Jiří Suchý

Ruku na srdce, kdo opravdu věděl, že Jiří Suchý je i úspěšný výtvarník a grafik? On Jiří Suchý je vlastně takový renesanční „multiumělec“, že se dalo předpokládat, že se najde i ve výtvarném umění podobně jako jiný herci a zpěváci. Jenže Jiří Suchý je i v tomhle pohledu unikátní. U něj se totiž nejedná o malujícího zpěváka či herce, ale jedná se o zpívajícího a hrajícího grafika.

Jiří Suchý je opravdu nejen divadelník, herec, hudebník, textař, zpěvák, básník, skladatel, spisovatel, filmař, divadelní režisér, klaun, sběratel a slavík, ale je i skutečný grafik a výtvarník. Teda skoro skutečný grafik. Nemá na to sice žádné opravdové školy, ale vlastně se vyučil v reklamních ateliérech B&R - Burjanek a Remo, kde se naučil vše potřebné. První léta svého dospělého života pak strávil jako profesionální grafik a šlo mu to tak, že byl přijat i do svazu výtvarných umělců. V družstvu Propagační tvorba pak potkal Viktora Sodomu, který mu ukázal, že vedle grafiky existuje i hudba a život Jiřího Suchého se začal ubírat nám známým směrem. To ale vůbec neznamená, že by na výtvarné umění snad nějak zanevřel, protože se v Praze můžeme často setkávat zejména s jeho litografiemi na téma Semaforu a jiných nejen pražských či hudebních námětů.

modrá karkulka v modrém rámu

Jiří Suchý, Modrá Karkulka v říši divů, litografie, 24 x 30,5 cm, 2017

Hravý obraz Modrá Karkulka v říši divů vznikl během odpočinku, a možná i v euforii, po úspěšné premiéře hry „Začalo to Vestpocketkou“ V převážně černobílé litografii se objevují akcenty v červené a patinované modré barvě a ty jsme se při výběru nejvhodnějšího rámování rozhodli rovněž podpořit.

Obraz jsme doplnili o dvojici a sobě položených paspart, ze spodní červené je vidět jen tenký proužek a vše uklidňuje horní krémově bílá pasparta. Použitý rám je rovněž celkem neobvyklý, je poměrně široký a jeho hlavní smetanová barva je doplněna modrou integrovanou filetou a vnější hranou, které dále akcentují barvy obrazu. Díky použitému kvalitnímu antireflexnímu sklu se zdá, jako by obraz ani nebyl zasklený.



Paspartování



Co když chci svého Suchého bez pasparty?

Jiří Suchý, Jo, to jsem ještě žil, litografie, 36 x 27 cm

Ať už k tomu máte důvod jakýkoli – třeba nemáte na obraz s paspartou doma na zdi místo, třeba pasparty nemáte vůbec rádi, možná vám rámování bez paspart přijde modernější, nebo by s paspartou byl zarámovaný obraz příliš velký a drahý – zkrátka paspartu nechcete, pak není jednodušší řešení, než Vašeho Jiřího Suchého zarámovat bez pasparty.

Obrazy na papíře se takto rámují zcela běžně, jen je zapotřebí dbát dvou drobností. První je estetická stránka věci. Pasparta litografiím pomáhá vyniknout, a pokud byste nezvolili vhodný rám, prostě by výsledek nevypadal dobře. Ptáte se, jak vhodný rám poznáte? Je to vlastně velmi jednoduché – pasparta tvoří optický přechod a tento přechod by měl nahradit samotný rám. Měl by tedy mít tento přechod v sobě, ať již formou odsazeného profilu, výraznější linky dekoru na vnitřní straně rámu, vícebarevné provedení apod.

Druhým je pak potřeba nahradit ochrannou funkci pasparty. Pasparta díky své hloubce – obvykle 1.4 mm a více vytváří odstup od skla, které by jinak mohlo obraz neustálým rozpínáním a smršťováním papíru mohlo obraz odřít, či by se v případě pronikající vlhkosti mohlo sklo k obrazu přilepit. I v tomto ohledu existuje náhrada pasparty a obvyklé paspartování pro běžné obrazy na papíře opravdu nutné není.

Litografie Jo, to jsem ještě žil z cyklů Jiřího Suchého vázajícím se k Semaforu nezarámovaná podobným způsobem. Bez jakéhokoli paspartování jsme použili velmi úzký profilovaný rám v patinované a drásané černé barvě, která je od obrazu nicméně oddělena hladkou zlatou linou. Již jen tento optický předěl stačí k tomu, aby obraz působil vyrovnaně a jeho zakončení rámem nebylo nijak násilné.

suchý v barvě

Jiří Suchý, Osvobozené divadlo, litografie, 33 x 24,6 cm

Když si tak vybavím litografie a obrazy Jiřího Suchého, napadá mě, že možná až trochu překvapivě, sahá u většiny svých tisků spíše k tlumenějším barvám a lomeným tónům zejména v modrých a zelených odstínech, občas červenou. Když je zapotřebí zarámovat do barevných rámů, máme naštěstí v našem pražském studiu na výběr i spousty zajímavých rámů v tlumených a přechodových barvách jako i tento tmavě tyrkysový profilovaný rám se stříbrnou filetou, který s litografií tak báječně ladí i bez použití pasparty.

Štědrý den

Jiří Suchý, Kytice - Štědrý den, litografie, 36 x 28

Musím se přiznat, že mi kombinace hnědé a modré připadá mimořádně krásná. Nevím proč tomu tak je, a proč se používá tak zřídka. Jiří Suchý ale světlé odstíny modré se světlou hnědou použil jako dominantní barvy v obraze Štědrý den z cyklu ilustrací balad Kytice a tak jsme neváhali a použili stejnou barevnou paletu i při paspartování a rámování tohoto krásného obrazu.

Pasparta je klasická nekyselá papírová pasparta v barvě suchého bambusu, je tedy jen světlounce šedá. Rám je naopak velmi netradiční alespoň svými barvami. Jeho tradiční barokizující vzor je totiž v neobvyklém odstínu modré tyrkysové doplněné o zlato linku. Rám dále prohlubují okrové, červenavé a zlaté detaily v ornamentu.

Paspartování

Kytice - svatební košile

Jiří Suchý, Kytice - Svatební košile, litografie, 35 x 28

Litografii Svatební košile, jež je jednou ze čtyř Suchého ilustrací Erbenovy Kytice jsme chtěli rámování nechat samozřejmě barevně vyniknout, zároveň jsme ale zvolenou kombinací rámu a pasparty chtěli podpořit tísnivý dojem balady.

Nadpozemskou náladu se svými jemnými tóny proto podtrhuje světle zelená pasparta a celý vizuální dojem pak umocňuje neobvyklý dřevěný rám. Zvolený rám má totiž tradiční tvar ploššího obloučku, nicméně v působivém barevném dokončení. Převažující špinavě bílá matná barva je doplněna o detaily v černé, bordó, rzi a zlatu, čímž je dosaženo pocit zmaru a rozpadu jakoby rozpadajícího se rámu.

Pro tento konkrétní obraz se to naneštěstí stalo skutečností, neboť i celým rámováním již bohužel vzal za své a padl za oběť povodním na Moravě v roce 2024. Přestože by namočenou a případně zplesnivělou litografii bylo možné zachránit a zrestaurovat, z tohoto obrazu bohužel nezbylo v podstatě vůbec nic jiného než tyto fotografie.