Olbram Zoubek

Olbram Zoubek (21. dubna 1926 – 15. června 2017)

Olbram Zoubek byl významný český sochař, grafik a restaurátor. Jeho nezaměnitelný styl se pro mnohé stal synonymem české architektonické plastiky druhé poloviny 20. století. Inspirován starořeckými sochami, soustředí se ve svém díle především na člověka a lidské tělo se svým typickým protáhlým a lehce stylizovaným pojetím.

Olbram Zoubek byl rovněž významným restaurátorem renesančních sgrafit a kamenných soch - částečně díky svému vzdělání a částečně z donucení okolnostmi. Od konce 60. let se prohlubují jeho problémy s Komunistickou stranou, vrcholem se pravděpodobně stává jedno z nejznámějších děl – posmrtná maska Jana Palacha a náhrobek a náhrobek jana Zajíce. Svobodně tvořit může opět až po roce 1989, po kterém vznikají jeho další mimořádně významná veřejná díla, jako jsou pomníky obětem komunismu, pomník Milady Horákové, či pomník Jana Palacha.

Vedle této své práce je veřejnosti známý díky svým olověným / cínovým reliéfům a reliéfní grafice.

Elegantní rámování

Olbram Zoubek, Ruce s ratolestí, zlacený reliéfní tisk, 20 x 14 cm



Hluboké kazetové rámy

Velká většina reliéfních tisku Olbrama Zoubka je částečně zlacena, zniká tak jedinečná kombinace nejen struktur, ale i bílé barvy ručního papíru a zlatého pigmentu. Jeden z nejkrásnějších způsobů rámování reliéfních tisků sází právě na využití a dalším znásobení tohoto krásného efektu.

Hlubší nestejnoměrně zlacený rám dokáže i velmi nerovný obraz bez problémů pojmout a jeho zlacení, téměř s identické se zlatem použitým v obrazu dokonale podpoří zvýrazněnou část díla.

Zlatý rám

Olbram Zoubek, Andělé, zlacený reliéfní tisk, 29,5 x 22 cm

Olbram Zoubek, Ruce s ratolestí, zlacený reliéfní tisk, 20 x 14 cm

Prostorové rámování do zlatého elegantního rámu s bílým podkladem sluší nejen menším reliéfním tiskům, ale samozřejmě i těm mnohem větším. V porovnání jsou zde malá grafika Ruce s ratolestí s dvojnásobným reliéfním tiskem Andělé.

V obou případech je rámováno přímo na podložce, ale i takto nerovné díla jako jsou Zoubkovy grafiky, je možné rámovat do tzv. galerijní kazety, kdy je vyzdviženo nad podkladovou paspartu.


Prostorové rámování

Dřevěný rám

Surové přírodní dřevo i výrazněji barevné pasparty se při rámování obrazů Olbrama Zoubka objevují poměrně zřídka. Tato konkrétní strukturální grafiky ale patří mladé sběratelce a bylo tedy důležité vyvarovat se obvyklým a usedlejším způsobům rámování. Tentokrát je tedy rámeček z krásné přírodní švédské borovice doplněn o jemně zelenou paspartu. Přestože se jedná o netypickou kombinaci, výsledek je elegantní a svěží.



Dřevěné rámy

Cínový reliéf

Olbram Zoubek, Archanděl Michael – zlacené kopí a drak, cínový reliéf, 35 x 35 cm

Ačkoli to technicky není jednoduché a ani to vlastně není nutné, protože obvykle mají vlastní háček na zavěšení, je možné rámovat i mohutné a úchvatné cínové reliéfy Olbrama Zoubka.

Protože jsou pravdu těžké a nemívají rovnou základu ani zcela pravidelné tvary, je vhodné využít rám jen jako podklad a reliéf zavěsit samostatně. Stejně je tomu v případě reliéfu Archanděl Michael, kde mohutný zlatý rám s temně černou zakázkovou paspartou i reliéf jsou jen volně propojeny.

Výrazné profilované rámy

Olbram Zoubek, Dívka s rukama v klíně, zlacený reliéfní tisk, 25 x 43 cm

Olbram Zoubek, Celý rok 1, zlacený reliéfní tisk, 42 x 45 cm

Sada dvou reliéfních tisků se musela na přání zákazníka zcela vyvarovat dodatečnému zlatu a bylo důležité, aby celek lépe zapadl do jasně definovaného interiéru, a rozsáhlejší spíše uniformuji rámované sbírky.

I v tomto případě jsou obrazy rámovány s dostatečným prostorem, což u takto profilovaných rámů není obvyklé. Rámy kombinují odstín mírně protepleného stříbra s černým podkladem a černými detaily, na které navazuje i hluboce černý podklad pod strukturálními grafikami.

Zatímco obvykle se při rámování zdůrazňují vyzlacené části obrazů, tato kombinace rámu a pasparty tvoří výrazný kontrast k obrazu a díky tomu bílé obrazy na svém podkladu ještě lépe vyniknou a i v temnější místnosti „svítí“ do daleka.



Rámování mezi dvě skla

Olbram Zoubek, Andělíček I, Reliéfní tisk se zlatem, 42 x 45 cm

I obrazy Olbrama Zoubka je možné rámovat oblíbeným způsobem, kdy jsou umístěny mezi dvěma skly. Mezi dílem a rámem je plně průhledný prostor a obraz se tedy zcela volně vznáší na zdi. zejména při použití obou skel v plnohodnotné galerijní antireflexní úpravě se zdá, že tisk jen volně visí uprostřed rámu.