Blondelové rámy

Zlacený blondelový rám na velké zrcadlo

Přestože jsou dnes již téměř vymizelé, představují  blondelové rámy vrchol rámařského umění. Prakticky celý rám je vždy vytvářen ručně pomocí tradičních mistrovských postupů, každý rám přesně na míru připraveným unikátem a uměleckým dílem sám o sobě.


O modelových rámech

Co jsou blondelové rámy

Blondelové rámy své jméno získaly po nejvýznamnějším teoretikovi a učiteli architektury Francie 18. století Jacques-Francoisovi Blondelovi, který je nicméně na vlastní oči nikdy nespatřil. Jacques-Francois Blondel se v Paříži zabýval především rokokem a později neoklasicismem, významně je pomáhal rozvíjet a položil tak základní kameny uměleckým slohům, které v následujícím století přišly do módy a daly vzniknout tzv. blondelovému slohu.

Přestože jsou blondelové rámy i z tohoto důvodu občas pojmenovávány i jako francouzské rámy, ve skutečnosti vznikly a dosáhly svého vrcholu až s rozvojem neobaroka a druhého rokoka v Rakousku. Vůbec proto není vyloučeno, že první známý skutečný blondelový rám navrhl v roce 1834 vídeňský malíř Joseph Danhauser jako ozdobný, ale oproti svým předchůdcům, výrazně odlehčený rám.

Na rozdíl od jiných modelových rámů, blondelové rámy dodnes dodržují své tradiční tvary, ověřené rohové ornamenty, tradiční povrchovou úpravu zlacením plátkovým kovem i tvar s typickým blondelovým projmutím. Přestože mohou být na první pohled podobné ostatním ornamentálním a zdobným modelovým rámům, odlišují se od nich svou jedinečnou nerovnou linií vnějších hran s typickým blondelovým projmutím i odlehčeným, spíše plošším tvarem.

Není tedy možné tvrdit, že každý rám s uzavřenými rohy, rohovým a středovým ornamentem a se vzhledem rámů z 18. století je blondelový rám, to je ve skutečnosti jen jednou specifickou podskupinou modelových a ornamentálních rámů. Vůbec to neznamená, že by ostatní modelové rámy byly snad nějak horší či méně kvalitní. Blondelové rámy pouze musí splňovat spoustu kritérií, aby je tímto jménem bylo možné pojmenovat.



zakázkový Zlatý blondel – Ota Bubeníček

Jako obvykle spíše menší, ale o to krásnější obraz Oty Bubeníčka (31. 10. 1871 Praha  Uhřiněves - 10. září 1962) je typickým obrazem, kterému sluší tradiční blondelové rámy v mírně patinovaném odstínu žlutého zlata.

Protože je tento obraz příliš malý, než aby mohly být použity všechny typické ornamenty rámu, jsou ornamenty na rámu položeny nepravidelně. Na delších stranách je vedle rohových ornamentů i středová ozdoba, na kratší strany se již nevejde a proto zůstávají prázdné. Rámy díky tomu působí stále odlehčeně a není nijak "přeplácaný". Rámování nyní působí tak, jako by se jednalo o původní rám z doby vzniku obrazu.

široký Ornamentální blondel

Edgar Degas, Baletka, kolem 1876, Pastel na papíře

Jsme vždy velice hrdí, když si naši zákazníci pro rámování významných obrazů světových mistrů vybírají právě náš rámařský ateliér v Praze. Úžasný signovaný pastel na papíře Edgar Degas s typickou tančící baletkou samozřejmě potřeboval kvalitní rámování v plně muzeální kvalitě, abychom jej ochránili před poškozením vnějšími vlivy.

Obrázek dostal výrazný zlatý ornamentální rám, muzeální paspartu RagMat certifikovanou Fine Art Trade Guild, muzeální sklo s nejvyšší dostupnou ochranou proti UV i podložku z čisté alfacelulózy. Po všech letech, je tento obraz konečně zarámovaný, tak, jak to odpovídá nejen jeho kráse ale i jeho hodnotě.

Je vždy neuvěřitelné moci porovnat, jak moc rámování změní obraz a jak se v novém rámu „z popelky stane princezna“.

Tradiční zlatý blondelový rám zrcadla v interiéru

zlatý Blondel rám na zrcadlo

Zrcadlo může být samozřejmě i v krásném a tradičním dřevěném zlaceném blondelovém rámu zcela na míru ve velikosti přesně pro váš interiér.

Vedle obrazů jsou tradiční ornamentální rámy úchvatné především jako rámy zrcadel v tradičních i moderních interiérech. Takto tradičně pojaté zrcadlo se obvykle stává působivým doplňkem interiéru, ve kterém je právě díky svému výraznému kontrastu ke zbytku vybavení tak mimořádně efektní.

Zimní krajina Jaroslava Panušky ve stříbrném blondelovém rámu Zimní krajina Jaroslava Panušky ve stříbrném blondelovém rámu

Přestože jsou blondelové rámy dostupné nejčastěji v různých odstínech zlata, jsou dostupné i v jiných barvách jako jsou stříbrná, zelenozlatá, hnědozlatá či černo-zlatá.

