Tomáš Bím

Narozen 12. listopadu 1946 v Praze je český malíř, grafik a ilustrátor

Tomáš Bím je uznávaný český malíř, grafik a ilustrátor, který vystudoval Odborné polygrafické učiliště Středočeských tiskáren v Praze. Nejprve pracoval v Supraphonu, jako tiskař, navrhoval obaly gramofonových desek, produktové katalogy i jinou reklamní grafiku. Zároveň však i pracoval jako výtvarník Státního divadelního studia a realizoval se svou vlastní tvorbou v rámci ilustrací knih, plakátů apod. Volné grafice se věnuje od roku 1978.

V současné době se věnuje jak malbě obrazů převážně akrylem, tak litografiím a kolážím. Právě díky svým plakátům a drobné grafice Tomáš Bím je známý a oblíbený i u široké veřejnosti. Přestože sám působí mimo Prahu, patří jeho díla k jedněm z nejčastěji rámovaných a v Praze se s jeho hravými obrazy setkáváme poměrně často.

Jak správně zarámovat obrazy Tomáše Bíma.

Tomáš Bím, Balónky, Litografie na papíře, 48,5 x 38 cm

Jak správně zarámovat obrazy Tomáše Bíma? Především je důležité, aby obrazy byly zarámovány ve vhodných materiálech. Rámování a použité pasparty, sklo, podložky a další postupy do značné míry totiž určují, jak dobře se dílo bude mít a kolik let Vám vydrží v dobré kondici a bude dělat radost. Proto jsou muzeální materiály pro nás naprostou samozřejmostí.

Když ale odhlédneme od použitých materiálů, jak by se rámování mělo volit esteticky? Myslíme si, že by rámování obrazů a litografií Tomáše Bíma mělo být hlavně hravé, tak hravé jako jsou samotné obrazy. Rámování, které Vám bude dělat radost, rozjasní den a vykouzlí úsměv. Neznamená to, že by musely být použity hned snad nějak výrazné a přehnané barvy, ale zase to neznamená, že by muselo být rámováno ani do nevýrazných dřevěných lišt.

Při výběru rámování větší litografie Balónky jsme pracovali s hlavními barvami obrazu, tak aby vše podpořily, ale nebyly zbytečně příliš výrazné. Dřevěný rám je proto vyrobený v kombinaci tyrkysové modré s krémovou vnitřní hranou a krásnou patinou a samotná litografie je orámovaná dvojicí paspart, z nichž spodní tvoří jen úzký červený proužek a svrchní pasparta je uklidňující a rozjasňující bílá.

Zarámovaný celek je díky tomu hravý a barevný, ale přitom není ani trochu přehnaný či snad nějak „infantilní“ a bylo by zcela jistě vhodné pro velkou většinu interiérů v Praze.

žluté teepee

Tomáš Bím, Žluté teepee, Litografie, 2001

Pro typicky hravý a poetický obraz Tomáše Bíma Žlutá teepee jsme tentokrát zvolili výrazně dospělé elegantní zarámování do bílo zlatého toskánského rámu se zajímavým zalomeným tvarem. Rám je doplněný o neobvykle hlubokou archivní paspartu bílé barvy, muzeální paspartu a téměř muzeální antireflexní sklo s vysokým UV filtrem na úrovni 92%, který bude grafiku dlouhodobě chránit před stárnutím.

Velice pěkné a elegantní rámování je na hony vzdálené obvyklým rámům, které se pro obrazy a litografie Tomáše Bíma obvykle využívají. I přes své jednoduché rovné linie je velice působivé, luxusní a bude se skvěle vyjímat v moderním i klasickém interiéru.



