Olbram Zoubek

Olbram Zoubek (21. dubna 1926 – 15. června 2017)

Olbram Zoubek byl významný český sochař, grafik a restaurátor. Jeho nezaměnitelný styl se pro mnohé stal synonymem české architektonické plastiky druhé poloviny 20. století. Inspirován starořeckými sochami, soustředí se ve svém díle především na člověka a lidské tělo se svým typickým protáhlým a lehce stylizovaným pojetím.

Olbram Zoubek byl rovněž významným restaurátorem renesančních sgrafit a kamenných soch - částečně díky svému vzdělání a částečně z donucení okolnostmi. Od konce 60. let se prohlubují jeho problémy s Komunistickou stranou, vrcholem se pravděpodobně stává jedno z nejznámějších děl – posmrtná maska Jana Palacha a náhrobek a náhrobek jana Zajíce. Svobodně tvořit může opět až po roce 1989, po kterém vznikají jeho další mimořádně významná veřejná díla, jako jsou pomníky obětem komunismu, pomník Milady Horákové, či pomník Jana Palacha.

Vedle této své práce je veřejnosti známý díky svým olověným / cínovým reliéfům a reliéfní grafice.

Olbram Zoubek - rámování obrazu do zlaté 3D kazety

Elegantní rámování

Olbram Zoubek, Ruce s ratolestí, zlacený reliéfní tisk, 20 x 14 cm



Prostorové rámování

Velká většina reliéfních tisků Olbrama Zoubka, které se u nás objevují k zarámování, je částečně zlacena. Vzniká tak jedinečná kombinace nejen struktur, ale i souhra bílé barvy ručního papíru a zlatého pigmentu. Jeden z nejkrásnějších způsobů rámování reliéfních tisků sází právě na využití a dalším znásobení tohoto krásného efektu.

Hlubší nestejnoměrně zlacený rám dokáže i velmi nerovný obraz bez problémů pojmout a jeho zlacení, téměř s identické se zlatem použitým v obrazu dokonale podpoří zvýrazněnou část díla. Díky výrazné hloubce rámu má je dílo vzdušné a působí velice elegantně.

Zlatý rám

Olbram Zoubek, Andělé, zlacený reliéfní tisk, 29,5 x 22 cm

Olbram Zoubek, Ruce s ratolestí, zlacený reliéfní tisk, 20 x 14 cm

Prostorové rámování do zlatého elegantního rámu s bílým podkladem sluší nejen menším reliéfním tiskům, ale samozřejmě i těm mnohem větším. V porovnání jsou zde malá grafika Ruce s ratolestí s dvojnásobným reliéfním tiskem Andělé.

V obou případech je rámováno přímo na podložce, ale i takto nerovné díla jako jsou Zoubkovy grafiky, je možné rámovat do tzv. galerijní kazety, kdy je vyzdviženo nad podkladovou paspartu.


Muzeální materiály
Olbram Zoubek - rámování obrazu do dřevěného rámu

Dřevěný rám

Surové přírodní dřevo i výrazněji barevné pasparty se při rámování obrazů Olbrama Zoubka objevují poměrně zřídka. Tato konkrétní strukturální grafiky ale patří mladé sběratelce a bylo tedy důležité vyvarovat se obvyklým a usedlejším způsobům rámování. Tentokrát je tedy rámeček z krásné přírodní švédské borovice doplněn o jemně zelenou paspartu. Přestože se jedná o netypickou kombinaci, výsledek je elegantní a svěží.



Dřevěné rámy
Olbram Zoubek - rámování obrazu do dřevěného rámu s 3D efektem
Olbram Zoubek - podpis

Cínový reliéf

Olbram Zoubek, Archanděl Michael – zlacené kopí a drak, cínový reliéf, 35 x 35 cm

Ačkoli to technicky není jednoduché a ani to vlastně není nutné, protože obvykle mají vlastní háček na zavěšení, je možné rámovat i mohutné a úchvatné cínové reliéfy Olbrama Zoubka.

