Martin Benka

21. září 1888 Kostolište – 28. června 1971 Malacky

Martin Benka je považován za jednoho z otců moderního slovenského malířství. Vedle malby a kresby se věnoval rovněž knižní ilustraci, scénickému výtvarnictví, interiérové malbě, gobelínům a hudbě. Žil střídavě v Praze, kde studoval u Aloise Kalvody a v Martine na Slovensku. Věnoval se především tématům Horehroní, Lipovou, Pováží i Oravu. V jeho obrazech se objevovaly jak monumentální díla, tak i menší práce a žánrové motivy zobrazující prostý život tehdejšího Slovenska. Pro většinu slovenských dětí se stal zcela nezapomenutelným, neboť právě jeho ilustrace zdobily velké množství knih včetně čítanek.

kazetové rámování

Martin Benka, Hrabáčka, olej na kartonu, 17x14 cm

Krásná drobná práce Martina Benky se k nám dostala, tak jak je to velmi časté, ihned po dražbě. Ještě než bylo možné obraz rámovat, bylo nejprve nutné jej nechat odborně vyčistit od dlouholetých nánosů špíny a zrestaurovat. Protože rám nebyl původní, nemělo smysl jej restaurovat a vybrali jsme nové rámování, které obraz pozdvihuje na zcela novou úroveň.

Obraz je nyní zarámovaný v elegantním modelovém rámu v povrchu evokujícím starší vesnické rámy, rámování je ale koncipováno jako galerijní kazeta, obraz je vyzdvižen nad podložku a správná výška je dosažena vyložením vnitřní hrany rámu pomocí ručně zlacené distanční lišty.

Jemné rámování s filetou



Rámování s filetou

Martin Benka, V tanci, tuš a akvarel na papíře, 19 x 9 cm

Pro drobnou perokresbu kolorovanou akvarelem je ideální rámování s paspartou, která obraz dodá prostor a vzdušnost.

Protože jsme se rozhodli použít širší paspartu, bylo možné zvolit naopak poměrně úzký rám, které společně vypadají velice pěkně a obraz je díky tomu jemný a přitom výrazný.

Aby rámování nepůsobilo plochým dojmem, k čemuž by široká světlá pasparta mohla svádět, je přechod k obrazu zvýrazněn jednoduchou filetou ve stejném zlatém odstínu jako je rám.

Elegantní rám

Martin Benka, Štrba, kvaš a akvarel na papíře, 16,5 x 21 cm

Při rámování prací na papíře je vždy nezbytné použít kvalitní galerijní či muzeální sklo, které poskytuje dostatečnou ochranu proti UV záření a je zároveň nutné zajistit, aby se toto sklo nedotýkalo samotného obrazu.

Při sebemenší vlhkosti by se obraz mohl ke sklu přilepit a poškodit a tomu je třeba zabránit. Velice vhodné je tedy i využití kvalitní pasparty, která nejen zajistí toto odsazení, ale dodá obrazu prostor a pomůže zdůraznit jeho jednotlivé barvy a nálady.

V tomto případě je rámováno do dvojice tmavých paspart uzavřených elegantní zlatou filetou. Samotný rám je poměrně mohutný, ale je odlehčený svou uchvacující zlato-slonovinovou kombinací a neobvyklým schodovitým tvarem. Celek je velice vkusný a hodí se do tradičního i modernějšího interiéru.


Rámy s filetou

Široký italský rám

Martin Benka, Hlavatosť, tuš a akvarel na papíře, 21 x 14 cm

Velice zajímavý italský rám použitý na obraz Hlavatosť v sobě kombinuje opakující se zlatou linku na červené hlince – nejprve na vnitřní filetě a poté na vnější hraně rámu a tím pomáhá přirozeně ohraničovat obraz. Zatímco příliš silný zlatý rám by byl zbytečně masivní a dost možná i hřmotný, tato odlehčená kombinace k obrazu zcela přirozeně ladí.