Jiří Slíva

Narozen 4. července 1947 v Plzni, tvoří v Praze

Jiří Slíva je český multitalent – je zároveň skvělý výtvarník a ilustrátor, báječný humorista, futurolog, textař, veselý básník i amatérský hudebník. Je navíc jedním z mála lidí, kteří obrazem a zcela beze slov umí vyjádřit slovní hříčky.

Protože je Jiří Slíva proslulý zejména svými knižními ilustracemi a kresleným humorem, je opravdová radost moci rámovat jeho grafiky. Je totiž možné použít širokou škálu rámů, barev, tvarů i technik téměř zcela bez omezení. Způsobů rámování je bezpočet a krásné obrázky Jiřího Slívy proto mohou doma dělat radost téměř každému.

Hravé rámy

Jiří Slíva, Cannibal Blues, 2008, Litografie, 32 x 43 cm

Vtipná, hravá a samozřejmě i maličko absurdní litografie Cannibal Blues z cyklu Jam Session má snad neomezený počet možností rámování – ať už do běžnějších dřevěných lišt v přírodních barvách, tak i do barevnějších variant rámů. My jsme se rozhodli sáhnout po dvoubarevném rámu v nepravidelné patinované oranžové se světlou vnitřní hranou. Obě barvy báječně ladí s hlavními tóny grafiky, přesto jí jednoznačně orámují a uzavírají. Ve výsledku je zde zajímavý a v žádném případě nudný obraz.

Rámování s nadhledem

Jiří Slíva „ALFA, OMEGA“, 2007, Lept, 12 x 15 cm

Při rámování je vždy třeba se rozhodnout, jakou cestou se vydáte – můžete vyrazit po dobře prošlapaných cestičkách a zvolit variantu rámování, jaká je obvyklá, nebo alespoň dobře ozkoušená a očekávatelná. Dost možná se ale bude jednat o rámování, které nikoho neurazí, ale na druhou stranu nikoho ani nenadchne. Nebo se můžete nadechnout a vyrazit novým a neprobádaným směrem.

Není totiž důvod, proč by grafický list nemohl být zarámovaný v širokém, zlatém a navíc ornamentálním rámu. Zejména, když tato neobvyklá varianta tak skvěle ladí k tématu obrazu a a ještě více podtrhuje grotesknost námětu.

Stačí jen odhodit předsudky a rámovat s nadhledem.


Výrazné rámování

Jiří Slíva, Happy New Merlot, 2020, barevná litografie, 18,0 x 15,5cm. Při rámování obrazů je strach půlkou prohry… Když se při výběru rámu budete zbytečně bát, zvolíte průměrné a nevýrazné rámování, které obrazu nepomůže vyniknout. Tato malá litografie je proto zarámovaná s 3D efektem v hlubokém černém rámu se zlatým podkladem a s galerijním antireflexním sklem a vypadá prostě báječně.



Hluboké 3D rámy

Cafe Cool – elegantní rámování bez pasparty

Jiří Slíva, Café Cool, barevná litografie, 37 x 26,5 cm

Skoro se až zdá, jako by Jiří Slíva počítal s tím, že se jeho obrazy budou rámovat jako jednoduché a moderní grafiky spíše bez paspart přímo do rámu. Přestože jsou totiž pasparty při výběru rámování tisků a grafiky velmi často vhodné, nejsou zcela nezbytné. Jiří slíva i tento obraz, stejně jako mnohé jiné, umístil na velký list s širokým bílým okrajem, který paspartu může nahradit.

Nicméně ačkoli může samotný list paspartu nahradit opticky, nikdy ji nemůže nahradit svou funkcí. Pasparta totiž při rámování neslouží jen ke zvětšení a optickému zdůraznění obrazu. Její nezastupitelná funkce je ochrana díla tím, že jej odděluje od skla. To by se jinak při průstupu vlhkosti mohli na dílo přilepit a zároveň by neustále odíralo obraz při běžných pohybech rozpínání a smršťování papíru vlivem změny vzdušné vlhkosti a teplot.

Řešením je tak sice „neviditelná“, ale mimořádně důležitá distanční vložka, která je vložena mezi sklo a obraz v oblasti polodrážky rámu a tím zajišťuje důležitou mezeru a nahrazuje funkci pasparty.

Rámování v barvě obrazu

Jiří Slíva, BELVEDERE, 2018, Litografie, 32 x 43 cm

Při výběru rámu je obvykle dobré vyhnout se výrazným barvám, které jsou součástí díla. Rám, případně pasparta by velice lehce mohly samotný obraz přebít a zbytečně mu ubírat pozornost. Nejčastěji se to může stát u hladkých jednobarevných rámů s jednolitou barvou bez přechodů a patin. Vlastně ani příliš nezáleží na tom, zda se jedná o mohutný rám, nebo jen úzkou barevnou lištu.

