Olbram Zoubek

Olbram Zoubek (21. dubna 1926 – 15. června 2017)

Olbram Zoubek byl významný český sochař, grafik a restaurátor. Jeho nezaměnitelný styl se pro mnohé stal synonymem české architektonické plastiky druhé poloviny 20. století. Inspirován starořeckými sochami, soustředí se ve svém díle především na člověka a lidské tělo se svým typickým protáhlým a lehce stylizovaným pojetím.

Olbram Zoubek byl rovněž významným restaurátorem renesančních sgrafit a kamenných soch - částečně díky svému vzdělání a částečně z donucení okolnostmi. Od konce 60. let se prohlubují jeho problémy s Komunistickou stranou, vrcholem se pravděpodobně stává jedno z nejznámějších děl – posmrtná maska Jana Palacha a náhrobek a náhrobek jana Zajíce. Svobodně tvořit může opět až po roce 1989, po kterém vznikají jeho další mimořádně významná veřejná díla, jako jsou pomníky obětem komunismu, pomník Milady Horákové, či pomník Jana Palacha.

Vedle této své práce je veřejnosti známý díky svým olověným / cínovým reliéfům a reliéfní grafice.

Olbram Zoubek - rámování obrazu do zlaté 3D kazety  | © Frame-it.cz

Jak správně zarámovat o.zoubka?

Olbram Zoubek, Ruce s ratolestí, zlacený reliéfní tisk, 20 x 14 cm



Prostorové rámování

Velká většina reliéfních tisků Olbrama Zoubka, které se u nás objevují k zarámování, je částečně zlacena. Vzniká tak jedinečná kombinace nejen struktur, ale i souhra bílé barvy ručního papíru a zlatého pigmentu. Jeden z nejkrásnějších způsobů rámování reliéfních tisků sází právě na využití a dalším znásobení tohoto krásného efektu.

Hlubší nestejnoměrně zlacený rám dokáže i velmi nerovný obraz bez problémů pojmout a jeho zlacení, téměř s identické se zlatem použitým v obrazu dokonale podpoří zvýrazněnou část díla. Díky výrazné hloubce rámu má je dílo vzdušné a působí velice elegantně.

Zlatý rám

Olbram Zoubek, Andělé, zlacený reliéfní tisk, 29,5 x 22 cm

Olbram Zoubek, Ruce s ratolestí, zlacený reliéfní tisk, 20 x 14 cm

Prostorové rámování do zlatého elegantního rámu s bílým podkladem sluší nejen menším reliéfním tiskům, ale samozřejmě i těm mnohem větším. V porovnání jsou zde malá grafika Ruce s ratolestí s dvojnásobným reliéfním tiskem Andělé.

V obou případech je rámováno přímo na podložce, ale i takto nerovné díla jako jsou Zoubkovy grafiky, je možné rámovat do tzv. galerijní kazety, kdy je vyzdviženo nad podkladovou paspartu.


Muzeální materiály

Dřevěný rám

Surové přírodní dřevo i výrazněji barevné pasparty se při rámování obrazů Olbrama Zoubka objevují poměrně zřídka. Tato konkrétní strukturální grafiky ale patří mladé sběratelce a bylo tedy důležité vyvarovat se obvyklým a usedlejším způsobům rámování. Tentokrát je tedy rámeček z krásné přírodní švédské borovice doplněn o jemně zelenou paspartu. Přestože se jedná o netypickou kombinaci, výsledek je elegantní a svěží.



Dřevěné rámy

Cínový reliéf

Olbram Zoubek, Archanděl Michael – zlacené kopí a drak, cínový reliéf, 35 x 35 cm

Ačkoli to technicky není jednoduché a ani to vlastně není nutné, protože obvykle mají vlastní háček na zavěšení, je možné rámovat i mohutné a úchvatné cínové reliéfy Olbrama Zoubka.

Protože jsou pravdu těžké a nemívají rovnou základu ani zcela pravidelné tvary, je vhodné využít rám jen jako podklad a reliéf zavěsit samostatně. Stejně je tomu v případě reliéfu Archanděl Michael, kde mohutný zlatý rám s temně černou zakázkovou paspartou i reliéf jsou jen volně propojeny.

Musí mít obrazy olbrama zoubka zlaté rámy?

Olbram Zoubek, Dívka s rukama v klíně, zlacený reliéfní tisk, 25 x 43 cm

Olbram Zoubek, Celý rok 1, zlacený reliéfní tisk, 42 x 45 cm

Sada dvou reliéfních tisků se musela na přání zákazníka zcela vyvarovat dodatečnému zlatu a bylo důležité, aby celek lépe zapadl do jasně definovaného interiéru, a rozsáhlejší spíše uniformuji rámované sbírky.