Malý olej od Jaroslava Panušky s motivem zasněžené vesnice je zarámovaný právě ve stříbrném blondelu. Přestože by na tento obraz mohl být použitý i zlatý rám, zvolili jsme stříbrný, protože bylo zapotřebí zdůraznit studenou zimní atmosféru obrazu.

stříbrný blondel

Detail rohového ornamentu stříbrného blondelového rámu

Blondelový rám "Etrusco"

Tradice blondelových rámů je v České republice stále ještě živá. Nicméně luxusní blondely s úžasným vzhledem starého etruského bronzu se Praze jen tak nevidí…. Na rámu se střídají měděné odstíny se zlatavými tóny, různé nuance oxidované zelené, s šedavou až černou barvou do povrchu, který evokuje přírodní měděnku a přirozené stáří rámu



Luxusní rámy

Pro jaké obrazy se hodí blondelové rámy

Někdy mám pocit, že si téměř úplně celá Praha už udělala názor na to, jak rámovat a jak nerámovat obrazy i jaké rámy se na to či ono hodí. A tak často slýcháme, že tradiční blondelové rámy se hodí jen na staré obrazy, obrazy po babičkách, či na významná díla v galeriích. A trochu se bojí, že to tak je zdaleka nejen v Praze…

Ale je to skutečně pravda? Pochybuj! Koneckonců máme spousty důkazů pro pravý opak. Blondelové rámy jsme totiž používali nejen na tradiční staré obrazy, ale i na plakáty, fotografie, zrcadla, předměty a spoustu různých jiných věcí. A vždycky byl výsledek nádherný.

Ve skutečnosti totiž nezáleží na tom, co rámujete, ale jak má výsledek působit a jaká z něj má proudit energie. Například o obrazu The Black Sheep od malířky Leah Saulnier lze jen těžko prohlásit, že je to zcela vážně brané klasické umění po babičce, či obraz který visí v nějakém pražském paláci v galerii či dokonce někde na zámku.

Přesto jsme pro obraz ale zcela záměrně zvolili právě takto tradičně pojatý ornamentální blondelový rám se zlatem. Společně s obrazem vytvářejí ještě větší kontrast, kterým podporují absurditu tohoto svazku a vlastně i samotné dílo. Dodatečná nadsázka, kterou spojení s blondelovým ráme obrazu dodává, umožňuje i větší volnost v zavěšení obrazu do nejrůznějších interiérů. Pokud bychom zvolili nějaký běžný rám, celek by působil velmi vážně a v některých interiérech dost možná i trochu nepatřičně. Díky tradičnímu blondelovému rámu, je ale nadsázka zcela zřejmá a obraz může bez obav viset i v tradičním staropražském bytě, kde by tuto malbu dost možná nikdo nečekal…

Jen pro úplnost ještě raději zmíním, že se v tomto případě dokonce ani nejedná o malbu na plátně, ale pouze její reprodukci na papíře. Vlastně tedy téměř bezcenný plakát, o což je spojení s takto kvalitním blondelovým rámem ještě méně očekávatelné. Nezmiňují to ale z důvodu neporovnatelnosti ceny díla a ceny rámování, ale proto, abyste se na obraze pokusili najít odraz světla ve skle. Sice vypadá, jako by tam ani žádné sklo nebylo, ale opravdu tam je, jen vysoce kvalitní a téměř zcela bez odlesků.



Speciální sklo

Bílý blondelový rám

Přestože je rámování do tradičních blondelových rámů obvykle používáno především při výběru rámů na obrazy zejména 19. století a počátku 20. století, neznamená to, že by blondely nemohly být použité na jiné obrazy, než je zažité.

Tisk s malovanými čajovými konvicemi má působit mnohem klasičtějším, mnohem více ornamentálním a luxusním dojmem než by bylo možné dosáhnout s obvyklým rámem. Proto je blondelový rám jasnou volbou.

Velice jemný bílo-krémový blondelový rám se zlatým ornamentem je k tomuto obrazu perfektní volbou. Přidá mu jemnost a eleganci aniž by ho ohrozil masou zlatého ornamentu a celková barevnost i jemný ornament dokonale ladí s porcelánem na obrázku.


Rámování plakátů a grafiky

Tradiční blondelový rám na LP desce

Už dávno jsme si zvykli, že blondelové rámy vypadají skvěle na starých malbách a jsou naprosto úchvatné při rámování obrazů z devatenáctého a počátků dvacátého století. Jenže to samozřejmě vůbec neznamená, že by se blondely mohl právě jen pro staré obrazy opravdu používat.

S blondelovými rámy to je jako s čímkoli jiným v rámování, neomezují nás možnosti rámů, ale jen naše vlastní možnosti, představivost a naše uzavřená mysl a rigidní konvence. Když se od nich oprostíme, můžeme dosáhnout úchvatných výsledků a použít styly rámování i design rámů, které by nás na první pohled snad ani nemohly napadnout.