K většině pravidel, ale existují výjimky...

K litografii Belvedere totiž snad ani jiný, než rudý rám vybrat nelze. Tento italský rám má do středu zašpičatělý tvar, který evokuje tvar klaunovy čapky, jeho červená barva je nerovnoměrná a výrazně patinovaná a navíc je doplněn ještě i o druhou bílou polovinu. Ve výsledku opravdu krásná vyhlídka.

Inspirativní rámování

Jiří Slíva, Titanic Blues, 2014, barevná litografie, 31,5 x 43 cm

Milujeme odvážné zákazníky, kteří se při rámování svých obrazů nedrží běžných konvencí a jsou otevření zcela novým cestám, tak aby zarámování bylo opravdu perfektní a odráželo jejich vztah k obrazu i náhled na svět. Společně se nám pak daří najít neotřelý způsob rámování, který ale obrazy „nepřebije“ a naopak jim dodá další sílu. Tak je tomu i v případě rámování této litografie od Jiřího Slívy.

K obrazu Titanic blues jsme tak společně vybrali černý rám připomínající povrch klavíru a nezvykle nepoužili klasickou paspartu okolo obrazu, ale vytvořili menší kazetu, takže sklo na obraz přímo nedoléhá a mezi ním a obrazem jsou ve vnitřních stranách rámu boky v odstínu přírodní sienny, tedy o odstín tmavší, než v obraze. Zarámovaný celek je tak hravý, moderní a elegantní a v interiéru se neztratí.

Jak správně zarámovat grafiky Jiřího Slívy

Všichni, kdo rámařství Frame-it již znají, dobře vědí, že při rozhodování jak nejlépe zarámovat obraz či grafiku se rozmýšlíme nejen nad tím, aby výsledek skvěle vypadal, ale i nad tím, jak obraz co nejvhodněji uchránit před předčasným stárnutím, vlivem UV záření a kyselostí.

Jakmile se rozhodujete, jak nejlépe zarámovat obrazy Jiřího Slívy, samozřejmě proto ihned zapomeňte na nechvalně známé textilní olepované pasparty… Víme, že se po dlouhá léta tento styl paspartování a rámování používal. Také jsme ale viděli desítky zničených obrazů, které tento styl zarámování v podstatě nevratně zničil.

Kvalitní antireflexní skla jsou pro nás již dávno samozřejmostí, stejně jako nekyselé a archivální podložky a pasparty. Jenže co dělat, když nemáte chuť paspartu v rámu použít, nebo se pro obraz vůbec nehodí? Dalo by se jednoduše říci, vložte obraz do rámu jen pod sklo a máte hotovo. Kdyby Vám snad ale někdo opravdu takovýmto způsobem chtěl rámovat obraz, utíkejte, a raději hodně rychle a daleko….

Obraz by se skla v žádném případě neměl dotýkat, hrozí tak poškození pronikající vlhkostí případným i samovolným výparem, a kdyby snad dovnitř natekla voda, třeba při čištění, zasáhla by velkou plochu obrazu. Při rámování grafik a prací na papíře je bez pasparty je proto nutné použít tzv. distanční vložku, která v obraze vlastně ani vůbec není vidět a jen zajišťuje odstup skla od obrazu. Mezera může být třeba i jen 1,5 mm široká, ale i to pomáhá výrazně prodloužit život obrazu.

Jiří Slíva, The Wave – Vlna, 2009, 36 x 41 cm

Zarámováno v rámu Frameit Rigoletto Rosso, s muzeální distanční vložkou a galerijním antireflexním sklem ArtGlas s UV filtrem 92%.



O paspartách

Rámování v pastelových barvách

Jiří Slíva, Svatební zámky, barevná litografie, 2014, 37,5 x 26,5 cm

Někdy si říkám, že Jiří Slíva má asi potměšilou radost, jak rámařům umí komplikovat život použitými barevnými kombinacemi. Při výběru toho nejvhodnějšího rámování se totiž nejednou opravdu zapotíme. Právě tato litografie se svými pastelovými tóny ve studených i teplých barvách nám dala opravdu zabrat a nakonec jsme se rozhodli použít jemně zelenkavý rám s patinou a barevnými přechody a krémovou vnitřní hranou a paspartu ponechat jen v neutrální bílé.

Zarámováno v rámu Frameit Rigoletto Verde, s archivální nekyselou paspartou a antireflexním sklem ArtGlas s UV filtrem 70%.