I v tomto případě jsou obrazy rámovány s dostatečným prostorem, což u takto profilovaných rámů není obvyklé. Rámy kombinují odstín mírně protepleného stříbra s černým podkladem a černými detaily, na které navazuje i hluboce černý podklad pod strukturálními grafikami.

Zatímco obvykle se při rámování zdůrazňují vyzlacené části obrazů, tato kombinace rámu a pasparty tvoří výrazný kontrast k obrazu a díky tomu bílé obrazy na svém podkladu ještě lépe vyniknou a i v temnější místnosti „svítí“ do daleka.



Rámování mezi dvě skla

Olbram Zoubek, Andělíček I, Reliéfní tisk se zlatem, 42 x 45 cm

I obrazy Olbrama Zoubka je možné rámovat kdysi tak oblíbeným způsobem, kdy jsou obrazy umístěny mezi dvěma skly zcela bez pasparty. Mezi dílem a rámem je plně průhledný prostor a obraz se tedy zcela volně vznáší na zdi. Zejména při použití obou skel v plnohodnotné galerijní antireflexní úpravě, která jsou témeř neviditelná, se zdá, že tisk jen volně visí uprostřed rámu.

I při tomto rámování je využit jednoduchý zlatý rám se zajímavým nepravidelným povrchem ve zlatém dokončení, které tak skvěle ladí s odstínem zlata samotného obrazu.

Přestože je rámování mezi dvě skla překvapivě možné i pro prostorový obraz Olbrama Zoubka, je dlužno podotknout, že se v žádném případě nedá říct, že by pro díla na papíře a pro strukturální grafiky a reliéfní tisky obzvlášť, bylo jakkoli vhodné. Jakmile radíme, jak nejlépe zarámovat dílo Olbrama Zoubka, vždy se od tohoto způsobu budeme snažit spíše odradit.

Rámování mezi dvě skla

Jak zarámovat cínový reliéf Olbrama Zoubka

Olbram Zoubek, Hlava ženy, která povstává, cínový reliéf, 35 x 35 cm

Mohutný polychromovaný cínový reliéf „Hlava ženy, která povstává“ patří do velmi hezké soukromé sbírky obrazů a reliéfů Olbrama Zoubka v Praze. Přestože by tento reliéf mohl i viset samostatně, protože má jako obvykle očko na zavěšení na stěnu, majitel si ke každému reliéfu přál zakázkový rám, aby se z něj stal plnohodnotný obraz.

Vzhledem k velké váze reliéfu není možné použít obvyklé postupy, ale samozřejmě, „když se chce, jde všechno…“. Při rámování jsme pro reliéf na zakázku postavili pevnou nosnou konstrukci, která jeho váhu unese, a tónovali ji do zalomené bílé barvy, která s reliéfem velice dobře ladí.

Celek je pak zarámován v nádherném moderně pojatém rámu tvaru širokého oblouku ve studeném zlatě, které svým odstínem blízce odpovídá odstínu zlata použitého na reliéfu.

Rámování je navíc dostatečně flexibilní, aby cínový reliéf nebyl připojen na pevno a bylo jej možné případně sejmout. To se velmi hodí i při přepravě, kdy by jinak reliéf mohl poškrábat rám.



Moderní rámování

Olbram Zoubek, Sblížení, reliéfní tisk, 25 x 42 cm, 1997

Přestože se při rámování reliéfních obrazů Olbrama Zoubka obvykle kombinují spíše světlejší tóny bílé, krémové, zlata apod., vlastně není vůbec žádný důvod, proč by se nemohly použít tmavé barvy rámů či paspart. V tomto případě jsme se zákazníkem rozhodli obraz zarámovat do kombinace hlubokého moderního rámu v odstínu studeného anglického zlata s matným povrchem a na hluboce černou paspartu, která výrazným kontrastem zdůrazní nejen samotný tisk, ale i pocit prostorovosti a nadzemskosti díla, které jako by se vznášelo nad nedozírnou temnotou.

Muzeální sklo

Jak neobvykle rámovat Olbrama zoubka?

Olbram Zoubek, O. orantka, zlacený reliéfní tisk, 20,5 x 15,5 cm, 1996

Mnoho obrazů a tisků Olbrama Zoubka se rámuje podobným způsobem, který je pro souhru ručního papíru s částečná zlacením vhodný, tedy do bílo zlatých kombinací paspart a rámů, které dále podtrhnou výraz a symboliku díla. Přestože je tato kombinace oblíbená, rozhodně pro obrazy Olbrama Zoubka není jediná vhodná.

