Jiří Slíva

Narozen 4. července 1947 v Plzni, tvoří v Praze

Jiří Slíva je český multitalent – je zároveň skvělý výtvarník a ilustrátor, báječný humorista, futurolog, textař, veselý básník i amatérský hudebník. Je navíc jedním z mála lidí, kteří obrazem a zcela beze slov umí vyjádřit slovní hříčky.

Protože je Jiří Slíva proslulý zejména svými knižními ilustracemi a kresleným humorem, je opravdová radost moci rámovat jeho grafiky. Je totiž možné použít širokou škálu rámů, barev, tvarů i technik téměř zcela bez omezení. Způsobů rámování je bezpočet a krásné obrázky Jiřího Slívy proto mohou doma dělat radost téměř každému.

Hravé rámy

Jiří Slíva, Cannibal Blues, 2008, Litografie, 32 x 43 cm

Vtipná, hravá a samozřejmě i maličko absurdní litografie Cannibal Blues z cyklu Jam Session má snad neomezený počet možností rámování – ať už do běžnějších dřevěných lišt v přírodních barvách, tak i do barevnějších variant rámů. My jsme se rozhodli sáhnout po dvoubarevném rámu v nepravidelné patinované oranžové se světlou vnitřní hranou. Obě barvy báječně ladí s hlavními tóny grafiky, přesto jí jednoznačně orámují a uzavírají. Ve výsledku je zde zajímavý a v žádném případě nudný obraz.

Rámování s nadhledem

Jiří Slíva „ALFA, OMEGA“, 2007, Lept, 12 x 15 cm

Při rámování je vždy třeba se rozhodnout, jakou cestou se vydáte – můžete vyrazit po dobře prošlapaných cestičkách a zvolit variantu rámování, jaká je obvyklá, nebo alespoň dobře ozkoušená a očekávatelná. Dost možná se ale bude jednat o rámování, které nikoho neurazí, ale na druhou stranu nikoho ani nenadchne. Nebo se můžete nadechnout a vyrazit novým a neprobádaným směrem.

Není totiž důvod, proč by grafický list nemohl být zarámovaný v širokém, zlatém a navíc ornamentálním rámu. Zejména, když tato neobvyklá varianta tak skvěle ladí k tématu obrazu a a ještě více podtrhuje grotesknost námětu.

Stačí jen odhodit předsudky a rámovat s nadhledem.


Rámování v barvě tisku

Jiří Slíva, BELVEDERE, 2018, Litografie, 32 x 43 cm

Při výběru rámu je obvykle dobré vyhnout se výrazným barvám, které jsou součástí díla. Rám, případně pasparta by velice lehce mohly samotný obraz přebít a zbytečně mu ubírat pozornost. Nejčastěji se to může stát u hladkých jednobarevných rámů s jednolitou barvou bez přechodů a patin. Vlastně ani příliš nezáleží na tom, zda se jedná o mohutný rám, nebo jen úzkou barevnou lištu.

K většině pravidel, ale existují výjimky...

K litografii Belvedere totiž snad ani jiný, než rudý rám vybrat nelze. Tento italský rám má do středu zašpičatělý tvar, který evokuje tvar klaunovy čapky, jeho červená barva je nerovnoměrná a výrazně patinovaná a navíc je doplněn ještě i o druhou bílou polovinu. Ve výsledku opravdu krásná vyhlídka.

Inspirativní rámování

Jiří Slíva, Titanic Blues, 2014, barevná litografie, 31,5 x 43 cm

Milujeme odvážné zákazníky, kteří se při rámování svých obrazů nedrží běžných konvencí a jsou otevření zcela novým cestám, tak aby zarámování bylo opravdu perfektní a odráželo jejich vztah k obrazu i náhled na svět. Společně se nám pak daří najít neotřelý způsob rámování, který ale obrazy „nepřebije“ a naopak jim dodá další sílu. Tak je tomu i v případě rámování této litografie od Jiřího Slívy.

K obrazu Titanic blues jsme tak společně vybrali černý rám připomínající povrch klavíru a nezvykle nepoužili klasickou paspartu okolo obrazu, ale vytvořili menší kazetu, takže sklo na obraz přímo nedoléhá a mezi ním a obrazem jsou ve vnitřních stranách rámu boky v odstínu přírodní sienny, tedy o odstín tmavší, než v obraze. Zarámovaný celek je tak hravý, moderní a elegantní a v interiéru se neztratí.