Právě s takto otevřenou myslí jsme rámovali i originální vinylovou desku skupiny Vulk ze španělského Bilbaa. Post punkové album Ground For Dogs je pojaté nadhledem a mírně ironicky a tak jsme jej tedy i zarámovali – žádné punkové a další stereotypy, ale s výrazným kontrastem do nádherného blondelového rámu, který by nikdo asi nečekal. Blondel s jemným ornamentem v rozích i středech ramen má nádherně výrazné blondelové projmutí a velkou lehkost, skvěle jej doplňuje luxusně působící královská modř pasparty a vnitřní zlatá fileta. Fileta nejen zvyšuje působivost celého rámování, ale rovněž drží desku v rámu. Ta není nijak jinak přichycena a je možné ji opětovně vyjmout a přehrát.

František Kaván – zimní krajina s kostelíkem

František Kaván (10. září 1866 – 16. prosince 1941) byl významný český krajinář, básník i překladatel z ruštiny. Ve svém díle prošel nejprve důslednou realistickou malbou, následně byl výrazně ovlivněn Moderní Revuií a odklonil se od realismu k romantickému symbolismu. Během této doby své krajinomalby pojímal, jak sám říkal, spíše nekrajinářsky. Po přelomu století se vrátil zpět do náruče čisté krajinomalby, nyní ale zachycené pomocí impresivně laděného realismu. Z tohoto období pocházejí i jeho známé a oblíbené zimní krajiny.

Obraz zimní krajiny s kostelíkem a výrazným nebem není namalován na plátně, ale jedná se o střední obraz na kartonu v rozměru 66 x 50 cm. Tak jako je pro toto období typické, je zarámován v tradičně pojatém blondelovém rámu v tmavě patinovaném zlatu s propracovaným blondelovým projmutím a elegantními květinovými ornamenty.



Rámování obrazů

co nejsou Blondelové rámy

Čeština nám při rámování naneštěstí občas klade překvapivé překážky. Například tím, že pro některé druhy rámů vůbec nemá správné jméno. Všechny rámy s tzv. uzavřeným rohem, proto bývají obvykle označovány jako blondelové rámy, přitom ale slavné „blondely“ musí splňovat spoustu tvarových specifik. Ve skutečnosti by se ostatní rámy s uzavřenými rohy měly nazývat jako modelové či ornamentální rámy.



Modelové rámy

ŠIROKÝ BLONDELový rám

Přestože by se to mohlo zdát, že malé obrazy by měly mít úzké rámy, aby rám obraz nijak nepotlačoval, ve skutečnosti je tomu právě naopak. Pro malý obraz bývá velice často nutné zvolit neobvykle široký rám, a čím je obraz větší, tím užší a subtilnější může zarámování být. Alespoň pokud mluvíme o obrazech na plátně, kde není nezbytně nutné brát v úvahu pevnost a nosnost rámu.

Skvěle je to vidět i na malé olejomalbě Panny Marie, kterou jsme se rovněž rozhodli zarámovat do velice masivního blondelového rámu. Zvolený rám je na obvyklé  proporce blondelových rámů neobvykle široký a jsou použity i velice výrazné rohové ornamenty. Díky malé velikosti rámu jsou vynechány středové ornamenty a blondelové projmutí je proto naznačeno na celých délkách ramen a nevede k jejich středům jako obvykle.

Je třeba mít na zřeteli, že obraz v takto výrazném blondelovém rámu samozřejmě nebude moci viset v každém interiéru a rámování je proto nutné zvolit s rozvahou. Naštěstí je tento konkrétní obraz určen do mimořádně vhodného interiéru, a proto v něm obraz bude vypadat zcela nádherně.

zlatý Blondel rám

Před tím, než společně vybereme vhodné zarámování, vždy se snažíme vysvětlit, že nezáleží, jakou cenu rámovaný obraz má – jediné co je důležité, je jak moc jej máte rádi a jakou pro vás má hodnotu. Pokud je to zapotřebí, drahý obraz může mít klidně levný rám a naopak.

Obraz po dědečkovi s kyticí vlčích máků je pro rodinu důležitý a bude viset na význačném místě v interiéru. Proto dostal nádherný zlacený blondelový rám podle všech pravidel tradičního rámování. Nyní může klidně viset vedle mistrovských děl devatenáctého století a nemusí se za nic stydět...

blondelový rám zrcadla

Blondelové rámy v české republice nejsou pro rámování zrcadel právě typické. V dnešní době jsou módní spíše jednodušší rámy a typický tvar i ornamentálnost blondelů bývá vyhrazena spíše obrazům..

Nicméně Praha tradiční blondelové rámy zřejmě miluje, protože se zde hojně využívají právě i pro zrcadla. I když tato zrcadla mohou být někdy i velmi malá a subtilní, i tak mají neopakovatelné kouzlo a punc kvality a ruční práce.

Právě typická podoba těchto nádherných rámů s charakteristickým blondelovým projmutím a elegantními ornamenty v rozích umožňuje dosáhnout působivého vzhledu ale přitom oproti ostatním ornamentálním rámům s velice jemným a subtilním tvarem.


Designová zrcadla