Jak neobvykle rámovat Olbrama zoubka?
Olbram Zoubek, O. orantka, zlacený reliéfní tisk, 20,5 x 15,5 cm, 1996
Mnoho obrazů a tisků Olbrama Zoubka se rámuje podobným způsobem, který je pro souhru ručního papíru s částečná zlacením vhodný, tedy do bílo zlatých kombinací paspart a rámů, které dále podtrhnou výraz a symboliku díla. Přestože je tato kombinace oblíbená, rozhodně pro obrazy Olbrama Zoubka není jediná vhodná.
Při rámování obrazů na papíře s paspartou platí obvyklá konvence, že prostor pod obrazem je o něco málo větší než nad ním. Rámaři to tak dělají po generace a natolik si zvykli, že o tom již ani nepřemýšlejí a berou to jako fakt. Toto rozložení v rámu je vhodné kvůli optickému klamu, který by v případě podobně široké pasparty nad obrazem i pod ním působil vždy tak, jako by spodní okraj byl užší a obraz „padal“. Nicméně to v žádném případě neznamená, že by tento styl rámování byl zákonem, který je nutno dodržovat.
Vždy, když se rozhodujeme, jak zarámovat obraz, musíme zohlednit nejrůznější hlediska a občas se stane, že interiér či požadavky na rámování jsou natolik výjimečné, že nezbude, než všechny konvence hodit za hlavu a rámovat neobvykle. Při rámování jemně zlaceného reliéfního tisku Olbrama Zoubka O. Orantka bylo zapotřebí dosáhnout čistého vzhledu a zároveň i specifické velikosti. Skvěle se pro to hodí bílo – bílé rámování do prohloubeného rámu s jemným příčným pruhováním a bílých paspart. Zcela neobvykle je nad obrazem ponechán velký prostor, kterým je jednak dosaženo požadovaného rozměru a především ještě zdůrazněn duchovní námět díla.
Rámování Grafiky