře je bez pasparty je proto nutné použít tzv. distanční vložku, která v obraze vlastně ani vůbec není vidět a jen zajišťuje odstup skla od obrazu. Mezera může být třeba i jen 1,5 mm široká, ale i to pomáhá výrazně prodloužit život obrazu.
Jiří Slíva, The Wave – Vlna, 2009, 36 x 41 cm
Zarámováno v rámu Frameit Rigoletto Rosso, s muzeální distanční vložkou a galerijním antireflexním sklem ArtGlas s UV filtrem 92%.
O paspartách