Tomáš Bím

Narozen 12. listopadu 1946 v Praze je český malíř, grafik a ilustrátor

Tomáš Bím je uznávaný český malíř, grafik a ilustrátor, který vystudoval Odborné polygrafické učiliště Středočeských tiskáren v Praze. Nejprve pracoval v Supraphonu, jako tiskař, navrhoval obaly gramofonových desek, produktové katalogy i jinou reklamní grafiku. Zároveň však i pracoval jako výtvarník Státního divadelního studia a realizoval se svou vlastní tvorbou v rámci ilustrací knih, plakátů apod. Volné grafice se věnuje od roku 1978.

V současné době se věnuje jak malbě obrazů převážně akrylem, tak litografiím a kolážím. Právě díky svým plakátům a drobné grafice Tomáš Bím je známý a oblíbený i u široké veřejnosti. Přestože sám působí mimo Prahu, patří jeho díla k jedněm z nejčastěji rámovaných a v Praze se s jeho hravými obrazy setkáváme poměrně často.

Jak správně zarámovat obrazy Tomáše Bíma.

Tomáš Bím, Balónky, Litografie na papíře, 48,5 x 38 cm

Jak správně zarámovat obrazy Tomáše Bíma? Především je důležité, aby obrazy byly zarámovány ve vhodných materiálech. Rámování a použité pasparty, sklo, podložky a další postupy do značné míry totiž určují, jak dobře se dílo bude mít a kolik let Vám vydrží v dobré kondici a bude dělat radost. Proto jsou muzeální materiály pro nás naprostou samozřejmostí.

Když ale odhlédneme od použitých materiálů, jak by se rámování mělo volit esteticky? Myslíme si, že by rámování obrazů a litografií Tomáše Bíma mělo být hlavně hravé, tak hravé jako jsou samotné obrazy. Rámování, které Vám bude dělat radost, rozjasní den a vykouzlí úsměv. Neznamená to, že by musely být použity hned snad nějak výrazné a přehnané barvy, ale zase to neznamená, že by muselo být rámováno ani do nevýrazných dřevěných lišt.

Při výběru rámování větší litografie Balónky jsme pracovali s hlavními barvami obrazu, tak aby vše podpořily, ale nebyly zbytečně příliš výrazné. Dřevěný rám je proto vyrobený v kombinaci tyrkysové modré s krémovou vnitřní hranou a krásnou patinou a samotná litografie je orámovaná dvojicí paspart, z nichž spodní tvoří jen úzký červený proužek a svrchní pasparta je uklidňující a rozjasňující bílá.

Zarámovaný celek je díky tomu hravý a barevný, ale přitom není ani trochu přehnaný či snad nějak „infantilní“ a bylo by zcela jistě vhodné pro velkou většinu interiérů v Praze.

žluté teepee

Tomáš Bím, Žluté teepee, Litografie, 2001

Pro typicky hravý a poetický obraz Tomáše Bíma Žlutá teepee jsme tentokrát zvolili výrazně dospělé elegantní zarámování do bílo zlatého toskánského rámu se zajímavým zalomeným tvarem. Rám je doplněný o neobvykle hlubokou archivní paspartu bílé barvy, muzeální paspartu a téměř muzeální antireflexní sklo s vysokým UV filtrem na úrovni 92%, který bude grafiku dlouhodobě chránit před stárnutím.

Velice pěkné a elegantní rámování je na hony vzdálené obvyklým rámům, které se pro obrazy a litografie Tomáše Bíma obvykle využívají. I přes své jednoduché rovné linie je velice působivé, luxusní a bude se skvěle vyjímat v moderním i klasickém interiéru.



Muzeální sklo

Severský rám

Tomáš Bím, Na Louce, Litografie, 1999, 25,8 x 17,8 cm

Právě pro moderní grafiky a tisky je severský styl rámování s přírodním dřevem aktuálně snad ten nejoblíbenější. Souvisí to spíše s tím, že právě tyto rámy jsou nejčastěji využívány v galeriích než, že by grafikám vyloženě slušely, ale přesto mohou být velmi pěkné, pokud jsou zajímavě pojaté. U hravé litografie Tomáše Bíma je ponechána jednoduchá bílá pasparta a zkombinována s velmi vysokým dubovým rámem, u kterého je obraz zapuštěn hluboko pod úroveň přední hrany rámu. Po zarámování je i takto drobný obraz nepřehlédnutelný a výrazně prostorový.

Tradiční rámování malé litografie

Tomáš Bím, Litografie, 2008, 12 x 17,5 cm

Zní to skoro jako protimluv, ale tradiční rámování litografií Tomáše Bíma bývá tradičně netradiční…

Obrazy Tomáše Bíma jsou většinou výrazně barevné a hravé a většinou se proto v podobném duchu nese i výběr rámů. Nicméně barevné rámy jsou v Praze stále ještě často považovány za něco méněcenného, vhodného pro dětské obrazy, do dětských pokojů apod. Rámy proto bývají buď výrazně jednoduché a minimalistické, nebo naopak bývá barevný nádech jen částečný a působící spíše jako lazura na zlatě, stříbře apod.

Do druhé kategorie patří rám, který jsme zvolili na malou litografii – medově žlutý rám na stříbrném podkladě výrazně ladí s barvami reklamy v tisku a přitom v žádném případě nepůsobí dětsky. Litografie je doplněna o poměrně širokou a především velmi hlubokou bílou muzeální paspartu, která obrazu zajišťuje prostor, dostatek pozornosti i bezpečí a vše dokončili kvalitním galerijním sklem s vysokým UV filtrem přesahujícím 90%.

Přestože je rámování poměrně jednoduché a nenáročné, výsledný obraz je elegantní a hravý zároveň a velice dobře ladí s dalšími obrazy v interiéru.



Barevné rámy

není rám jako rám

Tomáš Bím, Rozmarné Léto, Litografie, 90 x 70 cm, 2018

Při vybírání vhodného rámu na obraz se mnoho zákazníků rozhoduje především podle rozměru rámu, základního tvaru a jeho barvy. Samozřejmě je toto vše při rámování důležité, je ale zapotřebí vzít v úvahu i strukturu povrchu a rozdíly v profilu rámu a další detaily, které mohou mít vliv na celkové vyznění adjustovaného obrazu.

I když jsou si dva rámy velice podobné, jsou podobně široké, mají stejné dřevo, stejnou křídu i hlinku pod identickým zlatem a patinou, liší se ve tvaru. Jeden z rámů má tvar rovnostranného hranolu a druhý jemně plochého obloučku s úzkým profilem na vnitřní hraně. Díky tomu oba zarámované obrazy Tomáše Bíma vyzní zcela jinak. Hranolek je modernější a minimalističtější a působí o něco více jako plakát, obloučkový rám je na druhou stranu elegantnější a jemnější a působí více jako obraz. Všechny další komponenty jsou jinak identické, cena rámování je podobná, ale výsledný dojem je zcela odlišný.