Při rámování obrazů na papíře s paspartou platí obvyklá konvence, že prostor pod obrazem je o něco málo větší než nad ním. Rámaři to tak dělají po generace a natolik si zvykli, že o tom již ani nepřemýšlejí a berou to jako fakt. Toto rozložení v rámu je vhodné kvůli optickému klamu, který by v případě podobně široké pasparty nad obrazem i pod ním působil vždy tak, jako by spodní okraj byl užší a obraz „padal“. Nicméně to v žádném případě neznamená, že by tento styl rámování byl zákonem, který je nutno dodržovat.

Vždy, když se rozhodujeme, jak zarámovat obraz, musíme zohlednit nejrůznější hlediska a občas se stane, že interiér či požadavky na rámování jsou natolik výjimečné, že nezbude, než všechny konvence hodit za hlavu a rámovat neobvykle. Při rámování jemně zlaceného reliéfního tisku Olbrama Zoubka O. Orantka bylo zapotřebí dosáhnout čistého vzhledu a zároveň i specifické velikosti. Skvěle se pro to hodí bílo – bílé rámování do prohloubeného rámu s jemným příčným pruhováním a bílých paspart. Zcela neobvykle je nad obrazem ponechán velký prostor, kterým je jednak dosaženo požadovaného rozměru a především ještě zdůrazněn duchovní námět díla.



Rámování Grafiky

Velký cínový reliéf ve zlatém rámu

Olbram Zoubek, Prsa Achillova, cínový reliéf s polychromií a zlacením, 35 x 35 cm, 1985

Nádherný cínový reliéf Prsa Achillova náležící do cyklu Ifigenie z roku 1985 je známý především díky menším reliéfním tiskům na papíře, které se občas objevují v pražských galeriích a koneckonců i u nás ve Frame-it.cz na zarámování.

Cínový reliéf je ale samozřejmě něco zcela jiného a výjimečného i v Praze. Při výběru vhodného rámování cementových i cínových reliéfů navíc samozřejmě nezáleží jen na estetice či vzhledu interiéru, ale i na velké váze, kterou je nutné bezpečně zvládnout. Zvolili jsme proto velice mohutný zlatý rám a doplnili jej o pevnou podložku, která působí téměř jako stěna a reliéf bez potíží unese. Výsledkem je elegantně zarámovaný reliéf, který dokonale ladí s interiérem význačného pražského sběratele umění.

Oboustranné rámování malého reliéfního tisku

Olbram Zoubek, Marie Josefova bez ratolesti, zlacený reliéfní tisk, 20,5 x 15,5 cm, 1996

Mám pocit, jako by se v poslední době v Praze tak trochu roztrhl pytel s reliéfními tisky Olbrama Zoubka, nebo si alespoň zákazníci uvědomili, že kdysi zarámované obrazy jsou v prachbídných materiálech a zbytečně jim to škodí a rozhodli se je zarámovat konečně tak, jak si opravdu zaslouží.

Ve Frame-it.cz se tak u nás v poslední době objevilo několik malých i středních reliéfních tisků. Některé v nádherné kondici, některé "chudáčci", které bylo zapotřebí odkyselit, zrestaurovat i jeden tak trochu zfalšovaný. Ale to už je život.

U tohoto tisku malého formátu „Marie Josefova bez ratolesti“ jsme sice zvolili krásný zlatý rám, který tiskům Olbrama Zoubka tak báječně sluší, ale nezůstalo jen u jednoho. Rámy jsme totiž použili rovnou dva. Olbram Zoubek tento malý tisk zaslal jako dárek své sběratelce s krásným a velice osobním věnováním a proto bylo důležité při rámování nepřijít ani o obraz ani o věnování na zadní straně a najít způsob jak v interiéru vystavit obě strany zároveň.

Vyřešili jsme to plně oboustranným rámováním, kdy tisk byl volně vložen do dvojice oboustranných muzeálních paspart a zasunut doprostřed mezi dva rámy a dvě kvalitní galerijní skla s ochranou proti UV záření. Rám je otevírací, aby se s obrazem bylo možné osobně pozdravit a případně jej vyjímat.

Oboustranné rámování se dvěma rámy není určeno pro zavěšení na zeď, ale k postavení na stůl, žádný háček tedy nepoškozuje ani jeden z rámů a vlastně ani není poznat, která strana je přední a která je zadní.



Oboustranné rámy