Jiří Slíva

Narozen 4. července 1947 v Plzni, tvoří v Praze

Jiří Slíva je český multitalent – je zároveň skvělý výtvarník a ilustrátor, báječný humorista, futurolog, textař, veselý básník i amatérský hudebník. Je navíc jedním z mála lidí, kteří obrazem a zcela beze slov umí vyjádřit slovní hříčky.

Protože je Jiří Slíva proslulý zejména svými knižními ilustracemi a kresleným humorem, je opravdová radost moci rámovat jeho grafiky. Je totiž možné použít širokou škálu rámů, barev, tvarů i technik téměř zcela bez omezení. Způsobů rámování je bezpočet a krásné obrázky Jiřího Slívy proto mohou doma dělat radost téměř každému.

Hravé rámy

Jiří Slíva, Cannibal Blues, 2008, Litografie, 32 x 43 cm

Vtipná, hravá a samozřejmě i maličko absurdní litografie Cannibal Blues z cyklu Jam Session má snad neomezený počet možností rámování – ať už do běžnějších dřevěných lišt v přírodních barvách, tak i do barevnějších variant rámů. My jsme se rozhodli sáhnout po dvoubarevném rámu v nepravidelné patinované oranžové se světlou vnitřní hranou. Obě barvy báječně ladí s hlavními tóny grafiky, přesto jí jednoznačně orámují a uzavírají. Ve výsledku je zde zajímavý a v žádném případě nudný obraz.

Rámování s nadhledem

Jiří Slíva „ALFA, OMEGA“, 2007, Lept, 12 x 15 cm

Při rámování je vždy třeba se rozhodnout, jakou cestou se vydáte – můžete vyrazit po dobře prošlapaných cestičkách a zvolit variantu rámování, jaká je obvyklá, nebo alespoň dobře ozkoušená a očekávatelná. Dost možná se ale bude jednat o rámování, které nikoho neurazí, ale na druhou stranu nikoho ani nenadchne. Nebo se můžete nadechnout a vyrazit novým a neprobádaným směrem.

Není totiž důvod, proč by grafický list nemohl být zarámovaný v širokém, zlatém a navíc ornamentálním rámu. Zejména, když tato neobvyklá varianta tak skvěle ladí k tématu obrazu a a ještě více podtrhuje grotesknost námětu.

Stačí jen odhodit předsudky a rámovat s nadhledem.


Rámování v barvě tisku

Jiří Slíva, BELVEDERE, 2018, Litografie, 32 x 43 cm

Při výběru rámu je obvykle dobré vyhnout se výrazným barvám, které jsou součástí díla. Rám, případně pasparta by velice lehce mohly samotný obraz přebít a zbytečně mu ubírat pozornost. Nejčastěji se to může stát u hladkých jednobarevných rámů s jednolitou barvou bez přechodů a patin. Vlastně ani příliš nezáleží na tom, zda se jedná o mohutný rám, nebo jen úzkou barevnou lištu.

K většině pravidel, ale existují výjimky...

K litografii Belvedere totiž snad ani jiný, než rudý rám vybrat nelze. Tento italský rám má do středu zašpičatělý tvar, který evokuje tvar klaunovy čapky, jeho červená barva je nerovnoměrná a výrazně patinovaná a navíc je doplněn ještě i o druhou bílou polovinu. Ve výsledku opravdu krásná vyhlídka.

Inspirativní rámování

Jiří Slíva, Titanic Blues, 2014, barevná litografie, 31,5 x 43 cm

Milujeme odvážné zákazníky, kteří se při rámování svých obrazů nedrží běžných konvencí a jsou otevření zcela novým cestám, tak aby zarámování bylo opravdu perfektní a odráželo jejich vztah k obrazu i náhled na svět. Společně se nám pak daří najít neotřelý způsob rámování, který ale obrazy „nepřebije“ a naopak jim dodá další sílu. Tak je tomu i v případě rámování této litografie od Jiřího Slívy.

K obrazu Titanic blues jsme tak společně vybrali černý rám připomínající povrch klavíru a nezvykle nepoužili klasickou paspartu okolo obrazu, ale vytvořili menší kazetu, takže sklo na obraz přímo nedoléhá a mezi ním a obrazem jsou ve vnitřních stranách rámu boky v odstínu přírodní sienny, tedy o odstín tmavší, než v obraze. Zarámovaný celek je tak hravý, moderní a elegantní a v interiéru se neztratí.

Jak správně zarámovat grafiky Jiřího Slívy

Všichni, kdo rámařství Frame-it již znají, dobře vědí, že při rozhodování jak nejlépe zarámovat obraz či grafiku se rozmýšlíme nejen nad tím, aby výsledek skvěle vypadal, ale i nad tím, jak obraz co nejvhodněji uchránit před předčasným stárnutím, vlivem UV záření a kyselostí.

Jakmile se rozhodujete, jak nejlépe zarámovat obrazy Jiřího Slívy, samozřejmě proto ihned zapomeňte na nechvalně známé textilní olepované pasparty… Víme, že se po dlouhá léta tento styl paspartování a rámování používal. Také jsme ale viděli desítky zničených obrazů, které tento styl zarámování v podstatě nevratně zničil.

Kvalitní antireflexní skla jsou pro nás již dávno samozřejmostí, stejně jako nekyselé a archivální podložky a pasparty. Jenže co dělat, když nemáte chuť paspartu v rámu použít, nebo se pro obraz vůbec nehodí? Dalo by se jednoduše říci, vložte obraz do rámu jen pod sklo a máte hotovo. Kdyby Vám snad ale někdo opravdu takovýmto způsobem chtěl rámovat obraz, utíkejte, a raději hodně rychle a daleko….

Obraz by se skla v žádném případě neměl dotýkat, hrozí tak poškození pronikající vlhkostí případným i samovolným výparem, a kdyby snad dovnitř natekla voda, třeba při čištění, zasáhla by velkou plochu obrazu. Při rámování grafik a prací na papíře je bez pasparty je proto nutné použít tzv. distanční vložku, která v obraze vlastně ani vůbec není vidět a jen zajišťuje odstup skla od obrazu. Mezera může být třeba i jen 1,5 mm široká, ale i to pomáhá výrazně prodloužit život obrazu.

Jiří Slíva, The Wave – Vlna, 2009, 36 x 41 cm

Zarámováno v rámu Frameit Rigoletto Rosso, s muzeální distanční vložkou a galerijním antireflexním sklem ArtGlas s UV filtrem 92%.



O paspartách
Grafika Vlna Wave Jiřího Slívy v červeném rámu s bílou filetou | © Frameit.cz
Grafika Vlna Wave Jiřího Slívy v červeném rámu | © Frame-it.cz
Grafika Vlna Wave Jiřího Slívy v červeném rámu s patinou | © Rámařství Frame it