Protože jsou pravdu těžké a nemívají rovnou základu ani zcela pravidelné tvary, je vhodné využít rám jen jako podklad a reliéf zavěsit samostatně. Stejně je tomu v případě reliéfu Archanděl Michael, kde mohutný zlatý rám s temně černou zakázkovou paspartou i reliéf jsou jen volně propojeny.

Výrazné profilované rámy

Olbram Zoubek, Dívka s rukama v klíně, zlacený reliéfní tisk, 25 x 43 cm

Olbram Zoubek, Celý rok 1, zlacený reliéfní tisk, 42 x 45 cm

Sada dvou reliéfních tisků se musela na přání zákazníka zcela vyvarovat dodatečnému zlatu a bylo důležité, aby celek lépe zapadl do jasně definovaného interiéru, a rozsáhlejší spíše uniformuji rámované sbírky.

I v tomto případě jsou obrazy rámovány s dostatečným prostorem, což u takto profilovaných rámů není obvyklé. Rámy kombinují odstín mírně protepleného stříbra s černým podkladem a černými detaily, na které navazuje i hluboce černý podklad pod strukturálními grafikami.

Zatímco obvykle se při rámování zdůrazňují vyzlacené části obrazů, tato kombinace rámu a pasparty tvoří výrazný kontrast k obrazu a díky tomu bílé obrazy na svém podkladu ještě lépe vyniknou a i v temnější místnosti „svítí“ do daleka.



Malý tisk Olbrama Zoubka ve stříbrném rámu s 3D efektem
Velký tisk Olbrama Zoubka ve stříbrném prostorovém rámu
Detail stříbrného rámu

Rámování mezi dvě skla

Olbram Zoubek, Andělíček I, Reliéfní tisk se zlatem, 42 x 45 cm

I obrazy Olbrama Zoubka je možné rámovat oblíbeným způsobem, kdy jsou umístěny mezi dvěma skly. Mezi dílem a rámem je plně průhledný prostor a obraz se tedy zcela volně vznáší na zdi. zejména při použití obou skel v plnohodnotné galerijní antireflexní úpravě se zdá, že tisk jen volně visí uprostřed rámu.

Zarámování grafiky Olbrama Zoubka mezi dvěma skly
Zarámování grafiky Olbrama Zoubka mezi dvěma skly - detail

Jak zarámovat cínový reliéf Olbrama Zoubka

Rámování cínového reliéfu Olbarma Zoubka - hlava ženy - detail
Rámování cínového reliéfu Olbarma Zoubka - hlava ženy
Rámování cínového reliéfu Olbarma Zoubka - hlava ženy - detail rámu

Olbram Zoubek, Hlava ženy, která povstává, cínový reliéf, 35 x 35 cm

Mohutný polychromovaný cínový reliéf „Hlava ženy, která povstává“ patří do velmi hezké soukromé sbírky obrazů a reliéfů Olbrama Zoubka v Praze. Přestože by tento reliéf mohl i viset samostatně, protože má jako obvykle očko na zavěšení na stěnu, majitel si ke každému reliéfu přál zakázkový rám, aby se z něj stal plnohodnotný obraz.

Vzhledem k velké váze reliéfu není možné použít obvyklé postupy, ale samozřejmě, „když se chce, jde všechno…“. Při rámování jsme pro reliéf na zakázku postavili pevnou nosnou konstrukci, která jeho váhu unese, a tónovali ji do zalomené bílé barvy, která s reliéfem velice dobře ladí.

Celek je pak zarámován v nádherném moderně pojatém rámu tvaru širokého oblouku ve studeném zlatě, které svým odstínem blízce odpovídá odstínu zlata použitého na reliéfu.

Rámování je navíc dostatečně flexibilní, aby cínový reliéf nebyl připojen na pevno a bylo jej možné případně sejmout. To se velmi hodí i při přepravě, kdy by jinak reliéf mohl poškrábat rám.