Jan Kaláb

20. června 1978 Praha

Jan Kaláb je nepřehlédnutelný český výtvarník vycházející z graffiti a street artu a writingu a jenž svůj osobitý styl rozvinul a postupně přesunul z ulic Prahy do nejvýznamnějších světových galerií. Pro Jana Kalába jsou typické výrazné syté barvy, geometrické tvary, hra s prostorem a neustálé osahávání jeho možností. Charakteristické jsou pro něj i prostorová plátna a objekty nejrůznějších organických tvarů. Podle svých slov se stal i jedním z prvních autorů 3D graffiti na světě. Přestože je ve světě uznávaný pro svá neobvyklá plátna a prostorová díla, v Praze se při rámování nejčastěji potkáváme s jeho serigrafiemi a digitálním tiskem grafiky.

Jan Kaláb na plátně

Jan Kaláb, Bez názvu, akryl na plátně, 35 x 50 cm, 2011

Jednoduchost a minimalismus bývají při výběru rámování obrazů současného pražského výtvarníka Jana Kalába hlavní volbou.

K menšímu plátnu z roku 2011 jsme i tentokrát zvolili jednoduchý plovoucí rám, který díky profilu tvaru velkého písmene L vytváří hlubokou mezeru mezi plátnem a rámem. Zvolený rám kombinuje odstín tmavého stříbra s černou, které společně zdůrazňují barvy i tvary v obraze. Rámování je moderní, ale natolik nadčasové, že bez problémů může viset i v interiéru starého bytu v Praze, ve kterém se kombinují moderní a staré prvky.

Plovoucí rámy

MOderní rám na gicleé tisk

Jan Kaláb, Protein P, Digitální tisk, 50 x 50 cm, 2020

Při rámování děl Jana Kalába se obvykle využívají spíše moderní rámy i moderní způsoby rámování. Díla jsou sama o sobě velice výrazná jak svými barvami, tak i tvarem a zbytečně nápadné rámování by od obrazů bezesporu odvádělo pozornost.

Mimořádně oblíbené proto jsou kombinace jednoduchých matných bílých rámů a bílých paspart, které působí čistým galerijním dojmem. Limitovaný digitální tisk Protein P jsme zarámovali do výrazně moderního trojúhelníkového rámu v bílém matu a i zde využili bílou paspartu. Obraz nicméně není obvyklým způsobem paspartou překryt, ale leží na ní, díky čemuž není ani kousek obrazu skryt, má dostatek protoru a může vyznít v celé své kráse.

Použitá pasparta, stejně jako podložka jsou samozřejmě nekyselé a je použito i kvalitní galerijní antireflexní sklo s vysokým UV filtrem, které obraz dokážou ochránit před rychlým stárnutím. Zároveň je obraz od skla oddělen i skrytou distanční vložkou, která zabrání podření obrazu sklem, což by se jinak mohlo běžně stávat.


luxusní minimalismus

Jan Kaláb, Burning Sky, pigmentový tisk, 50 x 70 cm, 2020

I když se luxusní minimalismus může zdát tak trochu protimluv, při rámování obrazů je to poměrně časté řešení. K obrazu Burning Sky Jana Kalába jsme tentokrát potřebovali zvolit jen velice úzký rám bez jakékoli pasparty, aby byl zachován jednoduchý a minimalistický vzhled, nicméně nebylo žádoucí obraz zarámovat do jinak poměrně typické bílo-bílé kombinace.

Zvolili jsme proto luxusně vyzlacený úzký kazetový rám, který obraz jen mírně orámuje, přesto je ale velmi výrazný a ke streetartové duši obrazu vytváří krásný a hravý protiklad. Rám je velmi úzký, proto je obraz celkově zpevněn dodatečným podrámem. Použito je samozřejmě galerijní sklo s vysokým UV filtrem.

Rámování Grafiky

Moderní rám na plátno

Jan Kaláb, Bez názvu, akryl na plátně, 80 x 60 cm, 2011

Pro rámování moderních obrazů současných autorů se často mimořádně hodí tzv. plovoucí rámy, které okolo obrazu vlastně tvoří jen jednoduchý geometrický rám a stinnou mezeru. Díky své strohosti a jednoduchosti se báječně hodí i pro ty nejmodernější obrazy a zároveň obvykle dobře vypadají i v tradičnějších interiérech. Obraz na plátně od Jana Kalába bylo nutné zarámovat tak, aby dobře ladil a zároveň aby dobře vypadal v luxusním interiéru rozlehlého pražského bytu naplněného uměním z nejrůznějších období. 

Jak moderně zarámovat obraz Jana Kalába?

Jan Kaláb, Left vs Right, 40 x 40 cm, digitální tisk (gicleé), 2018

Tipů jak správně a moderně zarámovat současné obrazy a grafiku je samozřejmě spousta. Ve Frame-it.cz se nechceme zbytečně omezovat nějakými pravidly a zvyklostmi – nemyslíme si, že by moderní obraz musel nezbytně dostat jednoduchý a minimalistický rám v základních neutrálních barvách ani obvyklé galerijní rámování do přírodních dřev. Na druhou stranu se při výběru vhodného rámování vždy snažíme, aby rám obraz skvěle doplňoval a podpořil jeho vizuální stránku i celkové vyznění a zároveň mu nijak nekonkuroval.

Navíc, umění se dokáže mimořádně rychle vyvíjet, posouvat své hranice dál a objevovat nové světy. Je to mnohem překotnější vývoj, než zvládnou rámaři, kteří musejí trend nejprve sledovat, než na něj stačí reagovat. Při výběru vhodného rámování podle aktuálního vkusu by se mohlo lehce stát, že se bude jednat jen o dočasný trend, který nebude dostatečně nadčasový, a zarámované obrazy by se Vám rychle okoukaly.

U některých děl je proto opravdu vhodné řídit se spíše nadčasovou elegancí a jednoduchostí. Právě obrazy Jana Kalába bývají velmi výrazně barevné a další barvy, barevné rámy či barevné pasparty by byly zbytečně rušivé. Jednoduchá kombinace jako v případě tisku Left vs Right, tedy jednoduchá bílá pasparta a zajímavý, nicméně jednoduše pojatý bílý rám umožní obrazu vyniknout a budou dlouhodobě vypadat skvěle snad v každém interiéru.



Rámování obrazů