Muzeální sklo
Rámování obrazu Tomáše Bíma do extra hluboké nekyselé pasparty | © Frameit.cz
Elegantní rámování obrazu Tomáše Bíma Žlutá Teepee | © Frame-it.cz
Elegantní bílo zlatý italský rám obrazu Tomáše Bíma Žlutá Teepee | © Rámařství Frame it

Severský rám

Tomáš Bím, Na Louce, Litografie, 1999, 25,8 x 17,8 cm

Právě pro moderní grafiky a tisky je severský styl rámování s přírodním dřevem aktuálně snad ten nejoblíbenější. Souvisí to spíše s tím, že právě tyto rámy jsou nejčastěji využívány v galeriích než, že by grafikám vyloženě slušely, ale přesto mohou být velmi pěkné, pokud jsou zajímavě pojaté. U hravé litografie Tomáše Bíma je ponechána jednoduchá bílá pasparta a zkombinována s velmi vysokým dubovým rámem, u kterého je obraz zapuštěn hluboko pod úroveň přední hrany rámu. Po zarámování je i takto drobný obraz nepřehlédnutelný a výrazně prostorový.

Rámování litografie Na Louce Tomáše Bíma v severském stylu | © Frame-it.cz

Tradiční rámování malé litografie

Tomáš Bím, Litografie, 2008, 12 x 17,5 cm

Zní to skoro jako protimluv, ale tradiční rámování litografií Tomáše Bíma bývá tradičně netradiční…

Obrazy Tomáše Bíma jsou většinou výrazně barevné a hravé a většinou se proto v podobném duchu nese i výběr rámů. Nicméně barevné rámy jsou v Praze stále ještě často považovány za něco méněcenného, vhodného pro dětské obrazy, do dětských pokojů apod. Rámy proto bývají buď výrazně jednoduché a minimalistické, nebo naopak bývá barevný nádech jen částečný a působící spíše jako lazura na zlatě, stříbře apod.

Do druhé kategorie patří rám, který jsme zvolili na malou litografii – medově žlutý rám na stříbrném podkladě výrazně ladí s barvami reklamy v tisku a přitom v žádném případě nepůsobí dětsky. Litografie je doplněna o poměrně širokou a především velmi hlubokou bílou muzeální paspartu, která obrazu zajišťuje prostor, dostatek pozornosti i bezpečí a vše dokončili kvalitním galerijním sklem s vysokým UV filtrem přesahujícím 90%.

Přestože je rámování poměrně jednoduché a nenáročné, výsledný obraz je elegantní a hravý zároveň a velice dobře ladí s dalšími obrazy v interiéru.



Barevné rámy
Medově žlutý rám a hluboká bílá muzejní pasparta na litografii Tomáše Bíma | © Frame-it.cz
Barevné rámování litografie Tomáš Bím Kaktusy se žlutým rámem | © Frame-it.cz
Širší muzeální pasparta s hlubokým řezem malé litografii dodává prostor | © Rámařství Frame it

není rám jako rám

Tomáš Bím, Rozmarné Léto, Litografie, 90 x 70 cm, 2018

Při vybírání vhodného rámu na obraz se mnoho zákazníků rozhoduje především podle rozměru rámu, základního tvaru a jeho barvy. Samozřejmě je toto vše při rámování důležité, je ale zapotřebí vzít v úvahu i strukturu povrchu a rozdíly v profilu rámu a další detaily, které mohou mít vliv na celkové vyznění adjustovaného obrazu.

I když jsou si dva rámy velice podobné, jsou podobně široké, mají stejné dřevo, stejnou křídu i hlinku pod identickým zlatem a patinou, liší se ve tvaru. Jeden z rámů má tvar rovnostranného hranolu a druhý jemně plochého obloučku s úzkým profilem na vnitřní hraně. Díky tomu oba zarámované obrazy Tomáše Bíma vyzní zcela jinak. Hranolek je modernější a minimalističtější a působí o něco více jako plakát, obloučkový rám je na druhou stranu elegantnější a jemnější a působí více jako obraz. Všechny další komponenty jsou jinak identické, cena rámování je podobná, ale výsledný dojem je zcela odlišný.

Rámování obrazu Tomáše Bíma Rozmarné léto do moderního zlatého rámu bez pasparty | © Frame-it.cz
Rámování obrazu Tomáše Bíma Rozmarné léto do elegantního profilovaného zlatého rámu bez pasparty  | © Frameit.cz